עוד מחדל בשרשרת: הפרקליטות נאלצת לסגת מאישום נוסף נגד רונאל פישר

לאחר שנסוגה כבר מאישום בפרשה אחת בתיק והגיעה להסדר טיעון מקל בפרשה אחרת, הודיעה הפרקליטות כי אין בידיה לבסס סיכוי סביר להרשעה בפרשה שבה היו מעורבים יאיר ביטון וקובי כחלון • הפרקליטות מבהירה: "יתר האישומים עומדים על כנם"

רונאל פישר/ צילום : רפי קוץ
רונאל פישר/ צילום : רפי קוץ

תיק רונאל פישר - תיק הדגל של המחלקה לחקירות שוטרים ופרקליטות מחוז ירושלים - ממשיך להצטמצם: הפרקליטות הודיעה כי היא חוזרת בה מאחד האישומים בתיק שזכה לכינוי "פרשת קובי כחלון", מי שכיהן בעבר כבכיר בעיריית ירושלים, והוא גם אחיו של שר האוצר לשעבר, משה כחלון. נזכיר, כי אין זו הפעם הראשונה שהפרקליטות חוזרת בה מאישומים בתיק פישר או מבקשת לתקן את כתב האישום שהגישה כבר לפני למעלה מחמש שנים.

במרכז התיק ניצב פישר, עיתונאי לשעבר, "סלב", ועורך דין מוכר ומקושר, המואשם בשוחד ושיבוש מהלכי משפט, בטענה שקשר עם רב-פקד ערן מלכה קשר מושחת, שבמסגרתו העביר קצין המשטרה לשעבר לפישר מידע מחקירות סמויות וגלויות של המשטרה על לקוחות ומכרים של פישר. לפי האישום, מידע זה הועבר בחלקו לצדדים שלישיים בעבור תשלום, שבו התחלקו פישר ומלכה, או בתמורה לכך שישכרו את שירותיו של פישר.

מלכה חתם על הסדר טיעון והפך לעד מדינה בתיק. במסגרת ההסדר הוא נשלח לשבע שנות מאסר, והספיק כבר להשתחרר לאחר שריצה שני-שלישים מהן. כל זאת, נדגיש, בזמן שמשפטו של פישר עדיין מתנהל, וכששלב ההוכחות עדיין בעיצומו. עוד בפרשה, מואשמים גם רות דוד, פרקליטת מחוז תל-אביב לשעבר, בעבירה של שיבוש הליכי משפט, ויאיר ביטון, הקבלן ומייסד חברת הבנייה "ב.יאיר".

בחינה מחודשת

האישום שמכונה "פרשת קובי כחלון" ושאותו מבקשת הפעם הפרקליטות למחוק מכתב האישום רלוונטי לפישר ולביטון. לפי האישום שכעת יימחק, ביטון ופישר עברו עבירה של שיבוש מהלכי משפט ותיווך לשוחד. הפרקליטות טענה כי פישר הדליף לביטון, חברו של כחלון, מידע שקיבל ממלכה על עצם חקירתו הצפויה של כחלון ועל מועדה. זאת, בעת שכחלון כיהן כמחזיק תיק התכנון בעיריית ירושלים וכסגנו של ראש העיר דאז, ח"כ ניר ברקת. לפי האישום שיורד מכתב האישום, ביטון אמר לכחלון בפגישה שנערכה בין השניים בבית שכנו של כחלון, כי הוא יסייע לסגור את התיק נגדו תמורת תשלום של עשרות אלפי שקלים. כמו כן, הוא המליץ לו על עורך דין או על עורכת דין בעל/ת ותק של 30 שנה בפרקליטות שיסייעו לו בכך.

קובי כחלון / צילום: יוסי זמיר, גלובס
 קובי כחלון / צילום: יוסי זמיר, גלובס

אולם היום (א') הודיעה הפרקליטות כי היא חוזרת בה מהאישום משום שאין ביכולתה להוכיח את האישום כפי שנוסח על-ידה מלכתחילה. "לאחר שמיעת העדויות בעניינם של רונאל פישר ויאיר ביטון בקשר ל'פרשת כחלון' ולאחר בחינה מחודשת של חומר הראיות והטענות שהושמעו במסגרת ההליך, הגיעה הפרקליטות למסקנה כי כלל הראיות באישום אינן מבססות סיכוי סביר להרשעה בנוגע לאישום זה. חובתה של התביעה לנסות ולהגיע לחקר האמת ולבדוק בכל עת ובכל שלב בהליך הפלילי את מצב הראיות ועוצמתן, כפי שנעשה במקרה זה", נכתב בהודעת הפרקליטות.

עדויות סותרות

כבר לפני שנה וחצי חשף "גלובס" את הקשיים שצפויים לפרקליטות בהוכחת האישום ב"פרשת קובי כחלון". לפני כשנה וחצי, לאחר שנשמעו מרבית העדויות הרלוונטיות לפרשה - בין היתר של כחלון עצמו, שכנו שבביתו נערכה הפגישה המדוברת עם ביטון, וראש עיריית ירושלים לשעבר, ח"כ ניר ברקת - הועלו ב"גלובס" תהיות באשר ליכולתו של האישום המדובר לעבור את הרף הנדרש להוכחה במשפט הפלילי, ואם אכן עובדות כתב האישום מתארות נאמנה את אשר ארע במציאות.

בין השאר, תואר ב"גלובס" כי שכנו של כחלון, שבביתו נפגשו ביטון וכחלון, העיד כי ביטון הציע לכחלון בפגישה ייעוץ משפטי בלבד. עוד נכתב ב"גלובס", כי עד המדינה מלכה טען ששוחח עם פישר על מועד חקירתו של כחלון רק יום אחד לפני החקירה. זאת, בעוד שהשיחה בין ביטון לפישר, שבה טענה הפרקליטות כי פישר הדליף לביטון את דבר קיום החקירה של כחלון, נערכה בכלל יום אחד לפני שיחתם של מלכה ופישר.

גם שאר העדויות שנשמעו בפרשה לא בישרו טובות לפרקליטות, שביקשה להכריז על כחלון ועל שכנו שבביתו נערכה הפגישה עם ביטון, כעדים עוינים. עניין זה מלמד בפני עצמו כי עדותם של השניים לא תאמה את שציפתה לו הפרקליטות, והבליט בזמן אמת את מצוקתה של הפרקליטות ביחס לאישום הנוגע ל"פרשה קובי כחלון".

בית המשפט אמנם התיר למדינה להתייחס לכחלון כעד עוין לאחר שהתגלתה סתירה מהותית בין הדברים שאמר בחקירה לבין הדברים שאמר בעדותו בביהמ"ש. אולם כעת כל זאת כמובן כבר חסר חשיבות עם נסיגתה של הפרקליטות מהאישום.

סדקים בעדות ברקת

מנגד, נהנתה הפרקליטות רק מעדות תומכת אחת, של ח"כ ברקת, אז ראש עיריית ירושלים. אולם גם בעדות זו התגלו מספר סדקים הודות לחקירה הנגדית שבמסגרתה התקשה ברקת להגן על גרסתו. לפי ההערכה, סדקים אלו היטו את הכף וקיבלו משקל מכריע בהחלטת הפרקליטות לרדת מהאישום.

למשל, ברקת העיד כי כחלון הגיע אל ביתו מספר שעות לאחר הפגישה עם ביטון, וסיפר לו כי קיבל ממנו הצעה על-סך 50 אלף דולר "בשביל 'להוריד' חקירה שמתנהלת נגדו". אלא שבזמן חקירתו במח"ש שנערכה שנתיים לאחר המועד בו הגיע לביתו כחלון, הוא לא ציין את שמו של ביטון כמי שהציע לכחלון את סגירת התיק, ולטענתו הוא נזכר בכך רק בשלב מאוחר יותר.

סרטון ב"פרשת חסן"

לצד זאת, חשוב לזכור כי בתיק פישר קיימים גם אישומים נוספים, חמורים יותר, ומבוססים ראייתית הרבה יותר. בהודעתה על ביטול האישום ב"פרשת קובי כחלון" הדגישה הפרקליטות כי "יתר האישומים בכתב האישום עומדים על כנם". ואכן, על-פניו נראה כי לפישר יהיה מאוד קשה לחמוק מהפרשה ללא הרשעה בלפחות חלק מהאישומים שנותרו.

כך, למשל, בפרשה הנוגעת לעניינו של יו"ר לשעבר של ועד עובדי נמל אשדוד, אלון חסן. לפי כתב האישום, פישר הציע לחסן שהיה מיוצג על-ידו לסגור נגדו את התיק הפלילי בפרשת נמל אשדוד, תמורת 150 אלף דולר שיועברו לאנשי משטרה. הטענות של הפרקליטות נתמכות בהקלטות שביצע חסן בהוראת מח"ש של הפגישות שערך עם פישר, ובעיקר בסרטון המתעד הפגישה בין חסן לפישר בבית קפה באשדוד. בסיומה של אותה פגישה מסר חסן לפישר מזוודה עם מה שנחזה להיות 150 אלף דולר שסיפקה לו מח"ש.

בהגנה כמובן לא מסכימים עם ההערכה כי פישר יורשע ב"פרשת חסן", והם צפויים לנסות להוכיח כי המזוודה שהעביר חסן לפישר הייתה עבור שכר טרחה לגיטימי.

עוה"ד עמית בר ואלי פרי, סנגוריו של פישר, מסרו בתגובה: "מדובר בהחלטה מתבקשת של התביעה . העדויות של העדים הרלוונטיים בפרשיה זו הסתיימו לפני למעלה משנה. לכן לא ברור מדוע המאשימה החליטה על כך רק עכשיו, ומדוע רק באישום זה. כתב האישום ממשיך להתפורר ולהיעלם בהדרגה".

התיק משיל ממשקלו

● "פרשת האחים נחמיאס" - הסדר טיעון מקל עם האחים
● האישום נגד פישר בשיבוש מהלכי משפט ב"פרשת זוהר בוצ’ן" נמחק בנימוק של "הגנה מן הצדק", לאחר שעד המדינה, ערן מלכה, שהיה שותף לה לא הואשם
● "פרשת קובי כחלון" תימחק מכתב האישום, לאור העדויות שלא תומכות בתזה שהוצגה באישום

כרוניקה של מחדלים וטעויות

התיק הפלילי נגד רונאל פישר ופרקליטת מחוז תא" לשעבר, רות דוד, נפתח ברעש גדול. הראיות שפורסמו היו מטלטלות, אך כבר מתחילתה של החקירה החלו גם השיבושים להופיע.

החל מההחלטה של מח"ש שלא לעקוב אחרי נתיב מזוודת הכסף שלקח פישר מיו"ר ועד נמל אשדוד לשעבר, אלון חסן, ובכך להימנע מהשגת "אקדח מעשן" לכאורה נגד פישר ושותפיו; דרך סגירת תיקי רות דוד שבסופו של יום הואשמה "רק" בשלוש עבירות של שיבוש מהלכי משפט שלא נוגעות לתקופתה כפרקליטת מחוז ת"א; ועד לבלגן העצום עם חומרי החקירה שזיכה את מח"ש לנזיפה כמעט חסרת תקדים מצד השופט המנהל את המשפט, משה סובל.

גם כתב האישום בפרשה ידע לא מעט טלטלות. כך, למשל, האישום ב"פרשת האחים נחמיאס" שלגביהם נטען תחילה כי העניקו שוחד לפישר ולקצין המשטרה לשעבר ערן מלכה תמורת מידע מחקירותיהם, אך לבסוף הסתיים בקול ענות חלושה: בהסדר טיעון מקל מאוד ביחס למה שתואר בכתב האישום, וביטול האישום נגד אחד מהם. הפרקליטות צפויה להיתקל בקושי עצום להוכיח את האישום בפרשה זו בעניינו של פישר. זאת, מכיוון שהסדר הטיעון עם האחים נחמיאס כלל שינוי של העובדות שבכתב האישום - שינוי שכעת מעוגן גם בפסק דין חלוט שאישר את הסדר הטיעון. המשמעות של כך עשויה להיות התרסקות של אחד האישומים החמורים יותר בכתב האישום נגד פישר.

וכך, גם התקבלה בקשת פישר למחוק מכתב האישום את האישום בשיבוש מהלכי משפט באחת הפרשות בכתב האישום. זאת, לאחר שהוחלט שלא להעמיד את מלכה לדין בגין אותם אירועים; ואף הוגשו כבר שתי בקשות מטעם הפרקליטות לתיקון כתב האישום נגד דוד בעקבות מספר עדויות שנשמעו בבית המשפט וסתרו את האמור בכתב האישום.

***חזקת החפות: רונאל פישר, יאיר ביטון ורות דוד הם בגדר נאשמים בלבד. הם לא הורשעו בכל עבירה, ועל כן הם זכאים ליהנות מחזקת החפות