"חוק הטיפים": נמשכת המחלוקת בנוגע למס שהמדינה תגבה מהמסעדות

אמש התקיימה פגישה נוספת בין נציגי המסעדנים לנציגי רשות המסים במטרה להגיע להסכמות בנוגע להיקף המס שתגבה המדינה עקב מהפכת "חוק הטיפים" • הפגישה - שהתקיימה בהמשך לפגישה ראשונה שנערכה לפני כ-10 ימים ונחשפה ב"גלובס" - הסתיימה ללא תוצאות

סוגיית תשלום המע"מ בגין הטיפים טרם הושלמה / צילום: שלומי יוסף
סוגיית תשלום המע"מ בגין הטיפים טרם הושלמה / צילום: שלומי יוסף

המחלוקת על המס על הטיפים של המלצרים מסרבת לשכוך: אמש (ב') התקיימה פגישה נוספת בין נציגי המסעדות והמסעדנים לנציגי רשות המסים במטרה להגיע להסכמות בנוגע להיקף המס שתגבה המדינה בעקבות מהפכת "חוק הטיפים". הפגישה - שהתקיימה בהמשך לפגישה ראשונה שנערכה לפני כ-10 ימים ונחשפה ב"גלובס" - הסתיימה ללא תוצאות וללא הסכמות.

במהלך הפגישה, שארכה כשעתיים, העלו נציגי ענף המסעדות הצעה לדחיית ההחלטה בנושא המס על הטיפים למשך שנה נוספת. זאת, לאחר שכבר חלפה שנה מאז כניסתה לתוקף של המהפכה המכונה "חוק הטיפים", שבמסגרתה קבע בית הדין לעבודה כי הטיפים שמקבלים מלצרים ידווחו לרשויות ויחושבו כחלק משכרם. בין היתר הוצע כי במהלך תקופת הדחייה יתקיימו דיונים בין הצדדים, ותינתן שהות מספקת לבעלי העסקים לבחון אפשרויות כלכליות, היה ולא תתקבל עמדת נציגי הענף שלא להטיל מע"מ על הטיפים.

נציגי רשות המסים הביעו הסכמה עקרונית לתקופת דחייה נוספת של חצי שנה בלבד, אך זאת בתנאי ובהתחייבות כי תתקבל מראש הסכמה מטעם נציגי "עמותת מסעדנים חזקים ביחד" ו"איגוד המסעדות להחלת מע"מ", בהתאם לדרישת הרשות על הטלת המס על שכר המינימום ועל החלק של הזכויות הסוציאליות שהמעסיק משלם מהתשרים. זאת, מבלי שתידרש ומבלי שתינתן כל דחייה נוספת.

בשלב זה נציגי הענף לא הסכימו להתחייב לכך, ולא הושגו כל הסכמות, אך ברשות המסים לא רואים עצמם כבולים לדיונים נוספים, וייתכן כי בשבועות הקרובים יוצאו שומות מס בעקבות "חוק הטיפים".

המחלוקת סביב המע"מ על הטיפים של המלצרים פרצה ב-1 בינואר 2019, אז נכנסה לתוקף הקביעה של בית הדין לעבודה בנוגע למיסוי הטיפים. המהלך שינה את האופן שבו נתפסו הטיפים שמקבלים המלצרים והכניס את הכספים הללו למעגל המדווח, המבוטח (בביטוח לאומי) והמופרש (לפנסיה). בדרך נכנסו הכספים הללו גם למעגל המדווח לרשות המסים, ואחוזים מהם היו אמורים להתחיל לזרום לקופת המדינה. כמה אחוזים? התשובה לכך לא ניתנה בהחלטה שהולידה את המהפך בנוגע לטיפים.

מאז שניתן פסק הדין, התעוררה מחלוקת חריפה בין המסעדות ומייצגיהם בתחום המס בנוגע לשאלת המע"מ שיוטל על המסעדה בעקבות הכנסת הטיפים לקופה הרושמת, יחד עם התשלומים על הסעודה. בעוד המסעדנים טענו כי הטיפ לא נחשב להכנסה של המסעדה, ולכן אין שום אפשרות לגבות מע"מ בגינו - עמדתה של רשות המסים היא כי הטיפ כן ייחשב כהכנסה של המסעדה שתחויב במע"מ.

הצעת הפשרה נדחתה

עד לאחרונה רשות המסים לא הוציאה שומות ברוח התפיסה שלה בנוגע למיסוי הטיפים, אך לאחרונה, במסגרת מבצעים שערכה הרשות בשטח, היא החלה למסות מסעדנים ולחייבם במע"מ גם על הטיפים. שומות אלה עוררו מחדש את המחלוקת בנושא. נשיא לשכת יועצי המס, ירון גינדי, אף דרש מרשות המסים כי בטרם יחול המיסוי "החדש", תיערך פגישה עם נציגי המסעדות, ותישמע עמדתם - וכך היה.

הפגישה הראשונה בין נציגי רשות המסים, נשיא לשכת יועצי המס ונציגי המסעדות והמסעדנים נערכה לפני כ-10 ימים, ובמסגרתה ניסו הצדדים להגיע להסדר בנוגע למס שייגבה מהמעסיקים והמלצרים בעקבות החוק. במסגרת הפגישה הראשונה הציגו נציגי רשות המסים את האפשרות שרשות תוותר על גביית מע"מ לשנת 2019 אחורה, אך החל מ-1.1.20 ישולם מע"מ על שכר מינימום של העובד במכפלת שעות העבודה של המלצרים, וייגבה מע"מ על החלק של המעסיק שהיא "משתלטת" עליו ובאמצעותו משלמת את הזכויות הסוציאליות של העובד. כדי לקדם אפשרות זו נדרשת הסכמת נציגי המסעדנים.

הפשרה לא הייתה מקובלת על המסעדנים, והפגישה הסתיימה ללא תוצאות.

אתמול (ב') התקיימה פגישה נוספת ברשות המסים בניסיון להגיע להסכמות, אך כעבור שעתיים גם פגישה זו הסתיימה מבלי שהגיעו לתוצאות.

בישיבה אמש השתתפו תומר מור, מנכ"ל עמותת "מסעדנים חזקים ביחד"; שי ברמן מאיגוד המסעדות והברים; רו"ח תיקו פרנקו מטעם עמותת "מסעדנים חזקים ביחד"; רו"ח יניב גוזלן מטעם איגוד המסעדות; וירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס. מטעם רשות המסים נכח בפגישה רו"ח רולנד עם-שלם, מנהל המחלקה המקצועית, יחד עם נציגים נוספים.

נציגי המסעדות והמסעדנים ציינו בפגישה כי גביית מע"מ תיצור הכבדה יתרה על הענף, באופן המעלה ספק בדבר המשך פעילותן של מסעדות רבות, להן שולי רווח נמוכים ביותר, ורבים מהעסקים כלל לא ישרדו, דבר שיביא לסגירת מאות עסקים, לפגיעה במאות ואלפי עובדים אשר יאבדו את מקור פרנסתם ולהפסד כספי לא מבוטל לבעלי עסקים אלה בגין השקעותיהם בעסקים.

תומר מור, מנכ"ל עמותת "מסעדנים חזקים ביחד", ושי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות הברים, יחד עם רואי החשבון תיקו פרנקו ויניב גוזלן, סירבו לעמדת רשות המסים וביקשו כי רשות המסים תבחן אפשרות לפיה המע"מ יושת אך ורק על הזכויות הסוציאליות של העובדים.

מנגד, עמדת רשות המסים נותרה כפי שהוצגה גם בפגישה הקודמת, לפיה המע"מ ישולם על-ידי בעלי העסקים הן על שכר המינימום של עובדי "שרשרת השירות" והן על הזכויות הסוציאליות המשולמות להם.

במהלך הפגישה העלו נציגי הענף את ההצעה לדחיית המס בשנה נוספת, שתאפשר היערכות לעוסקים בענף, אך נציגי רשות המסים הביעו הסכמה לחצי שנת דחייה בלבד, וגם זאת, כאמור, בכפוף להסכמה מראש כי בהמשך יסכימו העסקים למס המלא שדורשת הרשות, ולא יתנהלו דיונים נוספים בנושא.

ירון גינדי, נשיא לשכת יועצי המס, ביקש להמשיך להידבר במהלך החודש הקרוב בשיחות מרתוניות, על-מנת להגיע להבנות ששני הצדדים יוכלו לחיות עימן בשלום ועל-מנת שלא להביא לקריסת עסקים, אובדן מקומות עבודה ואף הכנסה ממסים לקופת המדינה.

תעשייה שסופגת מיסוי יתר

תומר מור, מנכ"ל עמותת "מסעדנים חזקים ביחד", מסר כי יעדכן את חברי העמותה ואת כלל המסעדנים בעמדות שהוצגו במהלך הפגישה על-ידי שני הצדדים, וכי בכוונתו להמשיך ולדון בנושא, על-מנת להגיע, ככל הניתן, להסכמות עם רשות המסים, בטרם תופץ הנחיה רשמית ומחייבת על-ידי רשות המסים בדבר גביית מע"מ על התשרים.

לדברי מור, "תעשיית המסעדנות סופגת מיסוי ייתר זה כבר מספר שנים, ומבהיר כי מהלך כזה יוביל לנטישה נוספת של מלצרים וברמנים את העבודה דבר שיגרום לעליית שכר העבודה ואף להעלאות מחירים נוספות. עלויות העסקה בתעשיית המסעדנות עוד מעט יעברו את רף ה-50% ויביא לכך שתעשייה שלמה תהפוך ללא רלוונטית. אנו פועלים לייצר מנגנון עם רשות המסים שיאפשר פתרון רוחבי והדדי לצורכי התעשייה והרשות במשותף".

עו"ד עמית גרוס, המייצג את עמותת "מסעדנים חזקים ביחד" ועסקים נוספים בענף המסעדנות בתחום דיני העבודה ודיני ההגירה, מסר ל"גלובס": "ענף המסעדות מעוניין להגיע להבנות עם רשות המסים, באופן שיוכל לעמוד בהן ושלא יביא לקריסת עסקים רבים. אני תקווה כי במהלך החודש הקרוב לא ייעשו מהלכים חד-צדדיים לאכיפת מע"מ, בטרם נשוב אל שולחן הדיונים ונעשה הכול בכדי להגיע להסכמות. פנינו לא למלחמה".