דעה: איך לא שמענו על Giving Tuesday?

יום הנתינה הבינלאומי הוא יום גיוס תרומות המתקיים מיד לאחר Cyber Monday ונוסד כסוג של מחאה תנועתית שקטה נגד תרבות המסחור והצרכנות • עכשיו רק נותר לנו לחכות למהלך דומה גם אצלנו, בישראל • דעה

קניות באינטרנט / תמונה: שאטרסטוק
קניות באינטרנט / תמונה: שאטרסטוק

בזבזת כסף על עצמך? מרגיש קצת ייסורי מצפון? - אז תתרום!

כולנו שומעים לאחרונה על מבצעי יום המכירות הגדול Black Friday שהתחיל כיום של מבצעי ענק בארה"ב מיד לאחר חג ה- Thanksgiving . כולנו גם שומעים על יום המכירות הגדול הנוסף, שמתלווה אליו מאז 2005 הוא, Cyber Monday שבו מציעים ערוצי האון ליין מבצעים ובכך מאפשרים גם לספקים קטנים וגם לספקים מחו"ל להשתתף בחגיגה. וכך ימי ה-Black Friday וה-Cyber Monday הפכו מימי מכירות ספציפיים לחודש של מכירות והרי לכם תקופה של טרפת מכירות. למרות שמסורתית ה Black Friday וה Cyber Monday החלו בארה"ב נדמה שזה רק טבעי שהם "יזלגו" גם לארץ. אם באמריקה זה עובד, אז למה גם לא אצלנו? והרי לנו פלטפורמות חדשות כמו shoppingIL שרק השנה הושקה על ידי גוגל.

ההצדקה הברורה לטרפת המכירות בעונה הזו היא ההנחות. אנחנו אומרים לעצמנו זה מחיר טוב, זה משתלם, אני ממילא צריך את זה והמלאי מוגבל. אבל בסופו של יום, אחרי שכל ההמולה שוככת, אנחנו מודים בינינו לבין עצמנו שאולי בעצם לא היינו צריכים לקנות את כל מה שקנינו, גם אם זה היה זול. וגם אם אולי היינו צריכים את זה, לא בטוח שהיינו צריכים את זה דווקא עכשיו. כי הרי לא בטוח שלקנות ערסל לגינה דווקא כשהחורף בפתח הוא הדבר הכי רציונלי לעשות, גם אם הערסל עכשיו ב-30% הנחה.

ואז מחלחל בנו אט אט הרגש הזה, הרגש שקצת מכתים לנו את ההנאה מהקניות, רגש של ייסורי מצפון.

בדיוק במקום הזה עלה הרעיון של Giving Tuesday בשנת 2012. יום הנתינה הבינלאומי הוא יום גיוס תרומות המתקיים מיד לאחר Cyber Monday (השנה ב-3 בדצמבר). היום הזה נוסד כסוג של מחאה תנועתית שקטה נגד תרבות המסחור והצרכנות. לכאורה לא נשמע מאוד חכם לבקש מאנשים להוציא כסף על תרומות יום אחרי שהם הוציאו הרבה כסף על קניות. אבל פה בדיוק הנקודה.

ייסורי המצפון מהקנייה הרהבתנית והלא מבוקרת לעתים דוחפים אותנו למעשים של "תיקון", מעשים של "טיהור עצמי". התרומה כאקט של תיקון עצמי סוגר את הגולל על ייסורי המצפון ומאפשר לנו להציג לעצמנו ולאחרים שאנחנו גם עושים דברים טובים עם הכסף שלנו ואנחנו יכולים להמשיך לחיות עם עצמנו בשלום.

אמנם ה-Giving Tuesday לא משווק אגרסיבית כמו ה-Black Friday וה-Cyber Monday, אבל הוא בהחלט מתחיל לתפוס תאוצה בארה"ב. בצד הרצון להשתחרר מייסורי המצפון על ידי מעשים טובים, מה שמקדם את ה-Giving Tuesday הוא היישום של גישות חדשות לגיוס תרומות. כיום, אנו עדים לתהליך שבו מאמצים גישות מסחריות לשיווק מוצרים ומטמיעים אותם בשיווק תרומות. למשל, בניית פלטפורמות אינטרנטיות המאגדות בתוכן הרבה נושאי תרומה (רעב, השכלה, קידום מיעוטים וכו) והרבה קמפיינים, ומאפשרות העברת כספים באמצעים דיגיטאליים. גישות אלה מקלות על התקשור והשיווק של תרומות בכלל והפכה את ההחלטות של למי לתרום, כמה לתרום ומתי לתרום לקלות יותר.

עכשיו רק נותר לנו לחכות למהלך דומה גם אצלנו, בישראל. האם גם אצלנו יתאגדו פלטפורמות כמו "ישראל תורמת", JGIVE ו-GIVEBACK למהלך ייחודי של Giving Tuesday IL? 

הכותבת היא חברת סגל הפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב. חוקרת ומרצה בתחום השיווק ומומחית להתנהגות צרכנים. בכלל זה חוקרת כיצד היבטים שונים של תקשורת שיווקית יכולים לעודד מתן תרומות לטובת נזקקים, ארגוני צדקה והחברה ככלל