על חודו של קול: העליון הכשיר התמודדות היבא יזבק בבחירות

דעת הרוב קבעה כי לא הצטברה בעניינה של יזבק "מסה קריטית" של ראיות ברורות וחד-משמעיות המצדיקות את פסילתה • דעת המיעוט סברה כי הראיות מלמדות על תמיכה בפעולות טרור, מהקשות ומהמחרידות שבוצעו נגד מדינת ישראל

ח"כ היבא יזבק / צילום: איציק הררי, ועדת הבחירות המרכזית
ח"כ היבא יזבק / צילום: איציק הררי, ועדת הבחירות המרכזית

בית המשפט העליון הכשיר הערב (א') את התמודדותה של היבא יזבק מבל"ד בבחירות לכנסת, ובכך הפך את החלטת ועדת הבחירות שמנעה את התמודדותה. ההחלטה התקבלה על חודו של קול, כאשר השופטים עוזי פוגלמן, יצחק עמית, דפנה ברק-ארז, מני מזוז וענת ברון הכשירו את התמודדותה של יזבק, כנגד דעתם החולקת של הנשיאה אסתר חיות והשופטים נעם סולברג, דוד מינץ ויוסף אלרון.

מבקשי הפסילה התייחסו בהקשר זה למספר ראיות, ובראשן השתיים הבאות:

הראיה הראשונה היא פוסט ששיתפה יזבק בשנת 2015 עם תמונתו של המחבל סמיר קונטאר, אשר השתתף בפיגוע בנהריה ב-1979, רצח את דני הרן ורוצץ את גולגלתה של בתו בת הארבע, עינת הרן. התמונה שותפה לאחר מותו של המחבל בסוריה, ועל גביה נכתב: "השהיד המוג'אהד סמיר קונטאר" וכן "לא שבתי מפלסטין אלא כדי לחזור אל פלסטין".

הראיה השנייה היא פוסט ששיתפה יזבק בשנת 2013 עם תמונתה של המחבלת דלאל מוגרבי, אשר הנהיגה את חוליית המחבלים שביצעה את הפיגוע בכביש החוף בשנת 1978, בו נרצחו 35 ישראלים ובהם 12 ילדים. יזבק הוסיפה לתמונתה של המחבלת מוגרבי את המילים: "דלאל מוגרבי חיה 20 שנים ועשתה את כל זה. יבורכו נשות ההתנגדות".

היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, סבר כי יזבק התקרבה עד מאוד "לקו האסור שהחוצה אותו מנוע מלהתמודד בבחירות לכנסת", שכן הראיות שהוצגו, ובעיקר השיתופים בעניין קונטאר ומוגרבי, חמורות ועשויה להשתמע מהן הזדהות ותמיכה במחבלים אשר ביצעו מעשי רצח נתעבים. היועץ הדגיש כי אלמלא ההסברים וההבהרות שפורטו בתצהיריה של יזבק, ואלמלא הספק שהתעורר אצלו בעקבות הסברים אלה הנזקף לזכותה, היה בראיות שהוצגו כדי לבסס מסה קריטית המצדיקה את מניעת התמודדותה של יזבק לכנסת ה-23.

"בדמוקרטיה, כל אלה אינן עילות לפסילה"

שופטי הרוב בעליון קבעו כי בנסיבות העניין, בהינתן הכמות המעטה של הראיות המהותיות, חלוף הזמן, היעדר ביסוס בדבר פעולה חוזרת ונשנית ובעיקר נוכח הבהרותיה והצהרותיה של יזבק המגובות בתצהירים אישיים וכן בהבעת חרטה מצידה ביחס לחלק מהפרסומים - לא הצטברה בעניינה "מסה קריטית" של ראיות ברורות, חד-משמעיות ומשכנעות המצדיקות את פסילתה לפי אמות-המידה שנקבעו בהלכה הפסוקה.

כמו כן, נקבע כי לא הובאה כל הוכחה שהפרסומים האמורים הם חלק מהמאפיינים הדומיננטיים של פעילותה של יזבק ושל שאיפותיה, או כי יזבק פעלה או פועלת למימוש המטרה הפסולה שבגינה התבקשה פסילתה.

השופט מני מזוז כתב כי "הנסיבות במקרה דנן אינן עומדות, אף לא בקירוב, באמות המידה המחמירות שקבע בית משפט זה לצורך פסילה של מועמד או רשימה". גם דפנה ברק-ארז כתבה כי "עמדותיה של יזבק אינן משקפות את עמדתו של הרוב המכריע של הציבור היהודי בישראל, והדברים באים לידי ביטוי בעמדותיה ביחס לאסירים ביטחוניים, מעצרים מינהליים ושאר סוגיות על סדר היום הביטחוני והמדיני. אולם בדמוקרטיה, כל אלה אינן עילות לפסילה".

שופטי הרוב הדגישו כי אם מתעורר ספק בבחינת חומר הראיות, עליו לפעול לטובת הרשימה או המועמד, וזאת נוכח מעמדה הרם של הזכות לבחור ולהיבחר. בנוסף, בהינתן אמות-המידה המחמירות שנקבעו לאורך השנים בפסיקתו של בית המשפט העליון, שלפיהן מניעת השתתפות של מועמד בבחירות לבית המחוקקים תישמר למקרים חריגים שבחריגים.

עוד נקבע כי יש ליתן משקל משמעותי להצהרותיה של יזבק, כפי שנעשה בעבר בעניינם של מועמדים אחרים מכל קצות הקשת הפוליטית. יזבק שבה והצהירה באמצעים שונים כי היא מתנגדת לכל אלימות "מכל סוג נגד אף אדם בין אם הוא במדים או לא במדים". בהקשר זה נקבע כי גם אם חלק מן ההבהרות של יזבק היו דחוקות, בלשון המעטה, וגם אם קיים בהן אלמנט מסוים של התרסה או ביטול אין די בכך כדי להפריכן בכללותן ולרוקנן מתוכן.

שופטי הרוב ציינו בהקשר זה כי בכל הנוגע לפוסט בעניינה של המחבלת מוגרבי, יש לייחס משקל לעובדה כי בתצהירה ציינה יזבק שמדובר בהתנסחות שגויה ובעייתית וכי כיום הייתה מתנסחת אחרת ואף מחקה את הפרסום. שופטי הרוב הדגישו כי אין בתוצאה שאליה הגיעו כדי לגרוע משאט-הנפש שמעוררות התבטאויותיה של יזבק, ועם זאת ציינו כי שאט-נפש אינה עילה לפסילתם של רשימות או מועמדים מלהתמודד לכנסת, וגם להפך.

"מדובר באחד המקרים החריגים והקיצוניים"

דעת המיעוט סברה מנגד כי הראיות שפורטו בעניינה של יזבק אינן משתמעות לשתי פנים, והן מלמדות על תמיכה בפעולות טרור, מהקשות ומהמחרידות שבוצעו נגד מדינת ישראל. על כן, כך סברה דעת המיעוט, מדובר באחד המקרים החריגים והקיצוניים אשר בו די בראיות שהוצגו כדי לגבש "מסה קריטית" של ראיות משכנעות, ברורות וחד-משמעיות המעידות על תמיכתה של יזבק במאבק מזוין של ארגון טרור נגד מדינת ישראל. אשר להסברים ולהבהרות שנתנה יזבק, סברו שופטי המיעוט כי ההבהרות שניתנו בכל הנוגע לראיות המרכזיות שהוצגו הן חמורות ומטרידות לא פחות מהפרסומים עצמם.

השופט דוד מינץ כתב בתגובה לעמדת הרוב כי ‏"דברים שבנבכי לבו של אדם, איש לא יודע מלבדו. אך לעתים מחשבות הלב באות לידי ביטוי במעשים ובדברים. כזה הוא המקרה שלפנינו. הסבריה הקלושים של יזבק (ככל שניתן לראות בהם "הסברים") אינם משכנעים. טובים הם אך לצור על-פי צלוחית. לאו בשופטני (טיפשים, א"ג) עסקינן".

"בג"ץ שוב חוצה קו אדום ובאמצעות פלפול משפטי עלוב הכשיר מעריצה של רוצחי ילדים יהודים"

מימינה נמסר כי "שופטי בג"ץ הוכיחו הערב שוב כי הם כבר מזמן לא עסוקים בצדק אלא בפוליטיקה ואג'נדת שמאל ליברלית. הכשרתה של יזבק אשר תמכה ברוצחים שפלים ואף לא מוכנה להתנצל או לחזור בה מכך היא נקודת שפל חדשה של בית המשפט העליון ואמון הציבור בו".

ח"כ בני גנץ צייץ בחשבון הטוויטר שלו "כמי שבמשך שנים פיקד והוביל לוחמים בצה"ל אני קובע - אמירותיה של היבא יזבק שמביעות תמיכה בטרוריסטים, היו צריכות להוביל לפסילתה. נכבד את פסיקת בית המשפט, שהוא הגורם המוסמך, וכמובן לעולם לא נשלים עם אמירות הסתה ותמיכה בטרור בכנסת ישראל ונשתמש בכל הכלים שברשותנו בכדי למנוע אותן". 

 

יו"ר סיעת ישראל ביתנו, ח"כ עודד פורר, מסר בתגובה לפסק הדין כי "לצערי, שוב מאפשרים את כניסת תומכי הטרור לכנסת ישראל. לא ייתכן שמי ששללה את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, מי שהביע פעם אחר פעם תמיכה בטרוריסטים המתועבים ביותר, תמשיך לקבל משכורת ממדינת ישראל. הפסיקה הזו לא תעצור אותנו מלהמשיך להיאבק על מניעת כניסת תומכי טרור דוגמת יזבק לכנסת. נמשיך ונפעל לתיקוני חקיקה ככל שיידרשו. אישור התמודדותה של יזבק כמוהו כמתן גושפנקא לשלילת קיומה של מדינת ישראל כבית הלאומי של העם היהודי. צר לי שזו ההחלטה".

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, מסר: "קמפיין ההסתה הפוליטי של הימין הקיצוני התרסק אל מול המציאות המשפטית. כל מי שתמך בפסילה, צריך להתבייש שנגרר אחרי נתניהו וחבריו הכהניסטים. ח"כ יזבק תמשיך לכנסת הבאה ותילחם למען השלום, שוויון ודמוקרטיה לכולם".

יו"ר בל"ד, ח"כ אמטאנס שחאדה, אמר: "הפסילה של ח"כ היבא יזבק בוועדת הבחירות המרכזית התקבלה בתמיכת כל המפלגות למעט מרצ, מה שמוכיח שהמערכת הפוליטית הישראלית דוהרת ימינה, ובקלות מסוכנת פוגעת בזכויותיו האזרחיות והפוליטיות של הציבור הערבי ונציגיו. החלטת ועדת הבחירות המרכזית לא הייתה בבחינת דמוקרטיה מתגוננת, אלא השתוללות פופוליסטית ואנטי-דמוקרטית. למרות כל ההסתה, הפרויקט הדמוקרטי היחידי בארץ הוא חזון 'מדינה לכל אזרחיה' שבל"ד תמשיך להוביל על אפם ועל חמתם של אויבי הדמוקרטיה וזכויות אדם משמאל ומימין".

ממפלגת עוצמה יהודית נמסר: "בג"ץ שוב חוצה קו אדום ובאמצעות פלפול משפטי עלוב הכשיר מעריצה של רוצחי ילדים יהודים. שופטי בג"ץ לא יכולים להסתכל בעיניהם של בני משפחת הרן - הם למעשה הביעו הכשר למי שמהללת את רוצחי יקיריהם צריך לפקוח את העיניים ולהבין לאיזה שפל בג"ץ ירד: ד"ר מיכאל בן ארי, ציוני אוהב ישראל, שילדיו משרתים ביחידות קרביות בצה"ל - פסול, ואילו הנציגה של סמיר קונטאר ודלאל מוגרבי כשרה. כשנציגי עוצמה יהודית יישבו בבית המחוקקים, בג"ץ ישוב לגודלו הטבעי".

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, מסר כי "אנחנו עדים להחלטה מצערת מאד של בית המשפט העליון. היבא יזבק וחבריה צריכים לשבת בפרלמנט ברמאללה ולא בכנסת ישראל. העובדה שבית המשפט הפך את ההחלטה של ועדת הבחירות ומאפשר ליזבק להתמודד בבחירות הקרובות, היא פרס לתומכי הטרור. ישראל ביתנו לעולם לא תשתף פעולה עם הרשימה הערבית המשותפת, וממליצה גם לנתניהו ולגנץ לנהוג כך".

השר יריב לוין מסר בתגובה להחלטת בית המשפט העליון: "בית המשפט העליון יורק בפרצופן של המשפחות השכולות ומכשיר את תומכת הטרור, היבא יזבק, ממפלגת תומכי הטרור - הרשימה המשותפת. זה אותו בית משפט שהכשיר את חנין זועבי ואת ממשיכי דרכו של עזמי בשארה, שעדיין מבוקש לחקירה בעבירות בטחון חמורות ביותר כנגד מדינת ישראל.

"דבריה של הגברת יזבק הם מן המקוממים ביותר שידענו לאחרונה. כשהיא מפארת ומרוממת את פעולותיו המזוויעות של המחבל הרוצח סמי קונטאר ועלילותיה הנפשעות של המחבלת דלל מוגראבי, היא מעודדת ומכשירה עוד ועוד פעולות טרור כנגד יהודים ובצורה שאינה משתמעת לשני פנים. יזבק צריכה להיות פסולה מלכהן עוד דקה נוספת כחברת הפרלמנט הישראלי, ויפה דקה אחת קודם. בתי המשפט זקוקים לרענון מיידי ולרפורמה מקיפה בשיטת מינוי השופטים - גם, ובעיקר, בגלל מקרים בזויים ומקוממים מן הסוג הזה".

יזבק: "החלטת בית המשפט העליון מראה שוב כי בקשות הפסילה הן חלק מקרקס ההסתה נגדי ונגד החברה הערבית ונציגיה"

יזבק עצמה מסרה כי "החלטת בית המשפט העליון מראה שוב כי בקשות הפסילה הן חלק מקרקס ההסתה נגדי ונגד החברה הערבית ונציגיה - לא מדובר היה בבקשת פסילה אישית, אלא מהלך שהוא חלק בלתי נפרד מהרדיפה המתמשכת והדה-לגיטימציה. החלטת ועדת הבחירות לפסול אותי הייתה החלטה פוליטית של ועדה פוליטית, בה התחרו המפלגות ביניהן בהשתלחות נגדי ונגד חברי לרשימה המשותפת.

"אנו נמשיך לפעול לסיום הכיבוש והסרת המצור ולמען שלום צודק, ולמען אזרחות שווה וצודקת. אני ממשיכה לפעול במלוא כוחי בקמפיין הרשימה המשותפת על-מנת להעלות את אחוזי ההצבעה והייצוג של החברה הערבית בכנסת".