האיש שהמציא את הלייק ועזב את שתי חברות האינטרנט הגדולות בעולם מסמן את הדבר הבא

אחרי שני אקזיטים והמצאות ששינו את ענקיות הטכנולוגיה, ברט טיילור הוא כיום אחד האנשים הבכירים בסיילספורס, ויש מי שמסמנים אותו כמנכ"ל הבא • בראיון ל"גלובס" הוא מתאר את הסיפורים מאחורי הפיתוחים של הלייק ו-Google Maps, ומדבר על השפעות המהפכה התעשייתית הרביעית על ארגונים

ברט טיילור / צילום: סיילספורס
ברט טיילור / צילום: סיילספורס

עד גיל 39 הספיק ברט טיילור להקים ולמכור שני סטארט-אפים לחברות ענק, לעבוד בגוגל, להיות סמנכ"ל הטכנולוגיות של פייסבוק, לקבל תפקיד בכיר בסיילספורס, ולהביא לעולם המצאות כמו כפתור הלייק ואפליקציית גוגל Maps, וגם שלושה ילדים. כיום הוא מכהן כסמנכ"ל המוצר של סיילספורס, ועל אף שעזב שתיים מחברות האינטרנט המשמעותיות של זמננו - גוגל ופייסבוק - בראיון בלעדי ל"גלובס" טיילור טוען שדווקא בסיילספורס הוא מתכוון להישאר.

המיזם האחרון של טיילור, קוויפ (Quip), נרכש על ידי סיילספורס ב-2016 תמורת 750 מיליון דולר - סכום מעט נמוך מזה שבו רכשה החברה את דאטורמה הישראלית בשנה שעברה, ונמוך בהרבה מזה שבו רכשה את קליקסופטוור הישראלית גם היא - 1.35 מיליארד דולר. סיילספורס היא חברת ענק שנסחרת לפי שווי של 129 מיליארד דולר, ומספקת מערכות ניהול לקוחות ושירותים שונים בענן במודל SaaS (תוכנה כשירות). למרות שרכישת קוויפ אינה הרכישה המשמעותית ביותר של החברה במונחים פיננסיים, טיילור הפך בעקבותיה לאחד משלושת הבכירים היחידים בחברה שמדווחים ישירות למארק בניוף, מנכ"ל ומייסד סיילספורס. ב-CNBC אף דווח כי רבים בעמק הסיליקון סבורים שבניוף מטפח את טיילור במטרה שיהפוך לממשיך דרכו בחברה.

לפני כשבועיים טיילור ביקר בישראל לראשונה. הוא נפגש עם עובדי סיילספורס המקומיים, ועם עשרה סטארט-אפים בתל אביב אשר את זהותם הוא לא חושף. ייתכן שהסיבה לסודיות היא שהמפגש עשוי להוביל לרכישה נוספת של סיילספורס, שכבר רכשה שש חברות בישראל. "יש הרבה ערים שרוצות להיות כמו עמק הסיליקון, אבל תל-אביב מזכירה לי אותו יותר מכל מקום אחר. יש כאן תרבות שחוגגת את החדשנות והרבה חברות טכנולוגיה וסטארט-אפים מצליחים. זה יוצר אקוסיסטם שמזין את עצמו", אומר טיילור. "הסטארט-אפים שפגשתי כאן היו בתחומי האבטחה, תוכנה כשירות, דאטה ובינה מלאכותית (AI), ומלהיב לראות איך כולם מיישמים טכנולוגיות שכלל לא היו קיימות לפני שנתיים בתחומים חדשים".

טיילור, שהיום מכהן גם כדירקטור בטוויטר, התחיל את הקריירה שלו בגוגל ב-2003, שם יצר את גוגל Maps, שירות המפות האינטראקטיבי הראשון אי פעם. הוא עזב את החברה ב-2007 כדי להקים את FriendFeed, מיזם אותו מכר לפייסבוק. הוא כיהן כסמנכ"ל הטכנולוגיה (CTO) של פייסבוק בין 2009 ל-2012, הוביל את מעבר הפלטפורמה למובייל, המציא את כפתור הלייק והפך את כולנו למכורים. גם את פייסבוק הוא עזב בסופו של דבר והקים את קוויפ, סטארט-אפ לשיתופי פעולה במקומות עבודה שכאמור נרכש על ידי סיילספורס. המוצר שפיתחה קוויפ הוא מעבד תמלילים שמתעדכן בזמן אמת ומותאם במיוחד לעבודה במובייל, ומשמש לשיתוף פעולה בארגונים במטרה להאיץ תהליכי קבלת החלטות. כיום המוצר מאפשר שיתופי פעולה רבים ישירות מתוך האפליקציה, כגון עריכה של מסמכים, קביעת פגישות ושליחת הודעות.

כשנשאל אם תיאר לעצמו שגוגל ופייסבוק יגיעו לעוצמה ולגודל הנוכחי שלהן בתקופה בה עבד בהן, הוא אמר כי "קשה לחזות את העתיד, אבל אני חושב שלחברות האלו יש תרבויות מדהימות שבזכותן הן הגיעו להיקף ולעוצמה שלהן. חברות שאין להן תרבות וערכים חזקים, מאבדות את מה שעשה אותן נהדרות כשהן מתרחבות".

עברת הרבה פעמים בין עבודה בחברות גדולות ובין סטארט-אפים, איך היה השינוי עבורך?

"אני מאוד אוהב את שתי החוויות. הרבה מהקשרים העסקיים שלי נוצרו כשעבדתי בחברות הגדולות, ולמדתי הרבה מהסיכונים שלקחתי בסטארט-אפים. בחברות כמו גוגל וסיילספורס אנשים נותנים לך ליהנות מהספק, אבל בסטארט-אפים הייתי צריך לשכנע אנשים אחרים להאמין בחזון שלי. לדעתי זה הדבר הקשה ביותר - לשכנע את הלקוח, העובד והמשקיע הראשון להמר על החזון שלך. זה עזר לי להפוך למנהיג ולמנהל טוב יותר. זה אמנם מפחיד לעזוב עבודה יציבה כל פעם, יש הרבה חוסר ודאות, אבל זה גם כיף. לדעתי היכולת ליצור משהו מאפס היא מה שמניע הרבה יזמים וגם השאלה אם הם יכולים לשנות את הסטטוס-קוו, את האופן בו אנשים מתקשרים אלה עם אלה או עם הטכנולוגיה". בתשובה לשאלה האם גם בסיילספורס צריכים להיות מודאגים מכך שהוא יעזוב, הוא אומר בחיוך "אני מאוד מאושר בסיילספורס. העבודה עבור יזם כמו מארק בניוף היא מאוד מתגמלת עבורי".

במהלך הקריירה שלו טיילור מכר כאמור שני סטארט-אפים, והתמודד עם אחת ההחלטות המשמעותיות בחייו של יזם - מכירת החברה שהקים. "זו החלטה מאוד קשה. אתה מעביר הרבה לילות ללא שינה, אין תשובה נכונה וכל יזם שאומר שזו החלטה קלה משקר. מצד אחד, כמייסד יש לך הרבה עצמאות, וזה מרגיש טוב להיות הבוס. מצד שני, סטארט-אפ מתמודד עם אתגרים רבים בצמיחה, בין אם זה בגיוס כסף, פיתוח הטכנולוגיה או תפעול החברה", הוא אומר.

"כשאני וקווין גיבס, שהקים איתי את קוויפ, התלבטנו לגבי מכירת החברה לסיילספורס, הייתה לנו את ההזדמנות לחשוף את קוויפ להרבה יותר לקוחות בעולם ולהיות יותר חדשניים בזכות הטכנולוגיה של סיילספורס. המשמעות הייתה שיכולנו לעשות הרבה יותר עם אותו מספר אנשים. מה שהכריע היה אמון והתאמה בערכים ובתרבות של החברות. הזדהנו עם התרבות של סיילספורס וחשבנו שגם העובדים שלנו יזדהו איתה", הוא מוסיף.

"לא הפסיקו לבקש ממני להוסיף כפתור דיסלייק"

טיילור אמנם נע לאורך השנים בין הקמה וניהול של מיזמים משלו לבין עבודה בחברות הטכנולוגיה הגדולות ביותר בעולם, אולם הפיתוחים המשמעותיים שלו לא פותחו רק כיזם עצמאי: הוא גם הצליח להשפיע על החברות בהן עבד. בחלק מהמקרים הוא ראה כיצד אותם פיתוחים ממשיכים להשתנות בעקבות טכנולוגיות חדשות, ובמקרים אחרים ראה איך אותן הטכנולוגיות הופכות אותם ללא רלוונטיים. כך היה, למשל, כשפייסבוק סגרה את FriendFeed ב-2015.

היית חלק מהצוות שהמציא את גוגל Maps. איך היה תהליך העבודה?

"תוכנות המיפוי הדומיננטיות באותה תקופה בארה"ב היו MapQuest ויאהו Maps - ושתיהן לא היו אינטראקטיביות. הן אפשרו רק לחפש מפה ולהדפיס אותה. היינו מרותקים מהשאלה האם אפשר להפוך עמוד אינטרנט לאינטראקטיבי ומהאפשרות לחקור מהם הגבולות האפשריים בתוך דפדפן. רצינו להפוך את המפה לאפליקציה, ולא רק לתמונה - כך שניתן יהיה לגרור את המפה באמצעות העכבר ולחקור אותה.

"באותה תקופה לא היינו מודעים לשום יישום דומה שקיים, וכמו עלייתם של הטלפונים הניידים או בינה מלאכותית, הייתה לנו אינטואיציה שהטכנולוגיה בשלה מספיק כדי שמשהו כזה יתאפשר. אחרי הרבה קפה והרבה הקלדה יצרנו אב-טיפוס. שלחנו אותו באופן פנימי לאנשים בגוגל, והם מיד הגיבו בתדהמה ולא האמינו שזה אפשרי. מה שמסב לי גאווה זה שמאז שעזבתי הטכנולוגיה המשיכה להיות חדשנית - למשל כשפותחו האפליקציה למובייל והסטריט וויו".

המצאת גם את כפתור הלייק, שאפשר להגיד ששינה את העולם. איך חשבת על הרעיון, והאם דמיינת שזה יהפוך להיות דבר כל כך גדול?

"הכול התחיל מזה ששמנו לב שרבות מהתגובות בפיד פשוט היו 'קול', 'Yeah', וזה הקשה מאוד לנהל דיון - כי רוב התגובות פשוט הביעו הכרה בכך שאנשים ראו את מה שכתבת. אז חשבנו האם נוכל לספק דרך שמכירה בכך שראית משהו, מבלי לפגוע בדיון. הגלגול הראשון של כפתור הלייק היה בפיד בלבד, ובהמשך הצגנו לייק שמאפשר להצביע על כך שאהבת משהו שהגיע מכל רחבי האינטרנט, כמו למשל כתבה. זו הייתה הנקודה שבה זה תפס את התודעה של שאר העולם. לא דמיינתי שזה יהיה ככה, אבל היה מאוד כיף לראות את ההשפעה שהייתה לזה לאורך זמן. הייתה תקופה בה אנשים היו מבקשים ממני בכל הזדמנות להוסיף כפתור דיסלייק", הוא צוחק.

בדומה לגוגל Maps שהמשיכה להתפתח אחרי שטיילור עזב את החברה, הוא מתאר תהליך דומה גם עם הלייק בפייסבוק, כשבחברה הוסיפו אפשרויות כמו אהבה או כעס לצד הלייק. "אהבתי את ההתפתחות הזו ואני מאמין שהטכנולוגיות והמוצרים הכי טובים מתפתחים עם הזמן. מה שכיף בתעשיית הטכנולוגיה זה שהעבודה שלך אף פעם לא נשארת אותו דבר, בתקופה הזו במיוחד הדברים משתנים בכל דקה".

הובלת גם את המעבר של פייסבוק למובייל, שקרה בסמוך להנפקת החברה. אומרים שכמעט פספסתם אותו.

"כן, כנראה שהוגן לומר את זה. אני חושב שהחברה ביצעה את המעבר הזה מאוד מהר, והיה עלינו הרבה לחץ לעשות את זה. המשתמשים של פייסבוק עשו את המעבר למובייל אפילו מהר יותר ממשתמשים של מוצרים אחרים, כי רשתות חברתיות מתאימות במיוחד לטלפונים ניידים. אנשים נכנסים אליהן כדי להעביר את הזמן - בתחבורה ציבורית, או בהמתנה בין פגישות - אנשים שולחים הודעה בווטסאפ, בודקים את הפייסבוק וכו'".

"זה היה מעבר מאוד מאתגר עבורנו", הוא אומר. "זה דרש מהמהנדסים שלנו ללמוד כישורים וטכנולוגיות חדשים, ודרש מאיתנו לשנות את המודל העסקי שלנו, שהתבסס על פרסום בשולי העמוד - דבר שלא אפשרי במסך קטן כמו של סמארטפון. אני מאוד גאה בזה שעמדנו במעבר הזה למרות הקשיים. כשהתחלתי בפייסבוק, כל השימושים בה היו באמצעות מחשבים שולחניים או לפטופים, וכשעזבתי רוב השימוש היה בסמארטפונים".

"המנכ"ל המודרני מתקשה לעמוד בקצב"

אותו אתגר עימו התמודד בפייסבוק עם אפליקציה שפונה לצרכנים, היה מה שדחף אותו לעבור לעסוק בתוכנות לארגונים. החידוש בקוויפ ביחס למעבדי תמלילים אחרים כמו וורד של מיקרוסופט או דוקס של גוגל, הוא שהוא מיועד קודם כל לשימוש במובייל, בהתאם למגמות הצרכניות בעולם הטכנולוגיה אליהן נחשף טיילור בפייסבוק.

"רציתי לעסוק בתוכנות לארגונים כי רציתי לחקור איך תיראה תוכנה לארגונים שמתבססת קודם כל על המובייל. הגבול בין תוכנות לארגונים ולצרכנים מיטשטש. מספר העסקים שמתקשרים עם הלקוחות שלהם באופן ישיר דרך פלטפורמות כמו ווטסאפ ו-iMessage של אפל צומח מאוד. כיוון שחוויתי את ההתמודדות של פייסבוק עם שינוי טכנולוגי כזה, יש לי אמפתיה כשאני מדבר עם לקוחות סיילספורס שחווים את האתגרים של המעבר הדיגיטלי בעסקים אותם הם מנהלים", הוא אומר.

בשנים האחרונות סיילספורס עוברת תהליך התפתחות: מחברה המפתחת מערכת ניהול קשרי לקוחות לארגוני מכירות, שהוסיפה עם השנים כלים לניהול כל היחסים של ארגונים עם לקוחותיהם, לחברת טכנולוגיית ענן. טיילור מסביר כי בחברה "מדברים הרבה על הרעיון של המהפכה התעשייתית הרביעית - אין רק שינוי טכנולוגי אחד שקורה עכשיו, אלא כמה שינויים במקביל ובקצב מהיר מאי פעם. בינה מלאכותית, הגידול בכמות הדאטה, רכבים אוטונומיים - השינויים גורמים לכך שבחברות טכנולוגיה ואפילו בעסקים שקיימים מאה שנה המודל העסקי ומעורבות הלקוחות משתנים דרמטית. המנכ"ל המודרני מתקשה לעמוד בקצב. עבורנו, נוצרות הזדמנויות רבות לעזור לחברות להתמודד עם השינויים האלו ועם ציפיות הלקוחות שלהן".

כחלק מהתהליך, סיילספורס משתמשת ברכישות ככלי לצמיחה בכל העולם, ובישראל בלבד היא רכשה כאמור שש חברות עד היום: מלבד קליקסופטוור, מוקדם יותר השנה רכשה החברה את בונובו.AI, העוסקת בניתוח שיחות קוליות באמצעות בינה מלאכותית; בשנה שעברה רכשה את דאטורמה תמורת 800 מיליון דולר; ב-2011 רכשה ב-30 מיליון דולר את Navajo Systems, שפיתחה כלי אבטחת מידע לענן; ואחריה נרכשו חברות ה-AI בלוטייל ואימפליסט. כיום סיילספורס מעסיקה בישראל מאות עובדים ומפתחת טכנולוגיות בינה מלאכותית וענן במרכזי הפיתוח המקומיים.

קוויפ של טיילור היא אחת מהחברות שסיילספורס רכשה כדי לעזור לה להיות רלוונטית עבור לקוחותיה בעולם משתנה. בעבר אמר טיילור כי "להגיב על תא בגיליון נתונים צריך להיות קל כמו להגיב על תמונה בפייסבוק". לכן, חלק מהמטרה של קוויפ היא גם להנגיש את הכלים הארגוניים לעובדים - שטיילור מאמין שיש להתייחס אליהם כמו לצרכנים ולספק להם כלים טכנולוגיים פשוטים ונוחים לשימוש. "ככל שנוכל להפוך טכנולוגיות לנגישות יותר, תהיה להן השפעה גדולה יותר בעולם", אומר טיילור. "כשיש טכנולוגיה שזמינה רק למדעני נתונים או מהנדסי תוכנה, יישמו אותה במספר קטן של תעשיות. אם נהפוך את הטכנולוגיות המתקדמות ביותר - כמו היכולת ליצור אפליקציה למובייל, או היכולת להשתמש בבינה מלאכותית כדי לקבל תחזיות שונות - לזמינות לכולם, נוכל להשתמש בטכנולוגיה כדי לשפר כל תעשיה בעולם.

"בסיילספורס אנחנו לא משקיעים רק בטכנולוגיה, אלא גם בפלטפורמות שיסייעו לעובדים לקבל כישורים חדשים וללמוד איך להשתמש בטכנולוגיות חדשות. זה מאוד חשוב בעיניי, כי השינויים הטכנולוגיים וההתפתחויות בעולם העבודה מאוד קשורים, ואני חושב שאצל הרבה מהחברות איתן אנחנו עובדים, הכישורים שהעובדים יצטרכו בעוד עשר שנים יהיו שונים מאלה שיש להם היום". 

"צוקרברג לימד אותי איך לבחון טכנולוגיות עתידיות"

פרט לאתגרים המרתקים איתם התמודד ומתמודד טיילור בחברות הטכנולוגיה הגדולות, הוא עבד גם תחת אנשים מרתקים. הבוסים היחידים בחייו היו כמה מהשמות הבולטים והחזקים בתעשייה: מארק צוקרברג, מנכ"ל ומייסד פייסבוק; מאריסה מאייר, אחת הנשים הבכירות בעולם הטכנולוגיה, אז מנהלת בכירה בגוגל ולימים מנכ"לית יאהו; וכיום תחת מארק בניוף.

"לדעתי מארק (צוקרברג) ניחן בחשיבה אסטרטגית לטווח הארוך במיוחד בתחום הטכנולוגי, והוא לימד אותי איך להסתכל עשר שנים קדימה בכל הנוגע לשינויים טכנולוגיים", מספר טיילור על העבודה עם הבוס הקודם שלו. "היום, כשאני חושב על טכנולוגיות עתידיות ועל 'הימורים' לטווח הארוך - בתחומים כמו בינה מלאכותית, מציאות וירטואלית (VR) ומציאות רבודה (AR) - אני מאמין שאני מנתח את זה באופן דומה לצורת החשיבה שלו".

על הבוסית הראשונה שלו, מאייר, הוא אומר כי "מריסה לימדה אותי כמעט את כל מה שאני יודע. העבודה הראשונה שלי אחרי הלימודים הייתה בגוגל, אז כשהגעתי לא ידעתי כלום", הוא צוחק. "היא שמה דגש רב על פיתוח קריירה, ותוכניות שבניתי בסיילספורס להכשרה של מנהלי מוצר וחדשנות היו בהשראתה".

אם מצוקרברג למד טיילור איך לחשוב על טכנולוגיה באופן ארוך טווח, ומאייר הקנתה לו כישורים בהעצמת ופיתוח העובדים, מבניוף הוא למד איך בונים עסק שמתמקד בתוכנה כשירות (SaaS). "מארק (בניוף) לימד אותי איך לבנות צוות מכירות, ואת המשמעות של צוות קשרי לקוחות, כי בעידן של תוכנות בענן אתה לא נותן למישהו את התוכנה ומסיים עם זה, אלא נמצא איתו במערכת יחסים ומושקע בהצלחה שלו", מספר טיילור.

הוא פנה לעצתו של בניוף עוד לפני שהחל לעבוד בסיילספורס, כשרק התחיל בבניית קוויפ. "כשעזבתי את פייסבוק לא היה לי שום ניסיון בבניית תוכנות לארגונים - כל המוצרים שבניתי עד אז היו לצרכנים, והוצעו בחינם עם מודעות. מארק היה היזם הטוב ביותר שהכרתי בתחום התוכנות הארגוניות, והתקשרתי לבקש ממנו עצה".

טיילור מספר כי ההיכרות המוקדמת שלו עם בניוף התבססה על כך ש"פגשתי אותו כמה פעמים לפני כן בארוחות ערב. התרשמתי שגם בתל אביב, כמו בעמק הסיליקון, קהילת היזמות מאוד קטנה וקרובה אז אתה נתקל באנשים באירועים חברתיים", הוא אומר, ומוסיף עצה ליזמים הישראלים: "תבקשו עצות מאנשים מנוסים. יש בתל אביב המון ניסיון וזה ייחודי. אני חושב שתגלו שאנשים רוצים לתת לכם עצות יותר ממה שאתם מצפים". 

ברט טיילור
גיל:
39
מצב משפחתי: נשוי + 3
תפקיד: סמנכ"ל מוצר בסיילספורס
תפקידים קודמים: מנכ"ל קוויפ, סמנכ"ל טכנולוגיות בפייסבוק, מנהל קבוצת פיתוח מוצר בגוגל
השכלה: תואר שני במדעי המחשב מסטנפורד
עוד משהו: אוהב לבשל, ובשנים האחרונות מכין בעיקר פסטה לילדיו