אינטל הודיעה על רכישת מוביט: "נאיץ את מהפכת התחבורה"

ענקית השבבים פרסמה הודעה רשמית על רכישת מוביט הישראלית ב-900 מיליון דולר • 100 מיליון דולר נוספים יוקצו לשימור עובדים, אך זה לא צוין בהודעה • פרופ' אמנון שעשוע: "מוביט היא השקעה מצוינת"

ניר ארז ורועי ביק, ממייסדי חברת מוביט / צילום: איל יצהר, גלובס
ניר ארז ורועי ביק, ממייסדי חברת מוביט / צילום: איל יצהר, גלובס

ענקית השבבים אינטל הודיעה באופן רשמי על רכישת חברת מוביט (Moovit) הישראלית תמורת 900 מיליון דולר. מתוך סכום זה תשלם החברה 840 מיליון דולר מכיוון שיש לה מניות בחברה. מוביט פיתחה אפליקציה לתכנון נסיעה בתחבורה ציבורית, תוך שילוב של אמצעי תחבורה נוספים. בדומה למובילאיי, אותה רכשה אינטל לפני שלוש שנים, גם מוביט תשמור על המותג העצמאי שלה ועל השותפויות הקיימות שלה. אינטל הקצתה 100 מיליון דולר נוספים לשימור עובדים, אך לא ציינה זאת בהודעתה.

בהודעה נכתב כי "התוספת של מוביט תקרב את מובילאיי, חברת בת של אינטל, להשגת תוכניתה להיות ספק של שירותי היסעים אוטונומיים (MaaS), ביניהם שירות מוניות אוטונומיות, שמוערך בכ-160 מיליארד דולר עד 2030".

מוביט הוקמה ב-2011 על ידי ניר ארז, רועי ביק וירון אברון (שכבר לא מחזיק בתפקיד בחברה), וגייסה מאז 134 מיליון דולר. בין בעלי המניות שלה נמנים קרן ג'מיני, קרן BRM של האחים ברקת, קרן סקויה, אורי לוין מחברת Waze, שגם יושב בדירקטוריון החברה, קרן וינטג' ועוד. בהודעה נכתב כי מוביט פועלת ב-3,100 ערים הפרוסות על 102 מדינות, ומשתמשים בה יותר מ-800 מיליון איש. החברה מעסיקה כ-200 עובדים.

מוביט פיתחה אפליקציה לניווט בתחבורה ציבורית, שמסייעת לנוסעים לתכנן את נתיב הנסיעה באמצעי תחבורה שונים. בעוד שהאפליקציה בעבור הנוסע היא חינמית, מוביט אוספת מידע רב על דפוסי הנסיעה של אנשים בערים וביניהן. המודל העסקי של החברה בנוי על המידע שהיא מוכרת לרשויות מקומיות, וכן לחברות אחרות שפועלות בעולם התחבורה.

לחברה יש הסכמים אסטרטגיים עם מפעילי תחבורה שיתופית מובילים וחברות בתחום התחבורה לביצוע אנליזות, חישובי מסלול, אופטימיזציה ותפעול של תחבורה כשירות (Mobility as a Service). באינטל מציינים כי העסקה תאפשר למובילאיי לעשות שימוש בנתונים הקנייניים של מוביט, בכדי לשפר טכנולוגיות צפויות על בסיס דפוסי תנועה וביקוש של צרכנים. כמו גם, תוכל להשתמש במאגר המידע של כ-7,500 חברות ומפעילי תחבורה מובילים ברחבי העולם.

"אנחנו נרגשים לשלב כוחות עם מובילאיי ולהוביל את המהפכה הבאה בתחום שירותי התחבורה. ניידות היא זכות אנושית בסיסית וככל שהערים נהיות צפופות יותר, התחבורה העירונית הופכת מאתגרת יותר. שילוב של דפוסי הנסיעה היום-יומיים והצרכים של מיליוני משתמשי מוביט, עם תחבורה אוטונומית חדשנית, בטוחה, ידידותית לסביבה, ובמחיר סביר, יאפשר יצירת ערים שטוב יותר לגור בהן", אמר ניר ארז, מייסד ומנכ"ל מוביט. "אנחנו חולקים את אותו החזון ואני מצפה להפוך אותו למציאות כחלק ממובילאיי".

פרופ' אמנון שעשוע, מייסד מובילאיי וסגן נשיא באינטל, ישב בדירקטוריון מוביט כנציג של אינטל. ביחס לעסקה מסר שעשוע: "מאגר המשתמשים הגלובלי העצום של מוביט, נתוני התחבורה הקנייניים, קהילה בינלאומית של עורכים מקומיים, שותפויות חזקות עם גורמי מפתח באקוסיסטם התחבורתי וצוות מיומן, הם שהופכים את מוביט להשקעה מצוינת. מוביט היא מותג חזק, אשר מאות מיליוני אנשים בארץ ובעולם מסתמכים עליו. יחד, עם היכולות של מובילאיי בתחום המיפוי ובתחום הנהיגה האוטונומית, נוכל להאיץ את מהפכת התחבורה שבפתח".

באינטל הסבירו את הרציונל לעסקה ומסרו כי מובילאיי היא מנוע צמיחה בעבורה "שכן היא מקדמת מהפכה שבה הצמיחה האקספוננציאלית לנתונים, מעודדת דרישה לפתרונות טכנולוגיים שיוכלו להיות מעובדים, ניידים ומאוחסנים מהר יותר". בחברה מציינים כי הצמיחה המהירה של שוק מערכות הסיוע לנהג (ADAS) ודאטה וטכנולוגיות שירותי הסעות אוטונומיים מייצגים הזדמנות של יותר מ-230 מיליארד דולר עד 2030.