מגיפת הקורונה גרמה לסינים לגלות את הדרך למטבח הביתי

החיפוש של מוצרי אפייה גדל פי 100, המכירות של שמרים זינקו פי 40, וברשתות החברתיות סינים צעירים החלו לשתף תבשילים שהכינו בעצמם במקום מנות במסעדות • החשש להידבק והזמן הפנוי הפכו פתאום את הבישול לתחביב מספר 1 בסין, ואפליקציות המתכונים רק מרוויחות

מבשלים בבית במחוז אנחווי שבסין / צילום: Yao Dawei, Associated Press
מבשלים בבית במחוז אנחווי שבסין / צילום: Yao Dawei, Associated Press

כמו רבים מבני דורה, גם ג'אנג שיאויאן בת ה-30 מהעיר נאנג'ינג במזרח סין ממעטת לבשל בזמנים רגילים. "באמצע השבוע נהגתי לאכול במשרד, ובסופי שבוע העדפתי להזמין אוכל", היא הסבירה בראיון לסוכנות הידיעות הסינית שינחואה. אלא שבמהלך תקופת הקורונה, כשהיא סגורה בבית ימים ארוכים, ג'אנג מצאה את עצמה יותר ויותר במטבח. ג'אנג הציבה לעצמה יעד לפתח את כישורי הקולינריה ובכל יום למדה לבשל מנה אחת. זה התחיל במרקים והמשיך למנות מטוגנות וקינוחים. בימים אלה היא מתאמנת באפייה.

סינים עירוניים, ובמיוחד בני הדור הצעיר בסין, נטשו כבר לפני שנים רבות את הבישול בבית. האוכל במסעדות בסין זול למדי, ושירותי משלוחים יעילים להחריד יכולים להביא כל מנה אליך תוך עד חצי שעה. בנוסף, אורח החיים של הצעירים הסינים עמוס מאוד עם מקומות עבודה שדורשים מחויבות מהבוקר עד הלילה. בנסיבות האלה למי יש זמן להתעסק בצלייה ובערבוב?

הדברים הלכו רחוק כל-כך, עד שרבים מהצעירים הסינים הביעו נכונות לוותר לחלוטין על המטבח בביתם. בסקר שערכה חברת המחקר של ענקית הטכנולוגיה הסינית טנסנט ב-2014, הביעו 35% מהצעירים ילידי שנות ה-80 וה-90 בסין נכונות לשכור דירה ללא מטבח. 7% אפילו היו מוכנים לקנות בית בלי מטבח.

סינים ילידי שנות ה-80 וה-90 ידועים בכינוי "הקיסרים הקטנים". בעקבות מדיניות הילד האחד, הם גדלו כילדים יחידים במשפחה, כשהוריהם העמידו לרוב את ההצלחה האקדמית בראש סדר העדיפויות ודרשו מהילדים מעט מאוד בכל הנוגע לעבודות הבית. כך הם גדלו בלי עניין רב בבישול ועם כישורים מינימליים בתחום.

אפילו פעוט בן שנתיים הופך לטבח

אלא שמגיפת הקורונה משנה את הרגלי הצריכה הסינים. מאז סוף ינואר סגורות רוב המסעדות בסין כחלק מהמאמצים למגר את המגיפה. גם המסעדות שנותרו פתוחות ספגו ירידה חדה במכירות, כשהלקוחות חוששים להידבק בקורונה דרך האוכל. אפילו בימים אלה, כשהמשק הסיני חוזר בהדרגה לעבודה, חברות רבות ממשיכות לעודד עובדים להביא אוכל מהבית במקום לאכול בחוץ.

במקביל, בתקופת הקורונה מצאו עצמם מיליוני סינים מבלים ימים ארוכים בבידוד בבית, זמן אידאלי לפתח תחביבים חדשים. מכאן הדרך למטבח הייתה קצרה. במקום לחלק ארוחות מוכנות ממסעדות, חברות השליחויות בסין עברו בחודשיים האחרונים לספק בעיקר מצרכים מהסופרמרקט, כשהלקוחות מכינים את האוכל בעצמם. חברת שליחויות המזון הגדולה בסין מייטואן דיאנפינג דיווחה על צמיחה מסחררת של פי 100 בחיפוש של מוצרי אפייה באפליקציה, כאשר המכירות של שמרים זינקו פי 40 במהלך ימי הקורונה.

בעוד בזמן רגיל נוהגים סינים לשתף מנות יפות וטעימות שאכלו במסעדות, בתקופת הקורונה המגמה השתנה לשיתוף של מנות שהכנת בעצמך. אחת התגיות שצברו תאוצה בסינה וויבו, הגרסה הסינית לטוויטר, נקראת "נשארתי בבית ובישלתי בפעם הראשונה", ובה גולשים מציגים את המטעמים שהכינו, כולל דיווח כנה על "תאונות בישול".

רבים מן המצטרפים למעגל הטבחים החדשים הם גברים. בתשדיר שירות סקסיסטי משהו שפרסם שירות הכבאות של שנחאי נראה גבר שעוזב את הגז דולק במהלך הבישול והולך לסדר משהו בחדר השני. במקום לנזוף בו, הכבאית בתשדיר נוזפת דווקא בחברתו, על כך שלא הקפידה לפקח על המאסטר שף שצומח אצלה במטבח.

התעסקות בבישול אינה נחלת המבוגרים בלבד והפכה לטרנד לוהט גם בקרב ילדים, שגם הם תקועים בבית בזמן שבתי הספר סגורים. בסרטון חמוד במיוחד ברשת נראה פעוט ממחוז שינג'יאנג בצפון-מערב סין, בן שנתיים ו-4 חודשים בלבד, שמבשל בעצמו כופתאות סיניות ממולאות. לדברי האם, הילד שנשאר בבית בלי מסגרת למד לבשל דרך חיקוי פעולותיה.

כמו טרנדים רבים אחרים בסין, גם מגמת הבישול הביתי קיבלה חיזוק מסלבריטאים מקומיים. עבור השחקנים וכוכבי הטלוויזיה הסינים תקופת הקורונה הפכה לפגרה ארוכה, כשההפקות והצילומים נדחו או בוטלו. בזמן הפנוי הם החלו לפתח את כישוריהם הקולינריים וכמובן לשתף את התוצאות עם המעריצים. השחקנית והזמרת יאנג מי הדגימה למשל את יכולותיה ברקיחת מרקים, השחקנית ג'יאו ליינג שיתפה עוף מוקפץ בווק, ושחקנית אחרת, ג'אנג שווה יינג, פשוט התגאתה בצ'יפס שלה.

להכין כנפי עוף כמו של KFC

הצעירים הסינים שמחוברים ללא הפסקה לסלולרי מקבלים את שיעורי הבישול שלהם באפליקציות ייעודיות למתכונים, שצברו פופולריות אדירה. שיאצ’ופאנג, אפליקציית המתכונים המצליחה ביותר בסין, רשמה זינוק של פי שישה בהורדות בימי הקורונה ואפילו קרסה זמנית כתוצאה מנפח פעילות גדול.

אלא שטרנד הבישול הביתי פרץ גם מעבר לאפליקציות הייעודיות. שפע של סרטוני הדרכה לבשלנים מתחילים ומתקדמים אפשר למצוא גם באפליקציית הווידאו הסינית ביליבילי ובאפליקציית טיקטוק. בטיקטוק סין זכה ל-3.8 מיליון לייקים סרטון המסביר כיצד להכין כנפי עוף בדיוק כמו של KFC. בסרטון פופולרי אחר מסביר המגיש איך להשתמש ביוגורט כדי ליצור עוגה קלה ומהירה להכנה.

בצר להן, גם המסעדות קפצו על העגלה. רשת שיביי, המתמחה באוכל ממונגוליה הפנימית, מפעילה כ-350 מסעדות ברחבי סין, אך בימי הקורונה רובן נשארות סגורות. כדי לגייס מעט הכנסות בתקופה הקשה, הטבחים של שיביי מלמדים בישול בלייב-סטרימינג ברשת. תוך כדי הם מנסים למכור מוצרים של הרשת.

השאלה המעניינת ביותר היא האם העיסוק בבישול ימשיך גם כאשר המדינה תחזור לשגרה, המסעדות ישובו יפעלו, והלחץ בעבודה יעלה. לפחות ג'אנג שיאויאן מבטיחה להמשיך לבשל בעתיד כדי לשמור על דיאטה בריאה יותר.