רשת הגלידריות וניליה הגישה בקשה להקפאת הליכים

משבר הקורונה גרם לפגיעה קשה בהכנסות הקבוצה, שצנחו ב-80% בתקופת חג הפסח • ביהמ"ש נעתר לבקשה ומינה את עו"ד ליאור דגן כנאמן זמני לניהול החברה

סניף של רשת וניליה / צילום: אמיר מאירי, גלובס
סניף של רשת וניליה / צילום: אמיר מאירי, גלובס

קבוצת וניליה הגישה היום (ג') בקשות להקפאת הליכים ולמינוי נאמן זמני. זאת בעקבות "מחנק אשראי חמור ובלתי אפשרי שנגרם בעיקר כתוצאה ממשבר הקורונה ואי-תפקוד הסניפים בחודשיים האחרונים". בית המשפט המחוזי נעתר לבקשה ומינה את עו"ד ליאור דגן כנאמן זמני לניהול החברה תחת צו הקפאת הליכים.

עו"ד חיות גרינברג, המתמחה בשיקום חברות ומייצגת את חברת וניליה ואת בעלי המניות, מסרה הערב: "לצערי משבר הקורונה לא פסח על הרשת הוותיקה והמצליחה שמייצרת גלידות מזה 18 שנים. תקופת הפסח הייתה השנה עבורה מכת מחץ, שכן זו אחת התקופות החזקות בענף, אך השנה ההכנסות צנחו ביותר מ-80%".

לדבריה, "לאחר לבטים לא פשוטים, החברה החליטה לקחת החלטה אמיצה ואחראית ולפנות לבית המשפט בבקשה מתאימה שתיתן לה אוויר ותאפשר לה להתארגן בנסיבות הייחודיות שנוצרו".

עו"ד גרינברג מציינת כי יש מתעניינים רבים ורציניים, "וזה מאוד מעודד", אולם לדבריה, "איננו רוצים לפעול מתוך לחץ. אני בטוחה שנצליח לחלץ את החברה מהבוץ, לשקם אותה ולהחזירה לאיתנה".

הכפילה את כמות הסניפים תוך כחמש שנים

בשנים האחרונות חלה צמיחה והתחזקות של רשתות המייצרות גלידה במקום ולא מתבססות על הבאתן ממפעל. רשת אייסברג פעלה במודל זה, וכך גם רשת ד"ר לק שלאחרונה נקלעה למצוקה תזרימית, ביקשה למכור את פעילותה והגישה בקשה להסדר נושים. כפי שנחשף ב"גלובס", גם רשת אייסברג סוגרת את פעילותה באופן מדורג

ככל הידוע, מבין רשתות הגלידות הגדולות, רק רשת וניליה המשיכה לעבוד במודל של רכישת גלידות ממפעל חיצוני. בנוסף, הצמיחה של הרשת הייתה מהירה: היא הכפילה את כמות הסניפים תוך כחמש שנים לכדי כ-20 סניפים.

לפי נתוני דן אנד ברדסטריט, מכירות שוק הגלידריות עמדו על כ-500 מיליון שקל ב-2018, וזאת מפעילות של כ-400 גלידריות שונות בפריסה ארצית, כשמחציתן פועלות תחת רשתות. 

שוק הגלידות במספרים
 שוק הגלידות במספרים

בשנים האחרונות התחרות בתחום התחזקה באופן משמעותי: רשת גולדה, אשר בעליה מפעילים גם את רשת הבוטיק אניטה המונה שלושה סניפים, סומנה כרשת הצומחת בשנים האחרונות. כך, תוך חמש שנים צמחה הרשת לכדי למעלה מ-50 סניפים בפריסה ארצית; זאת בנוסף לרשת לה גופרה שצמחה בשנים האחרונות לכ-30 סניפים, ומתבססת על הכנת גלידה טרייה במקום.