מדינות G20 החליטו: המדיניות העניות יוכלו לדחות את תשלום החובות

המהלך הוא חלק ממאמץ בינלאומי למנוע מההסגרים של הקורונה להפוך למשברים פיננסיים רחבים יותר ממה שהם במדינות העניות, שיש להן קושי להגדיל את ההלוואות שלהן

שוטרים בפקיסטן מכים רופאים שמוחים על המחסור החמור בציוד מגן שיאשפר להם לטפל בחולים בצל התפשטות מגפת הקורונה במדינה / צילום: Arshad Butt, Associated Press
שוטרים בפקיסטן מכים רופאים שמוחים על המחסור החמור בציוד מגן שיאשפר להם לטפל בחולים בצל התפשטות מגפת הקורונה במדינה / צילום: Arshad Butt, Associated Press

מדינות עניות קיבלו אור ירוק להשעות פירעונות של חובות למדינות העשירות, כדי לממן את המאבק במגפת הקורונה ולייצב את הכלכלות שלהן - כך הוחלט אתמול (ד') בישיבה וירטואלית של קבוצת 20G - עשרים הכלכלות הגדולות בעולם. "כל הנושים הבילטרליים ישתתפו ביוזמה הזו, בהתאם לחוקים הלאומיים ולנהלים הפנימיים שלהם", נמסר.

המהלך הוא חלק ממאמץ בינלאומי למנוע מההסגרים של הקורונה להפוך למשברים תקציביים ופיננסיים רחבים יותר ממה שהם. בעוד שהכלכלות הגדולות והעשירות ביותר בעולם יכולות להלוות ולהוציא באופן חופשי כספים להבראה כלכלית, למדינות עניות ושקועות בחובות אין בדרך כלל יכולת להגדיל את ההלוואות שלהן.

נשיא הבנק העולמי דיוויד מלפס אמר שהשעיית תשלומי החובות תשחרר 14 מיליארד דולר, סכום נכבד למדינות העניות. ההחלטה, שהוצעה על ידי קרן המטבע הבינלאומית והבנק העולמי, אומצה שלשום על ידי קבוצת שבע הכלכלות המתקדמות הגדולות ביותר, בתנאי שקבוצת 20G תתמוך בה.

קבוצת 20G כוללות את הכלכלות המתקדמות הגדולות וגם כלכלות של שווקים מתעוררים, בראשות ארה"ב, סין והאיחוד האירופי. הקבוצה גם קראה לנושים הפרטיים להציע השעיית חובות בתנאים דומים, ואימצה הצעה של המכון לפיננסים בינלאומיים, שמייצג את הבנקים הגדולים ביותר במגזר הפרטי, לתאם את היוזמה הזו.

טים אדאמס, נשיא המכון, אמר שהתפשטות הקורונה הפכה את "שירות וניהול החובות לכמעט בלתי אפשריים במדינות שבריריות".

קבוצת 20G ביקשה גם מהבנק העולמי והבנק האירופי לשיקום ופיתוח, לבחון דרכים להשעות תשלומי חובות עד כמה שאפשר בלי לפגוע באמינות האשראי שלהם.