השמיים נפתחו לפני 7 שנים, אולם רק כעת ההסכם קיבל אשרור סופי

האיחוד האירופי אישר באופן רשמי את הסכם "שמיים פתוחים" בין ישראל לאיחוד האירופי, ברוב של 437 תומכים מול 102 מתנגדים

מטוס של וויז-אייר/ צילום: שאטרסטוק
מטוס של וויז-אייר/ צילום: שאטרסטוק

החברות הישראליות יכולות להמשיך ולהתלונן כי הן קופחו והן עדיין מקופחות במסגרת הסכם השמיים הפתוחים: משרד החוץ מודיע כי האיחוד האירופי אישר באופן רשמי את הסכם "שמיים פתוחים" בין ישראל לאיחוד האירופי, הסכם שנחתם אמנם ב-2013 אולם אושרר סופית כעת. לפי ההודעה, הפרלמנט האירופי אישר את ההסכם בין מדינת ישראל לבין האיחוד האירופי ברוב של 437 תומכים מול 102 מתנגדים.

ההסכם ששר האוצר הנוכחי ושר התחבורה לשעבר ישראל כ"ץ הגדיר לא אחת כרפורמה הצרכנים הגדולה בישראל הוזיל את מחירי הטיסות והכניס לישראל מספר גדול של חברות תעופה ובכללן את חברות הלואו קוסט הגדולות באירופה.

החברות גם תוגמלו במענקים של מיליוני דולרים על קווים שהן פתחו מיעדים שמשרד התיירות הגדיל כיעדים בעלי פוטנציאל להגדיל את התיירות הנכנסת לישראל.

בשנת 2019 נרשם שיא במספר התיירים שהגיעו ארצה עם 4.55 מיליון תיירים אלא שהשמיים הפתוחים משרתים בעיקר את התיירות היוצאת משום שבשנה זו מספר הישראלים שנסעו לחו"ל היה כפול מזה.

החברות הישראליות חששו מההסכם ואכן עם השנים נתח השוק שלהן בנתב"ג ירד לפחות מ-30%, בשעה שמי שנהנה מהגידול בתנועת הנוסעים היו בעיקר החברות הזרות, דגש על איזי ג'ט, ריאנאייר ו-וויז אייר שאף סיכמה את 2019 כחברת התעופה הזרה שהטיסה הכי הרבה נוסעים מישראל ואליה. בשעה שחברות התעופה הישראליות עדיין לא חידשו את הלו"ז שלהן וויז אייר כבר מפעילה טיסות מ-4 קווים באירופה לישראל בימים אלו ועוד לפני ההקלות בהנחיות המחייבות 14 ימי בידוד לנכנסים לישראל.

כפיצוי על הסכם השמיים הפתוחים הוגדל תקציב הממשלה למימון אבטחת הטיסות של החברות הישראליות לשיעור של 97.5%. התשלום שבשנה שעברה הגיעה לכמיליארד שקל מועבר לאל על שאחראית על תחום אבטחת הטיסות לשלוש החברות הישראליות.

בפסיקה שהתקבלה לאחרונה בלט יתרונן של החברות הזרות על פני הישראליות בזווית נוספת - בית המשפט פסק כי הדין הישראלי לא חל על חברות תעופה שאין להן נציגות בישראל, ובכלל מדובר בחברות הלואו קוסט. הפסיקה התקבלה בתביעה נגד איזי ג'ט והשופט ציין בהחלטתו כי גם הסכם השמיים הפתוחים פוטר את החברות מהדין הישראלי כדי להעמיק את התחרות.

האישור הסופי שהתקבל כעת מבטיח את המשך פתיחת ענף התעופה לתחרות בין חברות התעופה הישראליות לאירופיות. במשרד החוץ מציינים כי "המהלך התאפשר בזכות עבודה מדינית ענפה של שגרירות ישראל לאיחוד האירופי בראשות השגריר רוני לשנו-יער וכל שגרירי ישראל במדינות אירופה, כמו גם מטה משרד החוץ בירושלים. האישרור הסופי בפרלמנט האירופאי מגיע לאחר 7 שנים בהן הצביעו כל אחד ואחד מהפרלמנטים המדינתיים באיחוד לאשרר את ההסכם. מדובר בהישג דיפלומטי, כמו גם הישג בעל פוטנציאל כלכלי עצום למדינת ישראל".

שר החוץ גבי אשכנזי מסר כי "אישור ההסכם הוא ביטוי חשוב של מערכת היחסים בין ישראל לבין אירופה, במיוחד בתחומי הסחר, המו"פ והתיירות. במיוחד כעת, כאשר מדינת ישראל ניצבת בפני משבר כלכלי בעקבות נגיף הקורונה, ולקראת חידוש קשרי התעופה, מדובר בבשורה משמעותית שתבטיח את שיקום ענף התיירות והתעופה".