האם הברזת נציג "ימינה" מנעה את פסילת הרשימה המשותפת?

עודד פורר מישראל ביתנו האשים את מפלגת ימינה בצביעות, מאחר ש"המפלגה ברחה מהצבעה כשרצו לפסול את המשותפת" • נציג ימינה, מתן כהנא, ענה לו: "קשקוש" • מי צודק? • המשרוקית של גלובס

עודד פורר, ישראל ביתנו / צילום: יוסי כהן
עודד פורר, ישראל ביתנו / צילום: יוסי כהן

ויכוח עובדתי מתוח ניטש עם צאת השבת בין שני פוליטיקאים נצים: איש ישראל ביתנו עודד פורר ונציג ימינה מתן כהנא. בתוכנית "המטה המרכזי" האשים כהנא את פורר שהממשלה הליברלית שמבטיח אביגדור ליברמן להקים אחרי הבחירות לא תהיה אלא "ממשלת שמאל והרשימה המשותפת". פורר לא נשאר חייב: "בוא-בוא-בוא", הוא ענה, "בינתיים, מתן, המפלגה שלך ברחה מהצבעה כשרצו לפסול את המשותפת. המשותפת לא נפסלה בגלל שהמפלגה שלך ברחה מהצבעה. עובדה!" כהנא בתגובה: "קשקוש".

אם כן, פורר טוען שהברזה של נציג ימינה סיכלה החלטה לפסול את הרשימה המשותפת בוועדת הבחירות המרכזית; וכהנא מכחיש. נניח בצד שאלות פרשניות - האם ראוי לפסול רשימה שלמה מהתמודדות, ומה בג"ץ היה פוסק במקרה כזה - ונתמקד בעובדות היבשות. מי מהשניים צודק?

השאלה הראשונה שיש לשאול היא לאיזו הצבעה פורר מתכוון. הרשימה המשותפת הוקמה ערב בחירות 2015. מאז היא התמודדה - בגוש אחד או בחלקים - עוד שלוש פעמים. האחרונה הייתה בבחירות שיתקיימו במרץ 2020. תמיד הוגשו בקשות לפסול אותה או את מרכיביה, אבל הן מעולם לא אושרו.

הרשימה שנקראת כיום ימינה עברה גלגולים שונים באותה תקופה, ובוועדת הבחירות ישבו נציגים מטעם הבית היהודי, הימין החדש, איחוד מפלגות הימין, והבית היהודי-האיחוד הלאומי. אבל קריאה בפרוטוקולים של ועדת הבחירות מלמדת שבכל שלושת הדיונים הראשונים בפסילת המשותפת, הנציגים היו נוכחים. ב-2015 הם הצביעו נגד, וב-2019 הצביעו פעמיים בעד.

נשארנו עם הדיון האחרון, ביום רביעי שעבר. ועדת הבחירות מנתה 35 נציגי מפלגות, מהם שניים של ימינה - אריאל סלע ושי נתן. שני אלה אמנם לא נכחו באולם, וההצעה נדחתה. אבל היא לא נדחתה בגללם: התוצאה הייתה 4 בעד מול 18 נגד. היחידים שהרימו ידם בעד פסילה היו שני נציגי ליכוד ושני נציגי ישראל ביתנו.

שאלנו את פורר איך מסתדרת ההאשמה שלו עם העובדות. התשובה שקיבלנו: לא רק ימינה הפילה את ההצעה, אלא כל נציגי בלוק הימין בוועדה. ואמנם, מי שיצפה בהקלטת הישיבה ייווכח שרגעים מעטים לפני ההצבעה קמים ממקומם רבים מחברי הוועדה ויוצאים מן האולם. עם היוצאים נמנו גם אנשי יהדות התורה, ש"ס ורוב נציגי הליכוד.

אלא שגם אם כל אלה היו נשארים בחדר, ההצעה הייתה נופלת. הסיבה המתמטית פשוטה: 18 מתנגדים הם רוב מוחלט מתוך 35 חברי ועדת הבחירות.

■ בשורה התחתונה: דברי פורר חצי נכונים. נציגי ימינה אכן לא התייצבו להצבעה על פסילת המשותפת בשבוע שעבר, אבל הצעת הפסילה לא נדחתה בגללם, שכן למתנגדים היה ממילא רוב מוחלט.

● תחקיר: אוריה בר-מאיר