אם הישראלים ששבו מחו"ל בתקופת הקורונה שילמו על הטיסה, על מה שילמה המדינה?

6 מיליון שקל - זה הסכום שתעביר המדינה לחברות התעופה למימון השבת הישראלים ששהו בחו"ל ב"טיסות חילוץ" במשבר הקורונה • שר התחבורה סמוטריץ': "פעלנו באופן מהיר ויעיל להשבת כל הישראלים הביתה; שמירה על חברות התעופה הישראליות היא אינטרס לאומי"

הישראלים בטיסת אל על מפרו / צילום: סיון פרג'
הישראלים בטיסת אל על מפרו / צילום: סיון פרג'

6 מיליון שקל - זה הסכום שתעביר המדינה לחברות התעופה למימון השבת הישראלים ששהו בחו"ל בעת משבר הקורונה. טיסות שיש שאוהבים לכנות כ"טיסות חילוץ", אלא שבפועל כדאי לדייק שאין בדיוק נוסעים בתנאי שבי שצריך לחלץ, אלא להשיבם הביתה בבטחה.

כך או כך, טיסות כאלה ביצעו אל על וישראייר יחד עם יוזמות של סוכני נסיעות שחכרו מטוסים להשבת ישראלים, בין היתר של ארקיע. הנוסעים, למעט טיסת המטיילים מפרו שהייתה מהראשונות שבוצעו על-ידי אל על, שילמו על טיסתם, אז איך זה יכול להיות שעדיין המדינה שילמה מכספי הציבור 6 מיליון שקל?

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' פרסם הודעה כי "מדינת ישראל מחויבת לכל אזרחיה, פעלנו באופן מהיר ויעיל על-מנת להשיב את כל הישראלים שנתקעו הביתה". עוד ציין השר בהודעתו כי "החלטת הממשלה שעברה אתמול (א') קובעת את העברת 6 מיליון שקל למימון החילוצים של הישראלים בתחילת תקופת הקורונה. בישיבת הממשלה אושר המימון לחברות התעופה הישראליות שהתגייסו בתחילת המשבר למען אזרחי ישראל שהיו תקועים בעולם ולמען החזרת האזרחים הדרום קוריאנים לארצם".

לשאלת "גלובס" על מה שילמה המדינה כאשר במרבית הטיסות הנוסעים שילמו על טיסתם, נומק כי הנוסעים שילמו את העלות החלקית של טיסות ההשבה, שבחלקן כללו אופרציה מסובכת; וכי המדינה מכסה בסכום שאושר, חלק של 30% מהעלות עבור חברות התעופה.

טיסות ההשבה כללו גם נסיעות ליעדים שאל על מעולם לא טסה אליהם, בהם פרו, קוסטה ריקה והשיא - אוסטרליה בטיסה ישירה. מחיר הטיסה עבור הנוסעים משקף את הטסת המטוסים שממריאים ריקים וחוזרים עם נוסעים. ישראייר השיבה כ-6,000 נוסעים מיעדים שונים באירופה.

בדוח נתב"ג לחודש אפריל 2020 פורט כי אל על הטיסה 915 נוסעים ששבו בטיסות המיוחדות. במרץ ביצעה אל על עוד כמה טיסות כאלה, ובכללן גם 4 טיסות להשבת מטיילים ישראלים מפרו. שלוש טיסות מימנו חברות פרטיות במשק, וטיסה רביעית מימנה המדינה. הנוסעים, בהחלטה תמוהה למדי, לא שילמו על הטסתם מלימה בטיסה שנמשכה כ-16-17 שעות. כל טיסה כזו מוערכת בכ-350-400 אלף דולר. מדיניות הטסות החינם נפסקה מיד לאחר מכן, והנוסעים שרצו לחזור לישראל, שילמו על הטסתם.

"שמירה על חברות התעופה הישראליות היא אינטרס לאומי. מיד בתחילת המשבר חברות התעופה הישראליות התגייסו וכפי שהתחייבנו, הערב הממשלה אישרה את מימון הטיסות. אני רואה בצעד זה של השבת אזרחי ישראל הביתה צעד ציוני הכרחי וחשוב, טוב שידענו להתגייס למען כל אזרח ואזרח", כך סמוטריץ' בהודעתו.