קרסו מחלצת את קל אוטו: רוכשת ללא תמורה את חברת הליסינג, בעלת חוב של כ-1.5 מיליארד שקל

הרכישה מידי שמואל ואלה קליין תהיה בכפוף לקיומם של כמה תנאים, ובראשם הגעה להסדר עם הבנקים והגורמים המממנים האחרים של קל אוטו, וכן ויתור של כלל המממנים על העמדת החוב של קל אוטו לפירעון מיידי

איציק וייץ, מנכ"ל קרסו מוטורס  / צילום: עינת לברון
איציק וייץ, מנכ"ל קרסו מוטורס / צילום: עינת לברון

יבואנית הרכב קרסו מוטורס  מרחיבה את פעילותה בתחום הליסינג. קרסו דיווחה היום כי חתמה על הסכם לרכישת קבוצת הליסינג הפרטית קל אוטו מידיהם של שמואל קליין ואלה קליין, וזאת ללא תמורה במזומן. לדברי קרסו, השלמת העסקה כפופה להתקיימותם של כמה תנאים, ובראשם הגעה להסדר עם הבנקים והגורמים המממנים האחרים של קל אוטו, לשביעות רצונה של קרסו, וכן ויתור של כלל המממנים על העמדת החוב של קל אוטו לפירעון מיידי.

תנאים נוספים להשלמת העסקה כוללים שחרור של המוכרים מערבויות אישיות שהעמידו להבטחת התחייבויותיה של קל אוטו, עמידה ברף הון עצמי של 100 מיליון שקל לקל אוטו ביום השלמת העסקה, וכן אישור הממונה על התחרות.

בהנהלת קרסו מוטורס רואים בעסקה רכישה אסטרטגית, אשר תחזק את מעמדה של החברה כשחקן משמעותי בתחום הרכב בישראל, תוך הרחבת סל השירותים והגדלת בסיס הלקוחות. לדברי איציק וייץ, מנכ"ל קרסו מוטורס הרכישה תרחיב משמעותית את פעילות הליסינג של קרסו. "הליסינג הוא מגזר צומח ואנו רואים ברכישת קל אוטו הזדמנות להרחיב את פעילותינו בתחום בו יש לנו ניסיון רב", ציין וייץ.

חברת קל אוטו הוקמה לפני כ-27 שנה, ונמצאת כאמור בבעלותה של משפחת קליין. קל אוטו מספקת מגוון פתרונות בתחום הרכב וההובלה, ובבעלותה כ-17.5 אלף כלי רכב, מתוכם כ-9,500 רכבי ליסינג תפעולי, כ-2,800 רכבי ליסינג פרטי, כ-3,500 רכבי השכרה, כ-1,500 רכבים למכירה וכ-200 משאיות. בקל אוטו מועסקים כ-500 עובדים ולחברה כ-900 לקוחות.

■ מכירת קל אוטו איננה הפתעה גדולה לעוסקים בענף; מה המוטיבציה של קרסו בעסקה / פרשנות

מנתונים שפרסמה קרסו מוטורס עולה כי ב-2018 הציגה קבוצת הליסינג מחזור פעילות של 936 מיליון שקל, רווח גולמי של 87 מיליון שקל והפסד לפני מס של 24.9 מיליון שקל. במחצית הראשונה של 2019 רשמה קל אוטו מחזור פעילות של 398 מיליון שקל, רווח גולמי של 48 מיליון שקל והפסד לפני מס של 7.4 מיליון שקל.

נכון לסוף יוני 2019 החזיקה קל אוטו נכסים בשווי של כ-1.6 מיליארד שקל, כאשר מולם נרשמו במאזנה התחייבויות בהיקף של כ-1.45 מיליארד שקל. הונה העצמי של קל אוטו הסתכם בסוף יוני ב-143 מיליון שקל, כך שלפי שעה הוא עומד בתנאי העסקה.

קרסו: ירידה בהכנסות וברווח

קרסו מוטורס, הנסחרת בשווי של 1.23 מיליארד שקל, היא אחת מיבואניות הרכב הגדולות והוותיקות בישראל. הפעילות המרכזית של החברה מתמקדת בייבוא ושיווק כלי רכב מתוצרת רנו, ניסאן, אינפיניטי ודאצ'יה, לרבות מערך טרייד אין (מכירת מכוניות מיד שנייה), בעיקר כחלק מהליך מכירת כלי רכב חדשים. לקרסו מוטורס גם כמה פעילויות נוספות, לרבות ייבוא ציוד מכני הנדסי כבד, פעילות בתחומי הטרייד אין, ליסינג והשכרת רכב, ייבוא שיווק ומכירה של כלי רכב דו-גלגלי, סוכנות ביטוח וחברת מימון חוץ-בנקאי. 

בחודש שעבר פרסמה קרסו מוטורס את דוחותיה הכספיים לתשעת החודשים הראשונים של שנת 2019. בדוחות הציגה החברה ירידה של 6.2% בהכנסות לכ-3.1 מיליארד שקל.  לירידה בהכנסות תרמה בעיקר ירידה של 14.1% בהכנסות ממכירות כלי רכב ל-2 מיליארד שקל. מנגד, עלו הכנסות מגזר הליסינג בתקופה זו ב-14.3% ל-752 מיליון שקל, ואילו הרווח של מגזר זה טיפס ל-61 מיליון שקל. הרווח הנקי של קרסו מוטורוס הסתכם בתשעת החודשים הראשונים של 2019 ב-94.5 מיליון שקל - ירידה של 2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

קרסו מדווחת על ירידה חדה במספר כלי הרכב הנמכרים, שמתחילת השנה ועד סוף ספטמבר עמדה על 20%, עם מכירת כ-19,600 מכוניות. בין המותגים שהיא מציעה בולטת ירידה של כ-26% שנרשמה במכירות מכוניות ניסאן, שהסתכמו בין ינואר לספטמבר בפחות מ-8,800, בעוד מכירות מכוניות רנו ירדו מתחילת השנה ב-10%, לכ-7,800 מכוניות. עוד הציגה קרסו מוטורס מגמה שלילית במכירות מותג הלואו-קוסט שלה, דאצ'יה, ובמכירות מותג היוקרה שלה, אינפיניטי, כך שנתח השוק שלה ירד לכ-9%, לעומת כ-11% ב-2018. בקרסו מוטורס ייחסו את עיקר הירידה במכירת ל"הפסקת מכירת חלק מדגמי הרכב".  

את קרסו מוטורס ייצגו בעסקת הרכישה עורכי הדין דוני טולידאנו, ליאור אורן ואיריס קושל ממשרד ארדינסט, בן נתן, טולידאנו ושות'. המוכרים בעסקה יוצגו בידי עוה"ד אמיר ברטוב ואיילת ברקוביץ ממשרד שמעונוב ושות'.