השבוע בשווקים: חידוש שיחות הסחר וריבית בנק ישראל - "קשה להאמין שרק לפני 3 חודשים רצו להעלותה"

בלידר שוקי הון מעריכים כי תחזית הצמיחה צפויה להתעדכן כלפי מטה על רקע הרעה בסביבה הגלובלית, אך עדיין צפויה צמיחה בקצב של מעל ל-3%, גם ב-2019 וגם ב-2020 • בשוקי חו"ל, נציגי סין וארה"ב צפויים לחדש את שיחות הסחר, כשברקע ארגון הסחר העולמי מגבה את ארה"ב בחזית מול אירופה ומאפשר לה להעלות מכסים • התחזית השבועית של "גלובס"

אמיר ירון/ צילום: איל יצהר
אמיר ירון/ צילום: איל יצהר

המסחר בשוקי העולם צפוי להיפתח מחר (ב') בהמשך לעליות החדות שנרשמו בסוף השבוע האחרון בבורסות וול סטריט. עליית ההסתברות להורדת ריבית של הפד בהודעה הקרובה בסוף החודש אל מעל ל-90%, סיפקה רוח גבית למדדים המובילים בארה"ב שעלו ב-1.4% כ"א, ובכך מחקו את הירידות בסיכום שבועי.

אלו האירועים שצפויים לרכז עניין בשבוע הקרוב, בסימן פתיחת הרבעון הרביעי של 2019: 

1. יחסי הסחר של ארה"ב: חידוש שיחות מול סין; אירופה על הכוונת

השבוע צפויים נציגיהן של סין וארה"ב להיפגש ולדון מחדש על הסכמי סחר אם כי הכלכלנים בשוק מעלים ספקות לגבי היכולת של הצדדים להגיע להסכמות בכל הנוגע לסוגיית הקניין הרוחני, העומדת בפסגת המחלוקת. שיחות אלה יתקיימו בארה"ב ב-10-11 באוקטובר, כאשר ברקע הכוונה של האמריקאים להעלות את המכס על כ-250 מיליארד דולר של יבוא מסין ל-30%. בנוסף לכך, הדיווחים על האפשרות שארה"ב תטיל מגבלות על השקעות ריאליות ופיננסיות של גורמים מסין הוסיפה חששות ואי-וודאות בקרב המשקיעים. 

בתוך כך, חקירת ההדחה של בית הנבחרים האמריקאי נגד הנשיא טראמפ עלולה להפעיל עליו לחץ חדש להשיג עסקת סחר מוגבלת עם סין כדי לגייס תמיכה פוליטית בעצמו לקראת מה שעשוי להיות המאבק המכריע של כהונתו, לפי משקיפים בוושינגטון ובבייג'ינג. עם זאת, סין עשויה להסתייג עוד יותר מעסקה, בהנחה שטראמפ פגיע מבחינה פוליטית. 

בתוך כך, ההחלטה של ​​ה-WTO בשבוע החולף להעניק לארה"ב הרשאה להעלות מכסים על האיחוד האירופי בגין סובסידיות של איירבוס מגדילה את הסיכון להרחבת מלחמת הסחר של טראמפ. מדובר במכסים של 10% על מטוסים אזרחיים גדולים, ו-25% על מזון וסחורות אחרות, שיכנסו לתוקף ב-14 באוקטובר. 

כלכלני לאומי שוקי הון כותבים כי "מדובר בחלק מסכסוך ארוך שבין ארה"ב לבין האיחוד האירופי עוד משנת 2004 וקל לראות כיצד הדברים עלולים להסלים הלאה תחת כהונתו של טראמפ. ארה"ב חוסמת באופן טקטי מינויים מחדש של שופטים לבית הדין לערעורים של ה-WTO, שירד לשופט אחד בלבד בדצמבר. המשמעות היא שגם אם האיחוד האירופי יפסיק לסבסד את איירבוס, הוא לא יוכל לפנות ל- WTO על מנת שיופחתו המכסים של ארה"ב.

"יתר על כן, בשנה הבאה ה-WTO צפוי לפסוק לטובת האיחוד האירופי ביחס לסובסידיות אמריקאיות לבואינג (החלטה זו תתקבל על ידי גוף אחר בארגון ולא בית הדין לערעורים). האיחוד האירופי צפוי לפעול כנגד ארה"ב, כל זאת לפני שנכנסו לתוקף מכסים אמריקאים פוטנציאליים על מכוניות מאירופה, מה שיגרום נזק כלכלי רב יותר לאירופה. ארה"ב צפויה לשמור מהלך זה כנשק במסגרת המחלוקת ההולכת וגוברת בין הגושים על סובסידיות למטוסים וקובעי המדיניות האמריקאים צפויים להביא לבסוף להעלאת המכסים על כלי רכב אירופיים מה שיפגע באופן משמעותי במדינות המתועשות של אירופה".

2. החלטת הפד באוקטובר: עלו הסיכויים להורדת ריבית

הסבירות להורדת ריבית בהחלטה של הפד בסוף החודש הנוכחי קפצה מעל ל-90% לאחר נתוני מאקרו מעורבים. ביום שישי האחרון פורסם נתון התעסוקה בארה"ב שהצביע על תעסוקה מלאה של המשק האמריקאי. שיעור האבטלה ירד ל-3.5%, הרמה הנמוכה ביותר מאז 1969. לפי סקר משקי הבית, בחודש ספטמבר נוספו 391 אלף מועסקים, מעבר לגידול בכוח העבודה של 117 אלף איש. 

כלכלני לאומי שוקי הון כותבים כי הגידול במספר המועסקים ממחיש כי צמיחת התעסוקה, והפעילות הרחבה יותר אמנם מאטה, וזאת כצפוי מראש, אך רחוקה מאד מלהיות לקראת התמוטטות כלשהי. עם הכללת תיקוני נתונים קודמים, תוספת המשרות היתה 145 אלף איש.

בשבוע החולף פורסמו נתוני מדד מנהלי הרכש (ISM) למגזר הייצור והשירותים שהצביעו שניהם על חולשה. מדד מנהלי הרכש בתעשייה ירד ל-48.7 נקודות בספטמבר מ-49.1 נקודות באוגוסט, לרמה הנמוכה ביותר מאז יוני 2009. לפי חלק מהערכות, השביתה בג'נרל מוטורס תרמה לחולשה בנתון של החודש החולף. מדד מנהלי הרכש במגזר השירותים ירד ב-1.8% בספטמבר לרמה של 52.6 נקודות עקב ירידה חדה ברכיב ההזמנות. מדובר ברמה הנמוכה בשלוש השנים האחרונות. מנגד, כלכלני לידר שוקי הון כותבים כי לא הכל שלילי, "מדד מנהלי הרכש PMI (מרקיט) בתעשייהאשר פוקד פי 2 חברות מאשר מדד ISM, מצביע על עלייה לרמה של 51.1 נקודות בחודש ספטמבר (מ-50.3 נקודות באוגוסט)".

החולשה בנתונים כאמור העלתה את הערכות כי הפד יוריד ריבית בהודעה הקרובה שתתקיים בסוף החודש הנוכחי. עם זאת, כלכלני לידר שוקי הון מעריכים כי הפד לא יוריד ריבית ויעדיף להמתין להחלטה של חודש דצמבר. "בסך הכל, עד נתוני מנהלי הרכש החלשים בשבוע האחרון, מרבים הנתונים הכלכליים הפתיעו לטובה", כתבו בלידר שוקי הון.

ביום חמישי יתפרסמו נתוני האינפלציה בארה"ב. כזכור לאחרונה מסתמנת האצה בקצב האינפלציה (ליבה) ל-2.4% בחודש אוגוסט.

3. ריבית בנק ישראל

בנק ישראל צפוי מחר להכריז על גובה הריבית ולפי מרבית הערכות בשוק הנגיד אמיר ירון לא צפוי לשנות את גובה הריבית, ולא צפוי לשנות את ההנחיות להמשך. כלכלני לידר שוקי הון כותבים כי ההודעה מחר צפויה לציין את הצמיחה היציבה ברבעון השלישי, ושוק העבודה הדוק, אך גם צפויה לציין שסביבת האינפלציה עדיין רחוקה מהיעד, השקל התחזק והסיכונים הגלובליים בסביבה העולמית גדלו.

"קשה להאמין שרק לפני שלושה חודשים בנק ישראל ציפה להעלאת ריבית ברבעון השלישי השנה, ועוד שתי העלאות ריבית ב-2020", כתבו בלידר שוקי הון. "בנק ישראל צפה אינפלציה של 1.6% השנה ו-1.6% ב-2020. הדגשנו בעבר כי אמנם מדובר בתחזית של מחלקת המחקר של בנק ישראל, אך בכל זאת, תחזית זו מקבלת אישרור מהוועדה המוניטרית". להערכתם, תחזית הצמיחה צפויה להתעדכן כלפי מטה על רקע הרעה בסביבה הגלובלית אך עדיין צפויה צמיחה בקצב של מעל ל-3%, גם ב-2019 וגם ב-2020. סביר להניח שתחזית הריבית תתעדכן לאי שינוי בריבית ב-2019 והעלאת ריבית אחת ברבעון הרביעי של 2020. תחזית האינפלציה תעודכן ל-0.8% ב-2019 ו-1.5% ב-2020".