בלי אונליין ומותג פרטי: רשת המזון של משפחת יוחננוף הצטרפה לבורסה בסטייל עם ביקושים של 1.5 מיליארד שקל

(עדכון) - יוחננוף גייסה 462 מיליון שקל ותחל להיסחר בשווי של 2.3 מיליארד שקל - הרשת השלישית בגודלה בבורסה • לאחר שנים של צמיחה בפעילותן: שווי השוק המצרפי של שש הרשתות הציבוריות מגיע לכ-13 מיליארד שקל, כמעט מחצית ממנו מיוחסת לשופרסל

איתן יוחננוף, מנכ"ל יוחננוף / צילום: תמר מצפי
איתן יוחננוף, מנכ"ל יוחננוף / צילום: תמר מצפי

הצלחה להנפקת יוחננוף: במסגרת השלב המוסדי של הנפקת המניות הראשונית (IPO) שביצעה אתמול (ב') רשת קמעונות המזון, היא נהנתה מביקושים גבוהים, בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל, והבטיחה את הסכום שביקשה לגייס - כ-460 מיליון שקל, לפי שווי חברה של 1.85 מיליארד שקל "לפני הכסף" - שלפיו ביקשה לבצע את ההנפקה. בהנפקה, שבוצעה באמצעות הקצאת הון לא אחידה, השתתפו ככל הידוע גופים מוסדיים רבים, ואת הגיוס הובילה חברת החיתום אוריון.

הצטרפותה של יוחננוף לבורסה תהפוך אותה לרשת קמעונות המזון השלישית בגודלה, בשווי של כ-2.3 מיליארד שקל, והיא נעשית בתזמון בו נסחרות מניותיהן של מרבית המתחרות הבורסאיות סביב רמות השיא שלהן, כך ששווי 6 הרשתות הנסחרות מצטבר לכ-13 מיליארד שקל. מתוך שווי מצרפי זה כ-45% הוא חלקה של הרשת הגדולה בישראל, שופרסל (קרוב ל-6 מיליארד שקל). 

למרות שבשנה האחרונה, כמגמה, ביצועי מניות הענף אינם מזהירים, הרמות הגבוהות בהן הן נסחרות כיום נתמכות בתקופה ארוכה של צמיחת הפעילות, עליית מחירים ושיפור הרווחיות - המשקפים את התמתנות התחרות בענף ביחס לעבר, ואשר הקפיצו את שוויין בפרספקטיבה נרחבת יותר.

המנפיקה הטרייה, יוחננוף, נהנתה בשנים האחרונות מהתרחבות משמעותית בפעילות, שתמכה במחזור ההכנסות ובהגדלת הרווחים, וכיום היא מפעילה 26 סניפים עם שטחי מסחר של כ-63 אלף מ"ר, כשאסטרטגיית הצמיחה שלה מבוססת על מכירה במחירי דיסקאונט, והיא מתאפיינת בחנויות גדולות יחסית לענף.

מהתשקיף שפרסמה החברה לפני ההנפקה עולה כי בסיכום המחצית הראשונה של 2019 הציגה יוחננוף קפיצה של 26% בהכנסותיה ל-1.4 מיליארד שקל, אחרי שבסיכום שנת 2018 כולה ההכנסות עלו ב-41% ל-2.4 מיליארד שקל, בעיקר בזכות פתיחת סניפים חדשים. בשורת הרווח במחצית השנה לא נרשם שינוי, והוא נותר ברמה של 42 מיליון שקל, בהשפעת תקן החשבונאות הקשור לחכירה (IFRS16) אחרי שבסיכום שנת 2018 רווחיה קפצו ב-35% ל-89 מיליון שקל.

במבט קדימה, נראה כי התרחבותן, ומהלכים אסטרטגיים שונים שמאמצות הרשתות השונות, עשויים לתמוך בהמשך הצמיחה גם בעתיד, ובהתאם גם בשווי, כשמנגד, סימנים להאטה במשק עלולים להוביל לשינוי כיוון באותה צמיחה. ואולם, נראה כי במהלך המחצית השנייה של 2019 המגמה הזו החלה להתהפך, וזה מספר חודשים ששוק המזון והמשקאות נמצא בסטגנציה וצומח "רק" בהתאם לקצב הצמיחה באוכלוסייה או בקצב נמוך ממנו.

כך, שוק מוצרי הצריכה בישראל רשם גידול של 2.8% במונחי מכירות כספיות מתחילת 2019 לפי נתוני סטורנקסט, אך השינוי הריאלי הבוחן צמיחה כספית בניכוי עליות המחירים מציג גידול של 1.6% בלבד בעשרת החודשים הראשונים של השנה, מגמה שעשויה להימשך על רקע גל עליות המחירים שנמשך גם בימים אלה.

בין המהלכים שתמכו באותה צמיחה, מלבד רכישת ופתיחת סניפים, הרשתות הגדילו בצורה ניכרת את מכירות האונליין, הרחיבו את מכירות המותג הפרטי, העמיקו את פעילות מועדוני הלקוחות והתרחבו לפעילות בתחומים משיקים, במטרה ליצור סינרגיה בין הפעילויות השונות.

בהקשר זה מעניין להזכיר כי בניגוד למתחרות, יוחננוף פועלת הפוך: היא נמנעת מכניסה לתחומי פעילות משמעותיים שהמתחרות שלהן רואות בהם מנועי צמיחה - מותג פרטי, חנויות עירוניות ומכירה באונליין. יוחננוף מפרטת כי "תשקול בעתיד להוסיף על מגוון שירותיה את שירות הקנייה, שירות שלהערכת החברה אינו כדאי כלכלית עבורה נכון להיום ואף אינו נדרש", כשלטענתה היא "טרם מיצתה את פוטנציאל גידול המכירות על רצפת המכירה הנוכחית". 

שווי רשתות קמעונות המזון בבורסה
 שווי רשתות קמעונות המזון בבורסה

מכירות האונליין והמותג הפרטי של שופרסל, מובילת הענף, כבר מגיעות להיקף של מיליארדים. בהקשר זה נזכיר כי רק בשבוע שעבר אמר מנכ"ל הרשת איציק אברכהן בכנס המסחר המקוון של "גלובס" כי "המסה העיקרית תמשיך להיות החנויות הפיזיות - אלה שעוטפות אותך בשכונה, אבל האחוז של הקניות באונליין יצמח משמעותית. המספרים הולכים להיות הרבה יותר גבוהים". יוחננוף, כאמור, אינה נמצאת כלל בעולמות הללו, וימים יגידו האם זה בעוכריה או לטובתה.

אצל שופרסל, אחד המהלכים הבולטים בהתרחבותה הייתה גם רכישת רשת ניו-פארם (שהוסבה לרשת Be), שאומנם בשלב הנוכחי מעיבה על השורה התחתונה, אולם תורמת להגדלת ההכנסות. מניית שופרסל מדשדשת בשנה האחרונה, ובסיכומה נחלשה קלות, אולם שלוש שנים אחורה מציגה מניית הרשת קפיצה של כ-85% בערכה - קפיצה שסייעה לה להיכנס למדד ת"א 35 ומשקפת לרשת שווי נוכחי של 5.7 מיליארד שקל.

מבין המתחרות, מי שניצבת כיום ברמת השיא שלה היא מניית רמי לוי, המשקפת לרשת שווי נוכחי של 2.8 מיליארד שקל, וזאת כשגם היא נקטה בצעדים שונים להרחבת הפעילות, ולצד פתיחת סניפים חדשים רכשה את רשת בתי הקפה והסופרמרקטים המוזלים קופיקס ונכנסה גם היא לפעילות בתחום הפארם.

המצטרפת הקודמת לבורסה מתחום קמעונות המזון, פרשמרקט, נהנית גם היא מהסנטימנט החיובי הכללי בענף. מאז שהחלה להיסחר בחודש מאי האחרון, היא כבר הספיקה לנסוק ביותר מ-25% ומשקפת לרשת שבשליטת האחים יוסי ושלומי אמיר שווי נוכחי של 1.2 מיליארד שקל - קרוב אחוזים בודדים לשיא אליו הגיעה בסוף חודש אוקטובר. 

ברמת הפעילות, בחצי שנה בה היא נסחרת בבורסה, פרשמרקט ביצעה כמה מהלכי התרחבות משמעותיים, תחילה עם רכישת ארבעת סניפי רשת סופר דוש בהשקעה של כ-140 מיליון שקל, ובהמשך עם רכישת 7 סניפי רשת יינות ביתן ומגה תמורת כ-110 מיליון שקל - עסקה לה התקבל בשבוע האחרון אישור הממונה על התחרות.

רשת נוספת, שמנייתה טיפסה היום (ג') בכ-5%, היא ויקטורי, שאתמול פרסמה את תוצאותיה הכספיים לרבעון השלישי של 2019. בסיכום הרבעון השלישי הכנסותיה של ויקטורי המשיכו לצמוח, אולם הרווח נפגע בהשפעת תקן החשבונאות IFRS16. היום קיבלה הרשת דירוג A2 באופק יציב ממידרוג לגיוס אג"ח בהיקף של עד 75 מיליון שקל שויקטורי מקדמת, וזאת כשברקע עומדת עסקה לרכישת חמישה סניפים מרשת יינות ביתן. עם העליות היום, מניית החברה שבשליטת משפחת רביד השלימה טיפוס שנתי של כ-15%, והיא רחוקה אחוזים בודדים מרמת השיא שקבעה בחודש אפריל.