"רק אנשים עשירים לא מתחשבים בכמה צלמים ירוויחו"

ל"גלובס" נודע כי ארגון העובדים אקט שלח מכתבי התראה לגיל הפקות, בהם הם מאיימים לפעול נגד החברה באמצעים משפטיים בגלל ויכוח על חלק מהתשלום לצלמים שצילמו את העונה האחרונה של "חתונה ממבט ראשון"

בשנה האחרונה נרשמו מספר מאבקים מתוקשרים בין ארגון העובדים "אקט" (שמייצג את כלל עובדי מקצועות הסט בטלוויזיה ובקולנוע) לארגון המפיקים - עם דגש על הפקות ספציפיות. "טדי הפקות" והתאגיד הם חלק מהגופים שהתעמתו עם הארגון בעת האחרונה. כעת מגיע התור של "גיל הפקות" שאחראית לצילומי "חתונה ממבט ראשון" המשודרת בקשת.

ל"גלובס" נודע כי אקט, באמצעות משרד עורכי הדין יגאל ארנון, שלח מכתבי התראה לגיל הפקות בהם הם מאיימים לפעול נגד גיל הפקות באמצעים משפטיים בגלל ויכוח על חלק מהתשלום לצלמים שצילמו את העונה האחרונה של "חתונה ממבט ראשון".

באקט טענו כי הצלמים היו אמורים לקבל תשלום של שעות נוספות ושעות מעבר (השעות שבהם הם עוברים ממקום מושבם לאתרי הצילום) בימים בהם צולמה הסדרה בחו"ל. נזכיר כי הזוגות הנישאים נוסעים מיד אחרי החתונה לירח דבש מצולם במדינות שונות ואיתם נוסע כמובן גם צוות צילום והפקה.

אסף גיל. "השקעתי בתוכניות מאות אלפי שקלים יפים" / צילום: איל יצהר
 אסף גיל. "השקעתי בתוכניות מאות אלפי שקלים יפים" / צילום: איל יצהר

צילומי התוכנית "חתונה מאוחרת" נמשכו כשמונה שבועות. היא מצולמת ע"י 6 צלמים כששכרו של כל צלם מוערך בכלמעלה ממאה אלף שקלים. הזמן ששהה כל צלם בעת הצילומים בחו"ל הוא כ-4-5 ימים.

הסכמי העבודה של עובדי הארגון מוגדרים בהסכם המפיקים-אקט שנחתם ב-2008 ואומץ בהמשך גם ע"י קשת וערוץ עשר (שהורישה אותו לרשת אחרי המיזוג). ההסכם מגדיר בין היתר את התשלום עבור שעות נוספות ותנאים אחרים. אך עתה טוענים באקט שהוא מתייחס גם להפקות המצולמות בחו"ל ולא רק להפקות המצולמות בישראל.

באקט טוענים שבינם למפיקים התקיים מו"מ ממושך על הסכם העבודה ובאף שלב לא עלתה בקשה כי תנאי העבודה בחו"ל יהיו שונים. עוד נטען כי, "הפקת 'חתונה ממבט ראשון' אינה ההפקה הראשונה שצולמה בחו"ל ובהפקות אחרות שצולמו מחוץ לגבולות מדינת ישראל (כולל בעונות קודמות של 'חתונה ממבט ראשון'), שולמו לחברי אקט כל זכויותיהם לפי ההסכמים אלא אם סוכם במפורש אחרת"; במקרה הנוכחי לטענתם לא סוכם על החרגה כלשהי.

ע"פ הנטען בתום הצילומים הודיעה "גיל הפקות" כי היא מסרבת לשלם לצלמים על השעות הנוספות.

בגיל הפקות ובארגון מפיקי הטלוויזיה מציירים תמונה שונה לחלוטין. לשיטתם בהסכם עם אקט מוגדר במפורש כי התנאים מתייחסים להפקות בישראל ולכן הם מאשימים מנכ"ל החברה, איתמר אביטן, בהתנהלות בוטה וכוחנית.

אסף גיל בעלי "גיל הפקות" טוען כי הסכם המפיקים של אקט לא תקף כשאנשי הצוותים הטכניים מצלמים בחו"ל. 

לדבריו, "לפנים משורת הדין וכדי לא להיכנס להוצאות משפטיות מיותרות עבורנו ועבור הצלמים הצעתי למנכ"ל אקט איתמר לסיים את העניין בתשלום של 50% מהשעות הנוספות ושעות המעבר של הצילומים בחו"ל - הצעה אותה הוא דחה".

לדברי גיל: "גיל הפקות פועלת בשוק הטלוויזיה כ-30 שנה ככל הנראה כחברת ההפקה הפורייה ביותר בשוק הטלוויזיה. מעולם עד כה לא קיבלנו טענות על תשלומים לאנשי המקצועות הטכניים. לצערי, מנכ"ל ארגון אקט מונע ממניעים לא עניניים, ומנהל מאבק רעשני קולני מבלי שיש לו כל בסיס לכך. הצעת הפשרה עדין בתוקף ואם היא תדחה נמשיך את הדיון בבתי המשפט".

שי נשר, יו"ר איגוד מפיקי הטלוויזיה, מסר כי הסכם בין איגוד המפיקים לאקט אינו חל על צילומי הפקות בחו"ל. נשר מסר כי כבר תקופה שהארגון שלו מנסה להיפגש עם איתמר מנכ"ל אקט על תנאי העבודה בחו"ל והוא מטעמיו לא מוכן.

מארגון אקט נמסר כי "התגובה של גיל הפקות ואיגוד המפיקים מבטאת אדונות והתנשאות. רק אנשים עשירים מאוד יכולים להגיד על ישראלים שעובדים כל כך קשה שבחו"ל העבודה שלהם היא בחצי מחיר. עצוב לשמוע שכאשר הצלמים שעומדים מאחורי התעשייה הזו מבקשים את שכרם אז המיליונרים בהפקות קוראים להם אנשים כוחניים".