הדרך החדשה של סין לאסוף מידע על אנשים: תרגום של מידע פומבי מ-65 שפות שונות

במערב חוששים כי הממשל הסיני אוסף מידע ונתונים באמצעות טכנולוגיות סלולר, אך מחקרים חדשים מעלים כי הריגול כולל גם שימוש בטכנולוגיות פשוטות יחסית

שואשי קיאננגואו / צילום: רויטרס, Jason-Lee
שואשי קיאננגואו / צילום: רויטרס, Jason-Lee

סין משתמשת באפליקציה פופולרית ובשירות תרגום כדי לקבץ מיליארדי פיסות נתונים בתחומה וברחבי העולם, כך לפי דוחות שפורסמו באחרונה על ידי חוקרים באוסטרליה ובגרמניה.

בזמן שקובעי מדיניות במערב מתמקדים בטכנולוגיה הסלולרית המתקדמת של הדור הבא בסין וביכולות הסייבר שלה, המחקר החדש מראה כי בייג'ינג הרחיבה את מאמץ איסוף הנתונים ההמוני שלה, כך שנעשה שימוש גם בטכנולוגיות פשוטות יחסית כמו תרגומי שפות.

אפליקציית תעמולה סינית שמשווים אותה ל"ספר אדום דיגיטלי" עם ציטוטים של היו"ר מאו ושצברה מעל 100 מיליוני משתמשים רשומים, מספקת דלת אחורית עבור המפלגה הקומוניסטית הסינית להיכנס לאתרים, שיחות ורשימות אנשי קשר של המשתמשים, כך לפי דוח שפרסמה בסוף השבוע חברת אבטחת הסייבר הגרמנית Cure53. הדוח הוזמן על ידי קרן הטכנולוגיה הפתוחה של רדיו אסיה החופשית, שממומן על ידי ארה"ב.

שואשי קיאנגואו (Xuexi Qiangguo) - ובתרגום לאנגלית "מחקר האומה הגדולה" - מתואר כיישום חינוכי, עם תוכן שמתרכז סביב האידאולוגיה של הנשיא שי ג'ינפינג. עובדי ממשלה רבים, סטודנטים ואזרחים נדרשים להוריד את האפליקציה, וכמה מעסיקים דורשים מעובדיהם להיות מעורבים באופן פעיל על ידי צבירת נקודות זכות ביישום, בין היתר באמצעות מענה על חידונים וצפייה בקטעי וידאו. זאת לפי הודעות של חברות סיניות, קבוצות מסחר וגופי ממשלה.

בנוסף, חברה ממשלתית לא ידועה שמתמחה בביג דאטה ובינה מלאכותית יכולה לסרוק בכל יום 5 טריליון מילים ב-65 שפות שונות ממקורות כמו מדיה חברתית ומסורתית, לשימוש מנגנון הביטחון הלאומי הסיני, כך לפי מחקר של המכון האוסטרלי למדיניות אסטרטגית מקנברה, בתמיכת ממשלת אוסטרליה וחברות ביטחוניות מהמערב. יחד, החברות מייצגות תחכום גובר של ביג'יינג ברתימת מאגרי נתונים רחבים לצרכים פוליטיים, לפי מחברי הדוחות.

מודיעין צבאי וביטחוני

הדוח האוסטרלי שפורסם השבוע מצא אינדיקציות חזקות לכך שהחברה הסינית GTCOM מייצרת מודיעין צבאי וביטחוני מהנתונים שהיא אוספת. הנתונים יכולים לסייע ב"תמיכה בפיתוח כלים לעיצוב דעת קהל על ידי המדינה-המפלגה", נאמר בדוח.

החברות האם של GTCOM, צ'יינה טרנסליישן וצ'יינה פבלישינג, הן בפיקוח ישיר של מחלקת התעמולה המרכזית הסינית. ל-GTCOM הסכמי שיתוף פעולה עם אוניברסיטאות זרות בסידני, וינה ומקומות נוספים במערב.

מחברת הדוח האוסטרלי סמנתה הופמן, ציינה את סריקת הנתונים בפייסבוק על ידי חברת הייעוץ הבריטית קיימברידג' אנליטיקה בבחירות בארה"ב ב-2016, ואת ההתקדמות באיסוף וניתוח נתונים מאז כ"דוגמה למהפך במעקב אחרי סנטימנט ציבורי, ניתוח ומניפולציה שלו".

במצגת מ-2017 המופיעה באתר האינטרנט של GTCOM, מנהל הביג דאטה של החברה ליאנג האויו ציין כי החברה מנסה לפתח טכנולוגיות כמו זיהוי קול ופנים, לטובת "מעקב בזמן אמת אחרי סיכונים ביטחוניים".

"בעתיד נוכל למצוא את מבנה הפנים המבוקש באמצעות זיהוי תמונה, ולספק תמיכה טכנית לביטחון הלאומי", אמר ליאנג. אותה מצגת גם טענה כי "90% מהנתונים בדירוג מודיעין צבאי ניתנים להשגה ממקורות מידע גלויים".

שיא בהורדות בסין

שואשי קיאנגואו רשמה שיא במספר ההורדות שלה בסין לאחר השקתה בינואר, במסגרת קמפיין מקיף של הנשיא שי להידוק הפיקוח האידאולוגי על סמארטפונים. היא פותחה על ידי מחלקת התעמולה של המפלגה בסיוע קבוצת עליבאבא, כך לפי מקור יודע דבר. משרד המידע הממשלתי במועצת המדינה לא הגיב לבקשת תגובה של ה"וול סטריט ג'ורנל".

דובר של אפליקציית המסרונים דינגטוק של עליבאבא, שהתוכנה שלו היא הבסיס לאפליקציית התעמולה, אמר שזו פלטפורמת טכנולוגיה פתוחה שיכולה לשמש לפיתוחים של צדדים שלישיים, אך אין לה "קוד דלת אחורית" שמאפשר חדירה למכשירים של משתמשים.

לפי ניתוח של קרן הטכנולוגיה הפתוחה שמלווה את הדוח הגרמני על שואשי קיאנגואו, הקוד ביישום מספק "גישה שהיא מעל המשתמש" לסמארטפונים, שכוללת את היכולת לשנות קבצים ולשתול תוכנה שמתחברת למילות מפתח. כדי להריץ את האפליקציה, המשתמשים חייבים גם להסכים להתיר גישה למאגרים של נתונים אישיים, וכן למצלמות, מיקרופונים, יומן שיחות ומיקומים.

היישום מכיל גם תוכנת הצפנה חלשה שאפשר לפצח בקלות - שלפי הדוח משאיר דואר אלקטרוני, נתונים ביומטריים ומידע נוסף חשופים. כך אפשר לאסוף ולנתח ביעילות מסרים ונתונים נוספים של מיליוני משתמשים. עם זאת, אין ראיות לכך שנתונים נאספו בדרך זו עד כה.

כמות הנתונים שנאספת על ידי האפליקציה לא חריגה ליישומים מסחריים, נאמר בדוח, אך היא פותחה על ידי המפלגה הקומוניסטית ויש לה בסיס משתמשים ענק - שמאפשר לממשלה גישה לכמויות גדולות מאוד של נתונים אישיים.

הדוח מתמקד רק במכשירים שמופעלים על ידי מערכת ההפעלה אנדרואיד, שתומכת ברוב הגדול של הטלפונים הניידים בסין, אך האפליקציה ניתנת להורדה גם לאייפונים. אפל הודיעה בתגובה שאפליקציית התעמולה הסינית ניתנת להורדה למכשיריה, אבל מעקב מהסוג הזה של "משתמש על" הוא בלתי אפשרי במערכת ההפעלה שלה.

כותבת הדוח האוסטרלי הופמן אמרה כי הופעתן של חברות כמו GTCOM מדגימה איך מכשירים ושירותים רגילים יכולים לשמש ככלים לשל המדינה-המפלגה הסינית. "כשיש התמקדות חשובה בטכנולוגיות כמו הדור החמישי, ביון וריגול סייבר, המיקוד הצר הזה מחמיץ את התמונה הגדולה", היא סיכמה.