שווי חברה | ניתוח

השכנים החדשים של תשובה: מי החברות שנסחרות בשווי דומה לזה של קבוצת דלק לאחר קריסת המניה?

לאחר שאיבדה כ-90% משוויה, קבוצת דלק נמצאת לצד חברות ותיקות שירדו אבל פחות, כמו דלתא, פרשקובסקי, תדיראן ומלם תים וכן חברת הטכנולוגיה אלקטריאון וירלס שנסקה השנה ב-50%

יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: גדעון לוין
יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק / צילום: גדעון לוין

צניחת הערך הענקית שרשמה מניית דלק  בשבועות האחרונים - צלילה של יותר מ-80% חודש אחורה, דרדרה אותה תוך פרק זמן קצר במיוחד ממעמדה כאחת החברות הגדולות בבורסה בתל-אביב, להיות חלק ממניות השורה השנייה בבורסה, עם שווי העומד על פחות מ-1 מיליארד שקל.

קריסת ערכה הובילה אותה להיסחר בשוויים דומים לחברות שרובן אמנם מחזיקות בפעילות נרחבת, מכובדת וצומחת, אולם פעילות המתאפיינת בסדרי גודל מצומצמים משמעותית ביחס לזו של דלק - המחזיקה במשאבי אנרגיה אדירים בארץ ובעולם.

בין החברות הוותיקות הבולטות הנסחרות כיום בשוויים דומים לזו של קבוצת דלק כיום, ניתן להזכיר את חברת האופנה דלתא של אייזק דבח, חברת הנדל"ן שבשליטת משפחת פרשקובסקי, יבואנית ומשווקת המזגנים תדיראן שבשליטת משה ממרוד, חברת הטכנולוגיה מלם תים שבשליטת שלמה איזנברג וחברת התעשייה פלסאון שבשליטת קיבוץ מעגן מיכאל.

כולן כאמור חברות ותיקות ויציבות, שמניותיהן לא הצליחו להתחמק מהגל השלילי האוחז בבורסה, ומציגות ירידות דו-ספרתיות מתחילת השנה, בטווח המתחיל בכ-60% (דלתא), ועומד על כ-25%-40% ביתר המוזכרות, שהוביל אותן לשוויים הנעים כיום סביב כ-1 מיליארד שקל-900 מיליון שקל - דומה לשווי של דלק.

כך הגיעה שוויה של קבוצת דלק לשווי דומה של
 כך הגיעה שוויה של קבוצת דלק לשווי דומה של

בין חברת חלום לחלום בלהות

מניה נוספת שקבוצת דלק הגיעה להיסחר סביב רמת שווי דומה לה, היא של חברת הטכנולוגיה אלקטריאון וירלס - חברה אותה ניתן להגדיר כ"חברת חלום", שעל בסיסו נסק שוויה ביותר מ-50% מתחילת השנה, אחרי שבסיכום 2019 הייתה אחת מהמניות הבולטות בבורסה המקומית, עם זינוק של כ-270% בערכה.

אלקטריאון עוסקת בפיתוח טכנולוגיות "כביש חכם", ובמסגרת זו פועלת בתחום הטעינה האלחוטית של מכוניות חשמליות. החברה מוגדרת בדוחותיה הכספיים האחרונים כמי נמצאת בשלב המחקר והפיתוח של הטכנולוגיה.

בשלב הנוכחי אלקטריאון לא מציגה הכנסות ורואי החשבון מפנים את תשומת הלב כי "המשך פעילותה של החברה עד להשלמת פיתוח המוצר ומעבר לרווחיות מותנה בגיוס מקורות מימון נוספים, בין אם באמצעות גיוסי הון או מענקים".