לא קל להיות אזרח של הממלכה הבריטית בימים אלה. הפרישה מהאיחוד האירופי מטילה צל כבד על הכלכלה, החברה הבריטית מפולגת ואפילו הארי ומייגן, סליחה, "הדוכס והדוכסית מסאסקס", פרשו ממשפחת המלוכה לטובת חיים בקנדה. גם תעשיית הרכב הבריטית, שכבר מזמן נשלטת על ידי זרים, נמצאת בסכנת הכחדה.
אחת הנחמות האחרונות שנותרו לחובבי הרכב הבריטים הפטריוטיים, היא אסטון מרטין. יצרנית הבוטיק, מסמלי האריסטוקרטיה הבריטית, שומרת בינתיים על עצמאות חלקית למרות שהשליטה בה נמכרה החודש למיליארדר קנדי, לאחר שמנייתה נחתכה בכמעט שני שליש מאז ההנפקה בלונדון באוקטובר 2018.
ברוח התקופה החברה נערכת כיום לייצור ושיווק של SUV ספורטיבי אופנתי, שרחוק משורשיה כמו המבורגר מפשטידת רועים. במקביל היא ממשיכה לפתח מכוניות ספורט אקזוטיות לג'נטלמנים עשירים דוגמת ה-Vantage החדשה.
מתחת לכסות של הוואנטאג' מסתתרים רכיבי מפתח, שנרכשו מחטיבת AMG של מרצדס, אבל העיצוב החיצוני הוא בריטי מאוד: שילוב בין אגרסיביות מתפרצת לאלגנטיות מתנשאת, שבא לידי ביטוי בפרופיל צד מתוחכם דמוי שעון חול, נגיעות של עיצוב עילי בזנב וחרטום מינימליסטי עם פנסים דקיקים ומכסה מנוע אלגנטי ללא סממנים בוטים.
הבטחנו לעצמנו שלא להזכיר כאן את סדרת הסרטים הממוסחרת לחלוטין שמזוהה עם המותג אסטון, אבל קשה להתאפק. אז דמיינו לעצמכם את דניאל קרייג בחליפת ערב הדוקה, רגע לפני התנקשות. זה האפקט שמייצרת המכונית על הסביבה. ובהקשר זה נוסיף רק המלצה: דאגו למקום חניה מוגן בכל מקום אליו אתם מגיעים כדי לחסוך לעצמכם חצי שעה לניקוי טביעות אצבעות מהמרכב.
הכניסה לתא הנוסעים נוחה למרות הגובה המזערי מעל פני הכביש והתא הזוגי מרווח באופן מפתיע עם מושבים מרהיבים, שחובקים את הגוף אבל מתאימים גם לרחבים ומשאירים מרווח סביר לראש. מערך הפיקוד טכנולוגי מאוד ורחוק מהמסורת הבריטית הקלאסית, וכולל צגים דיגיטליים שמקיפים את הנהג ומערך עתידני של מתגים אנכיים על הקונסול המרכזי, כולל לחצנים להעברת הילוכים.
לא מעט פריטים בתא הושאלו ממרצדס AMG GT כולל מערכת השליטה קונקט, יחידת המולטימדיה ועוד. כפי שניתן לצפות ממכונית ברמת המחיר הזו, העסק עטוף בחומרים משובחים, עור בעבודת יד וכו' ופתוח להתאמות אישיות, בכפוף לעובי כרטיס האשראי.
מנוע ה-V8 טורבו בנפח ארבעה ליטר של מרצדס, שממוקם בחרטום, מייצר 510 כח סוס ומומנט של 70 קג"מ, רתום לתיבה אוטומטית ספורטיבית עם שמונה מהירויות ומשנע משקל עצמי של 1.53 טון בלבד, תודות לשימוש נרחב באלומיניום. המנוע אולי גרמני אבל הוא מפגין נימוסים בריטיים. במצב התכנות המתון הוא לא יעיר את השכנים בעת התנעת הבוקר ולא ימשוך את כל הניידות שבסביבה. המצב הזה גם מאפשר לשייט בפקקים שעות מבלי להתיש את הנהג (למעט הצורך לענות לטרדנים).
לחיצה על מתג הספורט מעלה משמעותית את הדציבלים ואילו מצב התכנות הקיצוני "מסלול" משחרר סימפוניה מרגשת לשמונה צילינדרים, שני מגדשים וארבעה מפלטים היישר לתא הנוסעים ואל הסביבה הקרובה והרחוקה.
הביצועים, כצפוי, ברוטליים. אפס למאה ב-3.6 שניות ו- 314 קמ"ש הם מספרים תיאורטיים. במציאות הם מתורגמים לעומסי ג'י של האצה ובלימה, שמעמיסים על שרירי הצוואר, הבטן והגב כמו אחרי אימון נמרץ במכון כושר. התיבה מעלה ומורידה הילוכים כמו מכונת ירייה, 180 קמ"ש מגיעים במהירות שמאתגרת את הקורטקס במוח וגם במהירות הזו המנוע שומר ברזרבה עוד "קיק דאון" אחד או שניים וממשיך להאיץ כאילו אין מחר.
בנהיגה נורמלית על אספלט ישראלי נוחות הנסיעה מתקבלת על הדעת למרות הצמיגים הקיצוניים, מה שהופך את המכונית לאחת ממכוניות הספורט האקזוטיות הידידותיות ביותר לשימוש יומיומי. אבל, בתכנות הספורטיבי היא מרגישה כמו מכונית מסלול: היגוי כבד, חד ועצבני, שדורש ידיים מנוסות אחורי ההגה כדי לשמור על הזנב צמוד למקומו - או להחזיר אותו למקומו. בקיצור, מכונית שיכולותיה עולות משמעותית על יכולות רוב הנהגים.
במחיר של כ-1.49 מיליון שקל לדגם עם חבילת תוספות רצינית וואנטג' תמשיך להיות מראה נדיר על כבישי ישראל. אבל נוכחותה של המכונית הזו על כבישי הארץ היא תעודת בגרות לשוק הישראלי, ואולי גם הזדמנות אחרונה לשים יד על פריט אספנות ומזכרת מעידן שעתיד להיעלם.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.