סקר "גלובס" ומכון שילוב: הישראלים לא מתכוונים לזוז מהגוש

שלוש מערכות בחירות רצופות בתוך שנה עשו את שלהן והציבור כבר יודע מה הוא חושב על הנושאים שעל הפרק • רק מצביעים מעטים, כפי שנראה, שוקלים לעבור בין הגושים וגם כשהם כבר עוברים - הם מקזזים אלה את אלה משני כיווני המפה הפוליטי

בני גנץ ובנימין נתניהו / צילומים: יוסי זמיר, Jack Guez/ ASSOCIATED PRESS
בני גנץ ובנימין נתניהו / צילומים: יוסי זמיר, Jack Guez/ ASSOCIATED PRESS

האם מה שהיה הוא שיהיה? סקר "גלובס" ומכון שילוב I2R בדק את דפוסי ההצבעה של הישראלים במערכות הבחירות של השנה האחרונה ומעלה תוצאות לא מאוד מעודדות לקראת הבחירות הקרובות ביום שני. שלוש מערכות בחירות רצופות בתוך שנה עשו את שלהן והציבור כבר יודע מה הוא חושב על הנושאים שעל הפרק. רק מצביעים מעטים, כפי שנראה להלן, שוקלים לעבור בין הגושים וגם כשהם כבר עוברים - הם מקזזים אלה את אלה משני כיווני המפה הפוליטית.

■ רוב הישראלים עומדים להצביע לאותה המפלגה. האם יש סיכוי לשינוי? | אנדרה טבקוף
■ רק מצביעי ימין? מסתבר שכולם מסתירים את עמדתם הפוליטית
■ פרופיל המתלבט הפוליטי: יותר נשים מגברים, יותר מזרחים מאשכנזים

מהסקר עולה, כי הישראלים נאמנים למפלגות שלהם. 76% מאלה שהצביעו במועד ב', הצביעו כפי שעשו במועד א'. בנוסף, 70% מהמדגם שלנו אמרו שיצביעו במועד ג' כפי שעשו במועד ב'. פילוח של דפוס הצבעתם במועדי א' ו-ב' מלמד ש-86% מהם יצביעו בפעם השלישית לאותה מפלגה.

המצביעים שמרו על יציבות גושית בין מועד א’ ל-ב’
 המצביעים שמרו על יציבות גושית בין מועד א’ ל-ב’

הנאמנות הזאת משותפת לכלל צבעי המפה הפוליטית - לא נמצאו הבדלים מובהקים בין ימין מרכז ושמאל. הצבעה חוזרת לאותה מפלגה בלטה במיוחד, שלא במפתיע, אצל חרדים וגם בקרב גילאי 50+.

צעירים ומבוגרים מתלבטים פחות
 צעירים ומבוגרים מתלבטים פחות

בתוך הגושים נמצאה תנועה מסוימת בין מועד א' ל-ב' - 15% מכלל המדגם הצביעו במועד ב' למפלגה אחרת אבל באותו גוש. ובסיכומו של דבר, 93% מקרב אלה שהצביעו בשני המועדים לא זזו מהגוש.

איך זזו אותם 7% שעברו בין הגושים בין מועד א' לב'? מנתוני הסקר עולה שהם מגיעים מעט יותר מהימין המתון והמרכז. אבל בדיעבד מתברר כי גם לתזוזה הזאת לא הייתה משמעות גדולה - הם קיזזו אלו את אלו, כך שהצבעתם כמעט לא שינתה את מפת הגושים.

לקראת הבחירות המתקרבות, אומרים 9% מכלל המדגם, שהם יצביעו במועד ג' למפלגה אחרת - אבל באותו גוש. פילוח דפוס הצבעתם במועדים א' וב' מלמד שרובם - כ-60% מהם, כבר זזו בפעם הקודמת בתוך הגוש שלהם. נראה שאלה הם המצביעים ה"טקטיים", שמחליטים לפי הסקרים וטובת הגוש. כלומר, יעבירו את תמיכתם למפלגה קטנה יותר, במטרה שתעבור את אחוז החסימה ובכך תחזק את הגוש.

השמאל המתון יצביע טקטית
 השמאל המתון יצביע טקטית

אז על מי נלחמות המפלגות בימים אלה? מי הם המצביעים שיכולים לעבור בין גושים ולהעניק לליכוד או לכחול לבן את הניצחון המיוחל? לפי סקר, 4% בלבד אומרים שיזוזו בין הגושים. פילוח דפוס הצבעתם במועדי א' וב' מלמד שכליש מהם כבר זזו בין הגושים. אלה הם מספרים קטנים מאוד אבל בימים של פערים כל כך קטנים בין הגושים - כל קול קובע.

בנוסף, ישנם עוד 15% מהמצביעים שאומרים שאינם יודעים למי הם יצביעו בבחירות מועד ג'. פילוח דפוס הצבעתם של המתלבטים החדשים במועדים הקודמים, מלמד שכ-40% מהם הצביעו לאותה מפלגה, כ-20% הצביעו באותו הגוש, ו-16% עברו בין גושים. גם אם ינהגו כך בהמשך, עדיין מדובר במספר קטן מאוד של מצביעים שיעברו בין הגושים.

גם אלו שלא החליטו יישארו בסופו של דבר בגושים
 גם אלו שלא החליטו יישארו בסופו של דבר בגושים