ועדת הכלכלה אישרה: על הקבלנים יהיה להציג בעתיד את הדירוג האנרגטי של מבנה המגורים

מדובר בדירוג אותו יהיה על הקבלן להציג כחלק ממפרט הדירה • התקנות ייכנסו לתוקף עוד 90 יום אולם בשלב הראשון הצגת הדירוג תהיה וולנטרית בלבד • רק לאחר שתקנות בנייה ירוקה כמו גם אישור התיקון לחוק המכר יאושרו – התקן צפוי להפוך למחייב • הצפי - במהלך 2021

דירוג אנרגטי לדירה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
דירוג אנרגטי לדירה / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

דירוג אנרגטי גם לדירות חדשות. וועדת הכלכלה בכנסת אישרה תקנות חדשות שיזם משרד האנרגיה יחד עם המועצה לבנייה ירוקה המתייחסות להצגת דירוג אנרגטי למבני מגורים על ידי קבלנים. יש לציין כי נכון להיום דירוג אנרגטי הוא תקן קיים גם בענף הנדל"ן (תקן 5282) והוא נלקח בחשבון בכל הקשור לדירוג בניינים בבנייה ירוקה. עם זאת, לתקן לא הייתה פומביות עד כה, כלומר לא הייתה חובה להציג אותו לציבור הרחב, או יותר נכון לציבור רוכשי הדירות. התקנות שאושרו היום בוועדת הכלכלה קובעות כי הצגת התקן תהפוך לחובה, אולם לא בשלב הראשון.

כך, לאחר אישור הוועדה יש 90 יום במהלכם התקנות עוד יוטמעו וינוסח סופית. לאחר מכן, החל מדצמבר הקרוב יוכלו קבלנים להתחיל ולהציג את מדבקות התקן, אולם לא יחויבו לעשות כן. הצגת התקן האנרגטי תהפוך לחובה רק לאחר ששני תנאים נוספים יתקיימו - התיקון לחוק המכר שמקדם משרד הבינוי והשיכון כבר מספר שנים יעבור ויאושר סופית, והחיוב לבנייה ירוקה ייכנס לתוקף. על פי ההערכות במשרד האנרגיה, הצגת התקן תהפוך לחובה ככל הנראה במהלך 2021. עוד מוסיפים היום במשרד האנרגיה שהתוכנית היא שעד אז הציבור הרחב כבר יידע לדרוש את הדבר מהקבלנים בעת רכישת דירה חדשה. תווית הדירוג עצמה תופיע במפרט של הקבלן.

נציין כי במסגרת הדיון בוועדה עלו טענות שהתקנות יובילו לייקור הדירות החדשות, על כן נקבע כי הוועדה תנהל מעקב אחר יישום התקנות והשפעתן. הדיווח הראשון יימסר לוועדת הכלכלה שנתיים לאחר יישום התקנות, ולאחר מכן ימסור שלושה דיווחים נוספים אחת לשנה.

על פי התקנות החדשות, דירות חדשות שישווקו לצרכנים ידורגו לפי איכות הבנייה בפן האנרגטי, בדומה לדירוג האנרגטי של מוצרי חשמל, מ-A+ ל-F. ככל שהדירוג של יחידת הדיור יהיה גבוה יותר ויתקרב ל-+A, החיסכון באנרגיה ובכסף לדיירים - יהיה גדול יותר. בכך, מצטרפת ישראל ל-27 מדינות של האיחוד האירופאי שקבעו גם הן תקנות לדירוג אנרגטי של בנייה בחקיקה. התקן האנרגטי מתחשב במכלול של פעולות תכנון לבניין והדירות כמו למשל כיוון הדירה ביחס לשמש; הצללות חיצוניות; בידוד - חומרי הבנייה של מעטפת המבנה והזיגוג; אוורור טבעי ועוד. כך, ככל שיש יותר מרכיבים חיוביים הדרוג עולה.

במשרד האנרגיה מסבירים כי: "הדירוג נועד לשקף לדיירים העתידיים את צריכת האנרגיה העתידית של הדייר בדירה, ויסייע לרוכשים לקחת בחשבון את צריכת האנרגיה הצפויה, במסגרת מגוון השיקולים בעת רכישת הדירה. התקנות יתרמו לשקיפות בענף הבנייה בישראל ויסייעו לאזרחים להשוות את צריכת האנרגיה של מבנים בצורה פשוטה ויעילה".

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ הוסיף: "התווית תוכל לתת מידע רב ערך לרוכש, על מידת היעילות האנרגטית של הנכס אותו הוא מתעתד לרכוש".

יעל ביגון, מנכ"לית המועצה לבנייה ירוקה: " אישור התקנות לדרוג אנרגטי מהווה צעד ראשון חשוב בהפיכת הצרכנים לכוח משפיע בקידום של מבנים איכותיים וחסכוניים באנרגיה. מהיום, הביצועים האנרגטיים של המבנה מהווים שיקול בבחירות של הצרכנים. אנו צופים כי עם העלייה בביקוש למבנים יעילים אנרגטית, רשויות ויזמים יהיו חייבים ליישר קו עם המגמה ולהפסיק לבנות מבנים בזבזניים באנרגיה, בדומה לנעשה בעולם המערבי".

סגנית יו"ר הכנסת, חברת הכנסת קרן ברק (הליכוד) שניהלה את הדיון בוועדה במקומות של חבר הכנסת יעקב מרגי (ש"ס): "הדירוג האנרגטי הינו מהלך מבורך ונכון אשר מביא לשקיפות ולחיסכון באנרגיה לרוכשי הדירות בישראל. עלינו לוודא כי העלויות הצפויות לא יגוללו לקונה ושמחירי הדירות לא יעלו מהמהלך הזה. על כן, דרשתי ממשרד האנרגיה לדווח על יישום התקנות, תוך שמירה על המשוואה הפשוטה: חיסכון אנרגטי ככלי להוזלת יוקר המחיה. אמשיך לפעול לכך שמחירי הדירות לא יעלו".