דעה: משבר הקורונה הדגים את חשיבות דור ה-V לכלכלה הישראלית

דור ה-V הוא הדור הווירטואלי. מדובר בצעירים, בני דור ה-X, Y ו-Z, שכבר שנים רגילים לעשות הכול מרחוק • אך למרות שמדובר כבר בחלק ניכר משוק העבודה, דור ה-V עדיין נחשב ככוח עבודה חלש, חסר זכויות סוציאליות ומסיבה לא ברורה – גם לא מאוגד

שיחת עבודה בווידאו / צילום: שאטרסטוק
שיחת עבודה בווידאו / צילום: שאטרסטוק

נראה שהגל הראשון של הקורונה כבר מאחורינו, אבל המשבר הגדול בתולדותיו של המשק עדיין כאן. הראשונים לקרוס היו ענפי התעופה והתיירות, בהמשך ענף התרבות; לאט לאט המגפה חלחלה ונגסה בכל המשק. אלו שעוד לא מרגישים את הפגיעה יודעים שזהו עניין של זמן עד שגם הם ירגישו את הפגיעה בהכנסה; האבטלה בשיא. זוהי תקופה מורכבת וקשה לכולנו אך בכל זאת יש קצה של אור מעבר לפינה.

המגפה גם גרמה לשינויים מרחיקי לכת בשוק העבודה והכלכלה כולה; שינויים שהיו קורים במוקדם או במאוחר היות והפיתוחים הטכנולוגיים והיכולות לביצוע העבודות מרחוק - משתפרים מרגע לרגע. אך בעקבות המגפה, תהליכים אלו הואצו בקצב מסחרר והוכתבו ככללים החדשים. עובדים רבים עברו לעבוד מהבית והחלו לקיים פגישות בתוכנות וידאו שונות; חנויות ומסעדות הפכו לדיגיטליות והטמיעו מערך משלוחים משוכלל. בזכות המשבר, עובדים רבים הבינו שהם יכולים לבצע הרבה משימות מרחוק.

דור ה-V הוא הדור הווירטואלי. מדובר בצעירים, בני דור ה-X, Y ו-Z שכבר שנים רגילים לעשות הכול מרחוק. לפגוש לקוחות ועמיתים דרך שיחות וידאו, לסרוק חומרים ולשלוח חשבוניות באפליקציות שונות, לעשות קניות למשרד ואף להזמין את ארוחת הצהריים. בעקבות משבר הקורונה, גם דורות אחרים במשק, שלא היו רגילים לעולם הדיגיטלי והווירטואלי, החלו להידמות במידה רבה לדור ה-V והחלו להסתגל לעולמם. העבודה מרחוק הביאה עמה הזדמנויות חדשות. גם הדור הישן, שרגיל לעבודה מסורתית, התאים את עצמו למתכונת של פרילנס.

אך למרות שמדובר כבר בחלק ניכר משוק העבודה, ולמרות שהשינויים שמלווים אותנו היום צפויים להימשך גם אחרי שנצא מהמשבר ואף להתחזק עוד יותר, עדיין דור ה-V נחשב ככוח עבודה חלש, חסר זכויות סוציאליות ומסיבה לא ברורה - גם לא מאוגד.

בין בני דור ה-V נמצא גם אני. לפני כ-6 שנים התחלתי את דרכי כפרילנסר ועם הזמן הפכתי לעצמאי וכך גם אישתי. אך בזמן שאני הצלחתי לדאוג לזכויותיי באופן יחסי, גיליתי שאישתי לא זכאית לקבל זכויות רבות, ששכירות כן מקבלות - למשל בזכויות הסוציאליות שניתנות לאחר הלידה. זוהי דוגמה אחת. אפשר גם להזכיר את מוסר התשלומים המפוקפק שכבר מזמן איבד את המוסר, ימי המחלה והחופשה שלא נספרים, דמי האבטלה לפרילנסרים ועצמאיים, זכויות וביטחון תעסוקתי, אשר מזמן כבר מחוץ לכללים.

אם המדינה לא מצליחה לראות את היתרונות החברתיים שבתמיכה בדור ה-V - לפחות כדאי שתראה את היתרונות הכלכליים. שנים מתלוננים על עומס בכבישים - הכרה בזכויות של דור ה- V תוכל לצמצם את העומס במידה ניכרת, זאת כי עבודות רבות ייעשו מרחוק; שנים מתלוננים על מחירי הדיור - תמיכה בדור ה-V תאפשר לעובדים רבים לגור בפריפריה ובכך לצמצם את הביקוש על דירות בערי המרכז; שנים מתלוננים על כך שהורים לא זוכים לראות את ילדיהם בשעות אחר הצהריים בגלל שעות העבודה המטורפות - יש אפשרות לשנות זאת.

חברי הכנסת - תכירו בנו. ראשי המשק - תעזרו לנו. אין סיבה שנישאר עובדים חלשים ובעיקר בודדים. המגפה הבליטה את הקלות שבה שוק העבודה יכול לאמץ את היתרונות שבדרך העבודה שלנו - תנו לנו אפשרות לשמר את אותם היתרונות ועדיין להתקיים בכבוד.

הגיע הזמן להתמודד עם המציאות החדשה - הדור הווירטואלי מהווה יותר מ-1.2 מיליון איש משוק העבודה ונתון זה רק גדל. 

הכותב הוא עצמאי, מנכ"ל חברת V lancer - חברה המספקת ייעוץ והכוונה לפרילנסרים