ענף המזון | ניתוח

שיא כל הזמנים במכירות המזון בחודש מרץ 2020: כ-4.4 מיליארד שקל

הסגר, סגירת המסעדות, חג הפסח וביטול החופשות בחו"ל הזניקו את מכירות המזון והמשקאות בישראל • במרץ 2020 הישראלים קנו ב-1.2 מיליארד שקל יותר מאשר בחודש המקביל אשתקד • רוב היצרניות רשמו צמיחה דו-ספרתית במכירות ברבעון הראשון של השנה

תור של אנשים בכניסה לסניף של רשת יוחננוף / צילום: איל יצהר, גלובס
תור של אנשים בכניסה לסניף של רשת יוחננוף / צילום: איל יצהר, גלובס

מרץ 2020 שבר את שיאי המכירות של כל הזמנים בשוק המזון: 4.36 מיליארד שקל; מדובר בתוספת מכירות של 1.2 מיליארד שקל לעומת התקופה המקבילה אשתקד - כך עולה מנתוני סטורנקסט, המודדים נתוני מכירות קמעונאיות, שהגיעו לידי "גלובס". היקף המכירות שנרשם במרץ מציג את החודש האחרון כחזק ביותר מאז שהחלה המדידה של סטורנקסט בשנת 2005. הנתונים החריגים הללו הם תוצאה של שילוב בין משבר הקורונה והיערכות הציבור בישראל לחג הפסח שלווה בהסגר.

מכירות מוצרי הצריכה, כולל טואלטיקה וניקיון (FMCG) הסתכמו בסכום אדיר של 5.4 מיליארד שקל, לעומת מכירות מוצרי צריכה בהיקף כולל של 47.3 מיליארד שקל בכל 2019. כך, חודש מרץ 2020 לבדו הביא מכירות בשיעור של כתשיעית מהיקף הצריכה בכל 2019.

הנתונים הללו מבטאים את המציאות שנכפתה על הציבור בישראל, שציין השנה את חג הפסח בהסגר, ללא חופשות בחו"ל, ללא שהייה במלונות, וכשהמסעדות והברים סגורים בכל רחבי המדינה, מה שאומר שחלק גדול יותר מהמוצרים שצרך נצרכו על-ידו בבית.

זאת, בנוסף לפלטפורמות שונות שאינן נספרות בסטורנקסט ותופסות תאוצה בשבועות אלה, דוגמת הסופרמרקט אונליין של קוויק או מכירה ישירה מחקלאים. 

אפקט הקורונה בשוק המזון והמשקאות
 אפקט הקורונה בשוק המזון והמשקאות

פיצוי על אובדן השוק המוסדי

עם זאת, בעוד שחברות המזון נהנות מצמיחה בזירת הפעילות הקמעונאית, חלק ניכר מהפעילות המוסדית שלהן נגדע באחת עם ההשבתה בת החודש של המלונות ושוק ההסעדה.

נזכיר כי ב-2020 וב-2019 חג פסח חל בחודש אפריל, ואולם לא רק הסגר הייחודי השנה הגביר את המכירות במרץ אלא גם המועד המדויק של פסח, שהשנה קרה בתחילת אפריל ואילו בשנה שעברה הוא היה בסוף אפריל.

מניתוח נתוני סטורנקסט שמתייחסים למכירות הקמעונאיות עולה כי בחודש מרץ רכש הציבור הרחב מזון ומשקאות בשווי של יותר מ-470 שקל לאדם, כאשר סך המכירות של מזון ומשקאות בחודש החולף היה גבוה ביותר מ-1.18 מיליארד שקל מהיקף מכירות המזון והמשקאות לציבור הרחב במרץ 2019. הודות לגידול האדיר במכירות במרץ צמח היקף מכירות המזון והמשקאות בישראל מתחילת השנה בשיעור חד גם כן של כ-14.3% לכ-10.6 מיליארד שקל בסיכום הרבעון הראשון של 2020.

לא כל היצרניות נהנו באותה מידה מהזינוק במכירות. בניגוד לצמיחה המהירה של רוב ספקיות המזון, שהגיעה לשיעור דו-ספרתיים, הצמיחה של ליימן שליסל ומאפיית אנג'ל נשארה בשיעור חד-ספרתי, וזאת ככל הנראה על רקע עיתוי פסח ופורים השנה מול אשתקד, שכן תמהיל המכירות שלהן הוא כזה שצריכתו גדל לקראת פורים, ומתכווץ דרסטית לקראת החג הפסח מטעמי כשרות.

בסיכום מרץ עולה כי חברת תנובה, בניהולו של אייל מליס, מכרה בהיקף של 584 מיליון שקל, גידול של 30% לעומת השנה המקבילה אשתקד. הצמיחה הזו הביאה את תנובה לסכם את הרבעון הראשון של 2020 עם תוספת למכירות הקמעונאיות בשיעור של 10.2%.

גם שטראוס ישראל בהובלת אייל דרור נהנתה מצמיחה בשיעור דומה בחודש מרץ מול החודש המקביל אשתקד של כ-31%, למכירות כספיות של 509 מיליון שקל. שטראוס מסכמת את פעילותה ברבעון הנוכחי בעלייה בשיעור של 14.4%.

הצמיחה של אסם, קבוצת המזון הישראלית שבבעלות תאגיד נסטלה השוויצרי, שנמצאת בניהול אבי בן אסאייג ומייצרת פסטה ומוצרים יבשים אחרים עליהם הציבור בישראל הסתער בשבועות האחרונים, הייתה בשיעורים מרשימים עוד יותר. אלה הגיעו לכ-42% מול מרץ אשתקד והסתכמו ב-395 מיליון שקל.

גם החברה המרכזית, שבראשות יורם שגיא, הלוא היא קבוצת קוקה-קולה ישראל והבעלים של טרה, רשמה צמיחה של קרוב ל-21% במרץ מול החודש המקביל אשתקד, לכ-243 מיליון שקל.

צמיחה מואצת במכירות של נטו 

נטו, חברת המזון בניהולו של עמי גולדין, רשמה במרץ את הצמיחה המשמעותית ביותר מבין עשרת חברות המזון הגדולות. מנתוני סטורנקסט, אשר אינם כוללים את הבשר והדגים הטריים של החברה, עולה כי הגידול במכירות נטו עמד על 52% בהיקף של 179 מיליון שקל, מה שממצב אותה כספק החמישי בגודלו בשוק המזון הקמעונאי.

עם זאת, מנתונים שהגיעו לידי "גלובס" מהחברה עולה כי בחודש מרץ הסתכמו מכירות הדגים והבשר הטריים ב-93 מיליון. כך שהמכירות הכוללות של נטו הסתכמו במרץ בכ-272 מיליון שקל, גידול של 55% ביחס למרץ 2019. 

המכירות של נטו, כולל בשר ודגים טריים, הביאו אותה לנתח שוק של 6.1% - לעומת 5.6% שהיה לחברה המרכזית בחודש זה, על-פי חישובי סטורנקסט. עם זאת, בשקלול נתוני הרבעון הראשון כולו עולה כי החברה המרכזית עדיין מחזיקה בנתח שוק שגדול מזה של נטו - 5.8% לעומת 5.7% מכלל המכירות הקמעונאיות בשוק המזון והמשקאות. מכאן נראה כי נטו עשויה להפוך עוד השנה לספק הרביעי בגודלו בישראל במזון ברשתות הסופרמרקטים.

בשקלול מכירות הבשר והדגים הטריים של נטו, עולה כי סך המכירות בשוק בחודש מרץ הסתכם בכ-4.45 מיליארד שקל, המהווה גידול של 37.7% מהמכירות בחודש מרץ 2020 מול החודש המקביל אשתקד. ברבעון הראשון המגמה דומה, כששיעור הגידול הכולל במכירות בשוק גבוה מכפי שהוא ללא שקלול מכירות הבשרים והדגים הטריים של נטו, כשהוא עומד על 14.6% למכירות בהיקף כולל של יותר מ-10.8 מיליארד שקל.

ספקית מזון נוספת שנהנתה מהמציאות הזו היא יוניליוור, שמציגה החודש זינוק במכירות המזון שלה בשיעור של 26.4% ושהסתכמו ב-108 מיליון שקל. נתונים אלה מביאים אותה לסכם את הרבעון עם צמיחה של 9.2% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. 

היבואנים והספקים נהנו מהסגר

בחינת שיעורי הצמיחה במכירות בחודש מרץ - שהיה "חודש הקורונה" ושהביא עמו שינוי חד במאפייני הצריכה של הציבור הישראלי שיימשך גם לתוך אפריל השנה - מלמדת כי ישנם עוד ספקי מזון נוספים שנהנו מאוד מהצריכה המוגברת דרך רשתות הקמעונאות. למשל, היבואניות דיפלומט ושסטוביץ, שמכירותיהן נסקו על-פי סטורנקסט בכ-37% ו-48% בהתאמה, וביצרני מזון ומשקאות כגון יפאורה, וילי פוד, סוגת, ויסוצקי, מחלבות גד ומ. לסר.

כך, מ. לסר, משווקת הביצים שנהנית מהביקוש האדיר לביצים בימים אלה (ומהמחסור בהם), הציגה צמיחה אדירה של מעל 62% במכירות הכספיות שהגיעו ל-38 מיליון שקל בחודש מרץ לבדו. החברה צפויה ליהנות מהמגמה שחוותה במרץ גם באפריל בגלל היבוא המואץ של ביצים לקראת חג הפסח.

גם סוגת, החברה שמתמקדת בסוכר ובקטניות, ונחשבת לספקית של מוצרי בסיס שהציבור כנראה אגר את מוצריה הרבה מעבר לשימוש המיידי, חוותה צמיחה חריגה במיוחד - גידול של כ-90% במכירות במרץ - 63 מיליון שקל.