מרכזי הקניות מתעוררים? זינוק של כ-21% במכירות בחודש מאי

כך לפי נתוני ריס שמגלים כי בעוד שהמרכזים הפתוחים צמחו ב-40% לעומת החודש המקביל ב-2019, הקניונים הציגו באותה תקופה גידול של 7% • עם זאת, מדובר בנתון מוגבל שכן חנויות שהיו סגורות במהלך החודש או חלק ממנו לא נכללו בחישוב בימים בהם הן לא פעלו

חודש ראשון ליציאה מהסגר על מרכזי הקניות בשל וירוס הקורונה: זינוק של כ-21% במכירות בחודש מאי אל מול החודש המקביל אשתקד. כך עולה מנתוני חברת ריס (RIS) בהשוואה של כ-2,850 חנויות זהות.

עם זאת, מדובר בנתון מוגבל שעדיין לא משקף תמונה מיטבית של הענף, שכן חנויות שהיו סגורות במהלך החודש או חלק ממנו - ביניהן גם חנויות של רשתות בולטות כמו קסטרו, המשביר לצרכן, רנואר ואחרות - לא נכללו בחישוב בימים בהם הן לא פעלו.

ניתן להעריך כי אותן חנויות שלא נפתחו ולא נכללו בספירה, הן דווקא אלה שמציגות תוצאות חלשות יותר בין אם בגלל תנועה מועטה במתחם בו הן פועלות, בשל שכר דירה גבוה במיוחד, או מאילוצים אחרים, שהביאו את אותן רשתות לדחות דווקא את פתיחת החנויות הללו, וכן לפתוח חנויות אחרות.

בכל אופן, מגמת העלייה במכירות אינה אחידה בכל סוגי המתחמים; במתחמים פתוחים, דוגמת מרכזי ביג, נרשמה עלייה של 40% במכירות, בעוד שב-29 הקניונים האזוריים שנמדדים, הייתה עלייה של 7% בלבד. לפי ריס, שיא המכירות נרשם בשבוע של ה-17 במאי, בדגש על חמישי באותו שבוע. בהמשך החודש, המכירות הפכו למתונות יותר, ודמו לתקופה של טרום משבר הקורונה.

כך או כך, מבחינת מרכזי הקניות הפתוחים כמעט לאורך כל החודש נשמר שיפור משמעותי בפדיונות היומיים אל מול החודש המקביל ב-2019. זאת ככל הנראה בשל פתיחתם המוקדמת של המרכזים הפתוחים, ובעקבות זאת ההנחה של הציבור שמרכזי הקניות הפתוחים בטוחים יותר. כמו כן, הבדיקות של ריס משקפות את הקניונים הבולטים והדומיננטיים המכונים אזוריים, ולא קניונים שכונתיים.

ואולם, על אף הנתונים החיוביים בחודש מאי, נראה כי במציאות התמונה מורכבת יותר. גם בשל אי המדידה של חנויות שהיו סגורות, וגם משום שהם משקפים בהלת קניות נקודתית, כאפקט של סיום הסגר. כעת השאלה שמטרידה את ענף האופנה והקניונים היא האם המגמה החיובית הזו תישמר גם בחודש יוני ובמחצית השנייה של 2020, או, שתרחיש של מיתון, עליו התריעו שחקניות אחרות בתחום הקמעונאות - קמעונאיות המזון - יביא להיפוך המגמה, ולהאטה בצריכה גם בהשוואה ל-2019.

בינתיים, קבוצות הקניונים מתאמצות לשדר אופטימיות. כך, בדוחותיה לרבעון הראשון שפורסמו ב-31 במאי ציינה עזריאלי כי "נכון למועד פרסום הדוח, נראית מגמה חיובית בתנועת המבקרים בקניוני החברה וכ-99% מכלל השוכרים בקניוני החברה אשר הותרה פתיחת עסקיהם שבו לפעילות.

גם מליסרון, שדיווחה על תוצאותיה לרבעון הראשון ב-21 במאי, עדכנה כי מאז פתיחת הקניונים ב-7 במאי, כי 98% מכלל השוכרים בקניונים אשר היו מורשים לחזור ולעבוד, פתחו את חנויותיהם, וכי הכנסות החברה מהחנויות שחזרו לפעול מהוות כ-90% מכלל הכנסותיה לפני המשבר.

עם זאת, בדוחותיהן של מליסרון ושל עזריאלי מוזכר כי עדיין ישנם מוקדי משיכה בקניונים שטרם שבו לפעילות, דוגמת בתי קולנוע. כך, גם אם ההכנסות מבתי הקולנוע אינם מהותיות עבור הקניונים באופן ישיר, התנועה שהם מביאים עשויה להיות משמעותית למספר המבקרים ובהתאם גם לפדיונות בעסקים אחרים כמו אופנה והסעדה.

הגידול בפדיונות במאי 2020 לעומת מאי אשתקד:

כללי 20.7%

קניונים אזוריים 7.4%

מרכזים פתוחים 40%