שיווק | דעה

דעה: איך ייראה השיווק ביום שאחרי

עולם השיווק יהיה קשוח ומאתגר לאחר הקורונה. מותגים יצטרכו להמציא עצמם מחדש. המגמה של העברת תקציבים לדיגיטל תצבור תאוצה

 

עסקים סגורים בתקופת משבר הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס
עסקים סגורים בתקופת משבר הקורונה / צילום: איל יצהר, גלובס

אי-שם מעבר לאופק כבר נראה בעמעום האור של תחילת היציאה ממשבר הקורונה. בין אם במגזר העסקי ובין אם במגזר הציבורי - בפן השיווקי, זו תהיה יציאה איטית, סיזיפית, בהדרגה - כשמעל כל תהליך החזרה לשגרה תרחף שאלת השאלות: איך פונים כעת לקהלי היעד, למודי הטראומה הגלובלית שסממניה יישארו עמנו עוד זמן רב? כיצד נשכנע את הקהלים הללו לפתוח את כיסם למשהו שהוא מעבר למוצרי מזון ושירותים בסיסיים, כשעננה כלכלית כבדה מרחפת מעל - וכשמותרות הם אאוט?

עולם השיווק עומד בפני טלטלה תפיסתית גדולה. בהשראת הקורונה, מהפכת הדיגיטל אינה עוד בעיצומה - היא בשיאה ומכאן ואילך תהיה הגורם הדומיננטי ולעתים היחיד בעולמות השיווק. זה קורה כמובן אחרי שכולנו גילינו באיחור שלא חייבים לצאת מהבית כדי להיפגש, ואפשר לנהל עולם ומלואו דרך הפלטפורמות הדיגיטליות. אלא שהחדשות מבחינת המשווק מסעירות במובן אחר.

כורח הנסיבות המצערות שם במוקד המשבר דווקא את הקהילה הוותיקה - "הדור השקט", ילידי אמצע שנות ה-20 עד אמצע שנות ה-40 של המאה ה-20 ודור הבייבי בום שלאחריו (עד 1964). בפן השיווקי אלה דורות שנעדרו באופן מסורתי וכמעט מוחלט מתכנון המדיה הדיגיטלית - מה שהצריך השקעה ניכרת במדיה המודפסת. גם חלק מילדיהם, בני דור "הבייבי בום", עדיין צרכנים של המדיה המודפסת המסורתית, אם כי רבים מהם צורכים במקביל פרינט ודיגיטל.

את המהפכה המתחוללת בימים אלה מובילים בני דור ה-Z והאלפא שבמרבית המשפחות הם הגורם המחבר את הוריהם ואת סביהם למסכים. אלה דורות שנולדו אל המסכים והסביבה טבעית להם - ולכן בכוחם להוביל את המהפכה שמחוללת הקורונה: חיבור בין-דורי אל המסכים.

עולם השיווק יהיה קשוח ומאתגר לאחר הקורונה. מותגים יצטרכו להמציא עצמם מחדש. המגמה של העברת תקציבים לדיגיטל תצבור תאוצה, גם בהיבט של שיקולי עלות מול תועלת - אבל גם בהיבט הפרקטי: קהלים חדשים נחשפים בימים אלה לכוחם החיובי של המסכים.

הכותב הוא מומחה לשיווק דיגיטלי