"התאמנו את עצמנו לשינויים, שלפעמים התרחשו בתוך שעות"

אתגר המנכ"ל עם אהרון אהרון, מנכ"ל רשות החדשנות, שמספר איך התמודדו עם 1,000 פניות מהתעשייה הישראלית במקום 200, ועל היכולות הייחודיות שיש בישראל • ויש גם טיפ מעניין

אהרון אהרון, רשות החדשנות  / צילום: איל יצהר, גלובס
אהרון אהרון, רשות החדשנות / צילום: איל יצהר, גלובס

עם איזה אתגר משמעותי התמודדת באחרונה, כיצד פעלת?
לפני הסגר יצאנו בשלושה קולות קוראים לתמיכה בטכנולוגיות המתמודדות עם אתגרי הקורונה. הנחנו שנקבל כ־200 בקשות בשלושתם, אבל ההירתמות יוצאת הדופן של התעשייה הישראלית הניבה למעלה מ־1,000 בקשות תוך שבועיים. ביומיום אנו תומכים במיזמים בעיקר על־פי מדד החדשנות הטכנולוגית שלהם. הפעם נכנסו שיקולים חדשים, כדוגמת הצרכים המשתנים של הצוותים הרפואיים, או הדחיפות בהגעת המענה לשוק. האתגר המרכזי היה לתכלל את הצרכים בשטח אל מול הפתרונות המוצעים וזמן היישום שלהם.

עם מי התייעצת ומה עזר לך להתמודד?
החלק המהותי ביותר בהתמודדות עם האתגר הזה היה להיות קשוב לשינויים בהגדרת הצרכים - שלפעמים התרחשו ברמה השעתית - ולהיות מסוגל להתאים את עצמך למציאות המשתנה. לשם כך ירדנו לשטח ודיברנו עם האנשים בחזית המאבק. עבדנו צד אל צד עם היחידות הטכנולוגיות בצה"ל, מפא"ת, ישראל דיגיטלית, אגף בריאות דיגיטלית במשרד הבריאות, המל"ל והיחידות לחדשנות וטכנולוגיה בבתי החולים. המטרה הייתה לתת תמיכה תקציבית לפרויקטים אפקטיביים. השותפות האמיתית והכנה, והרצון המשותף למגר את המגפה, היו חלק מכריע ביכולת שלנו להתמודד עם כמות הבקשות והתיעדוף שלהן בצורה מיטבית.

איך אתה מסכם את מה שלמדת מהאתגר ומהפתרון?
ההתגייסות, היצירתיות והחדשנות של כלל הגורמים במשק, העבודה יחדיו של צוותים קטנים מתחומים שונים וייצור מקומי מתקדם, אלו יכולות ישראליות ייחודיות שיש לשמר גם במצבים שאינם משבריים. זה יתרון אדיר של המשק בישראל. אחד הדברים החשובים שהובלנו במקביל לפעילות במישור הבריאותי הוא הכרזה על ערוץ מהיר שמהווה תוכנית חילוץ ראשונית לחברות שנקלעו למשבר. המסלול פתוח להגשות בימים אלו ואנו עמלים על מתן מענה מהיר ואיכותי לחברות שפונות אלינו.

יש מנהל/ת שמהווה עבורך השראה?
אני מעריך אצל מנהלים יכולות ביצוע אישיות גבוהות. שילוב של רוח וחומר, מנהל של אנשים, מחנך ומעורר השראה. אדם ערכי, עם "כוכב צפון" ברור וחתירה מתמדת אליו, גם אם הדבר כרוך בשחייה נגד הזרם. עבדתי עם מנהלים כאלה. זו זכות גדולה שנפלה בחיקי.

טיפ מנהלים: מה שהרשים אותי לאחרונה היה הפודקאסט של HBO על צ'רנוביל, שממנו ניתן להפיק תובנות על מציאות והדיווח עליה. https://tinyurl.com/y79kudrm

ברוכים הבאים למדור הניהול החדש של מגזין G. על המדור הזה עמלנו עוד לפני תקופת הקורונה מתוך מחשבה שהמוסף השבועי של "גלובס" יכול וצריך להוות במה עיתונאית רלוונטית לאוצרות של ידע בתחומי הניהול, ומתוך רצון להציג מגמות עדכניות, כלים חדשניים ומקורות השראה למנהלים בדרגים שונים.

ואז הגיעה הקורונה. ומתוך הכאוס התעסוקתי התחדד עוד יותר הצורך לייצר בית שירכז מגמות ניהוליות שונות ויסייע בקבלת החלטות.

המדור שאותו אתם קוראים כעת הוא הסנונית הראשונה, מעין גרסת בטא שתלך ותתרחב עם הזמן. נשמח לתגובות, הארות והצעות: g@globes.co.il