ליידרמן: "טרם נאמרה המילה האחרונה ע"י ממשלות ובנקים מרכזיים, צפויה הגדלה ניכרת של חבילות החילוץ"

לדברי היועץ הכלכלי של בנק פועלים, פרופ' ליאו ליידרמן, "בארה"ב יוחלט כנראה בימים הקרובים על חבילת סיוע ממשלתי לעסקים קטנים ובינוניים ולעצמאים. באירופה גוברת ההערכה שלא נעשה מספיק בצד המדיניות הפיסקלית של הממשלות, בעיקר בגוש האירו"

פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי בנק הפועלים / צילום: איל יצהר, גלובס
פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי בנק הפועלים / צילום: איל יצהר, גלובס

"המיתון ההולך ומעמיק בפעילות הריאלית בעולם, תוך עלייה חדה בשיעורי האבטלה, יוביל להגדלת תוכניות החילוץ והסיוע של ממשלות ובנקים מרכזיים בעולם" - כך אמר הבוקר (ב') בראיון ל"גלובס" פרופ' ליאו ליידרמן, היועץ הכלכלי הראשי של קבוצת בנק הפועלים.

"בארה"ב למשל, יוחלט כנראה בימים הקרובים על חבילת סיוע ממשלתי לעסקים קטנים ובינוניים ולעצמאים. באירופה, גוברת ההערכה שלא נעשה מספיק בצד המדיניות הפיסקלית של הממשלות, בעיקר בגוש האירו. זאת, למרות שאירופה היא אזור במיוחד פגיע מבחינת הפעילות והתעסוקה. הציפיות לחבילות נוספות של צעדי מדיניות ע"י מקבלי ההחלטות הן גורם תמיכה בשווקים הפיננסיים כיום", ציין ליידרמן.

לפי פרופ' ליידרמן, "אחד מהלקחים הפיננסיים עד כה הוא שענפי הטכנולוגיה הם המנצחים הגדולים עד כה בביצועים בשוקי המניות. לדוגמה, מתחילת השנה, מדד הנסדק ירד "רק" ב-3.6%! בכלל, מדדי המניות המובילים בארה"ב ירדו בצורה הרבה יותר מתונה מהמדדים העיקריים באירופה ובשווקים המתעוררים. אין ספק בעולם שאחרי הקורונה יהיה ביקוש למוצרי טכנולוגיה חדשים, כולל בניית מערכות ותשתיות להתמודדות מול מגפות דומות או אסונות טבע בעתיד".

"כלכלנים וקובעי המדינות הכלכלית יצטרכו להפנים את החשיבות של מגזר העסקים הקטנים והבינוניים והעצמאים לפעילות ולתעסוקה של כל משק. קיים צורך ממשי בחשיבה לעומק לגבי צעדי מדיניות "כירורגיים" שיכוונו לטיפול במצוקות של מגזר זה, בעיקר בעתות משבר. בינתיים ניתן לומר שעדיין לא ננקטו צעדים מספיקים של סיוע וחילוץ הענף הזה", הוסיף ליידרמן.