קניות | ניתוח

חגיגת קניות לא הייתה: בלאק פריידיי לא בלם את הצניחה בפדיונות של רשתות האופנה

נתוני RIS מצביעים על ירידה של קרוב ל-6% במכירות המצטברות בחודש נובמבר • בסוף השבוע של הבלאק פריידי נרשמה ירידה במכירות של 6.4% ביחס לשנה עברה, בין היתר בשל כך שחגיגת ההנחות החלה השנה מוקדם יותר והתפרסה לאורך השבוע שקדם לו

קונים בדיזנגוף סנטר/ צילום: שלומי יוסף
קונים בדיזנגוף סנטר/ צילום: שלומי יוסף

חגיגת קניות בנובמבר? לא עבור רשתות האופנה והקניונים בישראל. המכירות המצטברות בחודש נובמבר מציגות ירידה חדה של 5.8% - כך עולה מנתוני חברת RIS שהגיעו לידי "גלובס". מהחלוקה למגזרים עולה כי הקניונים האזוריים מציגים ירידות חדות של 5.4%, בעוד שהמרכזים הפתוחים רושמים ירידה של 4.4%.

גם בהסתכלות על פדיון יומי נרשמה ירידה משמעותית: הפדיון היומי למ"ר בחודש נובמבר ירד ב-4.3% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. לירידות תרם בין היתר מזג האוויר החם שנמשך לאורך כל חודש נובמבר, והמצב הביטחוני ועמו הנחיית פיקוד העורף להישאר בבתים ב-12 בנובמבר מה שהביא לכך שמרכזי קניות דוגמת דיזנגוף סנטר נותרו סגורים במהלך חלק ניכר מהיום, כשגם במרכזים אחרים חנויות רבות נשארו סגורות או פעלו במתכונת מצומצמת.

פדיון המכירות היומי בקניונים האזוריים רושם ירידה של 4.5%, וזאת בעוד שבמרכזים הפתוחים (פאוור סנטרס) הירידה מתונה יותר ומסתכמת ב-2.6%.

חגיגת הקניות בסוף השבוע של הבלאק פריידיי הייתה גם היא אכזבה דרמטית במכירות ביחס לשנה הקודמת עם ירידה של 6.4% בפדיון בממוצע ארצי, כך עולה מניתוח שמציג איתי שמחוני, הכלכלן של RIS . ואולם, בהסתכלות על השבוע שקדם לבלאק פריידי מדווחת RIS על גידול של 1.8%.

ההערכה היא כי הצמיחה הזו נובעת מכך שחלק ניכר מהרשתות החלו במבצעים אגרסיביים והנחות עמוקות מוקדם יותר השנה בשבוע שקדם לחג, ולא חיכו לסוף השבוע.

עוד עולה מהניתוח של RIS כי בחמש השנים האחרונות נשבר שיא בכל שנה במכירות הבלאק פריידי, למעט השנה הנוכחית שבה נפרסו המכירות גם על השבוע שקדם לכך, וכי מדי שנה עליית המכירות נפרסת על תקופה ארוכה יותר.

כמו כן, ניתן לשער כי חלק מהירידה נובעת מהתחזקות מכירות האונליין - בחו"ל אך גם בישראל, כך שגם קמעונאיות אונליין מקומיות דוגמת טרמינל איקס ועדיקה נהנו מכך.

ומי הם שיאני המכירות לשבוע הבלאק פריידי לפי נתוני RIS ? במקום הראשון קניון מול הים עם מכירות של 253 שקל למ"ר, קניון רמת עם מכירות של 202 שקל למ"ר, קניון עופר הגדול עם מכירות של 167 שקל למ"ר, קניון מלחה עזריאלי בירושלים עם מכירות של 148 שקל למ"ר, וקניון סינמה סיטי בראשון לציון עם מכירות של 146 שקל למ"ר.

נתוני RIS מבוססים על השוואה של כ-2,900 חנויות זהות בתחום האופנה.