הרשת השישית בדרך לבורסה: יוחננוף מבקשת לגייס כ-400 מיליון שקל בהנפקת מניות

רשת המזון מציגה צמיחה מהירה ועלייה ברווחיות בשנים האחרונות, גם הודות לרכישת סניפים מרשת מגה שקרסה • עם זאת, ספק האם יוחננוף תקבל את השווי שלו היא שואפת - כ-2 מיליארד שקל לפני הכסף • במחצית הראשונה של 2019 קפצו הכנסות הרשת ב-26% ל-1.4 מיליארד שקל

איתן יוחננוף / צילום: תמר מצפי
איתן יוחננוף / צילום: תמר מצפי

רשת קמעונאות המזון יוחננוף עושה את דרכה לבורסה בתל-אביב, והיא צפויה להפוך לרשת השישית הנסחרת בשוק ההון המקומי, לצד שופרסל , רמי לוי , ויקטורי , טיב טעם  ופרשמרקט  (שהצטרפה לבורסה מוקדם יותר השנה). במסגרת הנפקת מניות ראשונית (IPO) שהיא מקדמת, שואפת יוחננוף לגייס כ-400 מיליון שקל לפי שווי חברה של 1.8-2 מיליארד שקל לפני הכסף - הגם שספק האם תמחור זה יתקבל על-ידי השוק. את ההנפקה מובילה חברת החיתום אוריון.

טיוטת התשקיף שפרסמה הבוקר (ד') יוחננוף לקראת ההנפקה, המתוכננת בשבועות הקרובים, חושפת כי התרחבות פעילותה בשנים האחרונות סייעה לה להגדיל את מחזור ההכנסות באופן משמעותי ותמכה גם ברווחיה. בסיכום המחצית הראשונה של 2019 הציגה יוחננוף קפיצה של 26% בהכנסותיה ל-1.4 מיליארד שקל, אחרי שבסיכום שנת 2018 כולה ההכנסות עלו ב-41% ל-2.4 מיליארד שקל, בעיקר בזכות פתיחת סניפים חדשים.

שיפור חד נרשם כמגמה גם בשורת הרווח הגולמי והתפעולי, אולם במחצית השנה של 2019 הציגה יוחננוף עלייה חדה בהוצאות המימון שלה, בהשפעת תקן החשבונאות החדש הקשור לחכירות (IFRS16), כך שהרווח הנקי שלה למחצית נותר ללא שינוי, ברמה של כ-42 מיליון שקל. בסיכום שנת 2018 רווחיה של הרשת טיפסו ב-35% ל-89 מיליון שקל. על בסיס מדיניות חלוקת דיבידנד של כ-30% מהרווח השנתי, בשלוש השנים האחרונות, מ-2017 ועד כה, החברה חילקה כ-67 מיליון שקל. החברה גם מתכננת לחלק חלק מתמורת ההנפקה כדיבידנד.

בסיכום מחצית השנה הראשונה נרשמה שחיקה בשורת הרווח הגולמי של יוחננוף, שהיה נמוך יחסית לרשתות הדיסקאונט המקומיות, והוא עמד על פחות מ-24%. ביוחננוף מייחסים את השחיקה ברווחיות הגולמית בין היתר ל"הנחות שקבלה החברה מספקיה בשנת 2018 בגין פתיחת חנויות מכר חדשות באותה שנה ובשנה שלפניה, והן מקו הפעולה בו נקטה החברה לנוכח התחרות על המחיר השוררת בשוק בו פועלת החברה".

בהקשר זה נציין כי לאחרונה נחשף ב"גלובס" סכסוך עסקי בין יצרנית המזון טרה לבין יוחננוף, במסגרתו הסירה הרשת את מוצרי טרה מהמדפים בשל אי-הסכמות על תנאי הסחר - מציאות שמתאפשרת בין היתר על רקע התחזקותה של הרשת.

עלות העסקת 5 בני המשפחה כ-8.5 מיליון שקל

יוחננוף, העוסקת בשיווק ומסחר קמעונאי בתחום המזון ומוצרים נלווים, הוקמה לפני 31 שנה, ב-1988. בעלי השליטה ברשת הם מרדכי יוחננוף, יו"ר החברה, ושלושה מילדיו - איתן יוחננוף המשמש כמנכ"ל הרשת, שרית וחלי. האח הבכור גיורא יוחננוף, המכהן כמנהל סחר ורכש ירקות, לא מחזיק במניות החברה. מרדכי יוחננוף מחזיק טרם ההנפקה 38% ממניות החברה; איתן יוחננוף מחזיק 4%; ואילו הבנות, שרית וחלי, מחזיקות ב-19% מהמניות כל אחת. 

חמשת בני משפחת יוחננוף הם גם שיאני השכר בחברה, ועלות העסקתם הסתכמה אשתקד לכ-8.5 מיליון שקל. בראש רשימת המרוויחים ניצב מרדכי יוחננוף, עם שכר בעלות שנתית של 2.4 מיליון שקל. בנוסף לחמשת השיאנים מעסיקה יוחננוף מספר דומה של בני משפחה בתפקידים זוטרים יותר.

בתחילת דרכה עסקה יוחננוף במסחר סיטונאי, ופעילותה התמקדה במכירת מוצרי מזון למרכולים ומשווקים. ב-1992 היא פתחה את הסניף הראשון שלה ברחובות, העיר בה נותר מוקד פעילות הרשת בשנים הבאות ובה גם התמקמה הנהלת החברה. עד שנת 2009 הפעילה הרשת ארבע חנויות בעיר, בנוסף לסניף באשדוד, כאשר בהמשך הואצה התרחבותה כיום לרשת פריסה ארצית, עם סניפים מטבריה בצפון ועד נתיבות בדרום.

בשנת 2015 רכשה יוחננוף שבעה סניפים מרשת מגה שקרסה, כך שכיום היא מפעילה 26 סניפים, האחרון שבהם נפתח בחודש מאי בירושלים, וסך שטחי המסחר שלה (נטו) עומדים על כ-63 אלף מ"ר.

מטיוטת התשקיף עולה כי העסקה שביצעה יוחננוף מול מגה הייתה מוצלחת עבורה, כאשר פעילות החנויות הנרכשות "השתלבה בהצלחה רבה בפעילות החברה והביאה לצמיחה ניכרת במכירות וברווחים". כיום מעסיקה יוחננוף כ-3,400 עובדים, נוסף לכ-500 עובדים נוספים שהיא שוכרת דרך חברות שירותי כוח-אדם. המרכז הלוגיסטי של החברה שוכן באזור תעשייה סמוך לעיר מודיעין ומתפרש על פני כ-7,100 מ"ר.

התוצאות הכספיות של יוחננוף בשנים האחרונות / אינפוגרפיק
 התוצאות הכספיות של יוחננוף בשנים האחרונות / אינפוגרפיק

לא מתכננת לפתוח חנויות במרכזי ערים

ביוחננוף מציינים כי בשל אסטרטגיית הצמיחה הנוכחית שלה, המבוססת על מכירה במחירי דיסקאונט בהיקפי קנייה גדולים, בשלב זה החברה אינה מתעתדת לפתוח חנויות במרכזי ערים, וזאת בניגוד למתחרות כגון יינות ביתן, רמי לוי או ויקטורי, שבשנים האחרונות חיזקו את אחיזתן בתוך הערים באמצעות רכישות או התרחבות אורגנית.

הרשת מתאפיינת בחנויות גדולות יחסית לענף במרכזי קניות או באזורי תעשייה, כשמדובר בסניפים שהקמתם דורשת השקעות גבוהות ביחס לענף שכן הם מרווחים ומטופחים. את עיקר סניפיה מפעילה הרשת בשטחי נדל"ן שאינם בבעלותה, למעט שלושה סניפים על קרקע בבעלותה. למרות זאת, בהתייחסות לאסטרטגיית החברה, ביוחננוף מציינים כי "ככלל, החברה רואה ברכישת נכסים כחלופה עדיפה על פני נשיאה בהוצאות השכירות הכרוכות בהפעלת חנויות המכר".

עוד בתחום הנדל"ן, בחודש יוני האחרון חתמה הרשת על הסכם למכירת שטח המיועד למגורים בנס-ציונה תמורת כ-43 מיליון שקל, ובספטמבר זכתה במכרז של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לרכישת מגרש ביבנה, המיועד למסחר, תעסוקה ומשרדים, תמורת כ-45 מיליון שקל.

במבט קדימה, במסגרת יעדיה יוחננוף שואפת להרחבת הפעילות ושיפור הרווחיות "באמצעות שיפור מדדי היעילות ומדדי התפעול", וכן מציינת לגבי תוכניותיה "פתיחת חנויות חדשות ורכישות חנויות מחברות אחרות, השבחת מחזור פעילות חנויות קיימות, הן על-ידי הגדלת סל המוצרים הנמכר, הן על-ידי הכנסת לקוחות חדשים והן על-ידי שיפור תנאי הסחר עם הספקים".

עוד היא מתכננת "לפעול לחיזוק תודעת המותג", וכן להרחיב את מספר הלקוחות המשתמשים באפליקציית החברה וכן שוקלת להוסיף "שירות קנייה מקוונת (אונליין), שירות שלהערכתה "אינו כדאי כלכלית עבורה נכון להיום ואף אינו נדרש, בשעה שהחברה מעריכה כי טרם מיצתה את פוטנציאל גידול המכירות על רצפת המכירות הנוכחית".

במקרה בו הנפקתה של יוחננוף תצא לפועל כמתוכנן, היא צפויה להיות הנפקת המניות הראשונית (IPO) השביעית של 2019 ולהצטרף לישראכרט, אלטשולר שחם, פרשמרקט, הבורסה לניירות ערך, שירותי בנק אוטומטיים (שב"א) וג'נריישן קפיטל.