הסתיים הסכסוך בין רמ"י לשמאי הממשלתי; יחזור לטפל בהשגות על שומות

השמאי הממשלתי הודיע לפני כחודשיים שהוא מקפיא את השתתפותו בוועדת ההשגות על שומות של רמ"י • במכתב מסוף השבוע הודיע על ביטול ההקפאה

אוהד עיני, השמאי הממשלתי  / צילום: תמר מצפי
אוהד עיני, השמאי הממשלתי / צילום: תמר מצפי

נפתר הסכסוך בין רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) ומועצת מקרקעי ישראל, לבין השמאי הממשלתי, שהודיע לפני כחודשיים, שהוא מקפיא את השתתפותו בוועדת ההשגות על שומות של רמ"י. במכתב מסוף השבוע הודיע השמאי הממשלתי אוהד עיני, על ביטול ההקפאה.

ועדת ההשגות דנה בהשגות ובערעורים שיש לחוכרי קרקעות על חיובם בתשלומים שונים לרמ"י, ובעיקר דמי היתר, שנגבים בעבור הגדלת זכויות בנייה בקרקעות שלה.

במקרה כזה שמאי מטעם רמ"י דורש מהחוכר את התשלום, שבדרך כלל מחושב לפי 31% מערכן של זכויות הבנייה הנוספות. אם האחרון סבור שמדובר בסכום גבוה מידי, הוא מגיש ערעור על השומה שמכונה "השגה ראשונה", וזה נדון אצל שמאי מחוזי שכפוף לשמאי הממשלתי; אם לאחר מכן יש השגה על קביעת השמאי המחוזי, מתקיים הליך שמכונה "השגה שנייה", והוא מתנהל בפני ועדת השגות, בראשות עו"ד מיכל כהן.

בתחילת מרץ החליטה מועצת מקרקעי ישראל להכניס שינויים בנוהלי העבודה של נוהלי השומות ברמ"י, ובכללן לקבוע, כי רמ"י יכולה שלא לפעול לפי החלטות הוועדה, אם היא מצאה שהן אינן תואמות את ההנחיות שלה; כמו כן החליטה המועצה, כי זהות השמאי המכריע תגובש לפי כללים שייקבעו על ידי השמאי הממשלתי, בתיאום עם מנהל רמ"י.

בתגובה כתב עיני לשר המשפטים אמיר אוחנה, לעדיאל שמרון מנכ"ל רמ"י ולשורה של נושאי תפקידים במשרד המשפטים וברמ"י, כי הוא מקפיא את הטיפול של הוועדה בהשגות על שומות.

"ההחלטה החדשה מהווה שינוי מהותי להחלטות קודמות וקובעת הליכים חדשים, הקשורים באופן ישיר לתחום שמאות המקרקעין ולעבודת אגף השמאות במשרד המשפטים בפרט", כתב. "נראה שההחלטה פגומה מיסודה ודינה ביטול... לכן איני רואה חובה ואף איני יכול לפעול על פיה. לאור האמור לעיל, ולאור העובדה שההחלטה מאיינת למעשה את משמעות ההחלטות בהשגות, לא נוכל לקיים עוד דיונים בהשגות. המשמעות היא שמרגע זה כל השגה שהתקבלה אך טרם נדונה, וכל השגה שתתקבל במשרדנו, החל מהיום, תוחזר ולא תטופל, זאת עד לביטול החלטת המועצה".

לפני מספר ימים החליטה מועצת מקרקעי ישראל לתקן את ההחלטה, ובמכתב שכתב עיני הודיע, כי משרדו יחזור לטפל בהשגות על שומות שנערכו מטעם רמ"י. עוד הודיע, כי בכוונת משרד המשפטים לפעות בזמן הקרוב לקידום הקמת ועדה ציבורית לבחינת השומות שמבוצעות במסגרת רמ"י.