גוגל נגד חברות המדיה: תנו לנו מידע או שלא נציג אצלכם פרסומות

אתרי מדיה מתכננים לבקש את רשות המשתמשים באופן נפרד כדי להציג להם פרסומות מותאמות אישית וכדי לאסוף עליהם מידע • המשמעות עבור גוגל היא פגיעה ניכרת ביכולות הפרסום שלה • מכיוון שגוגל שולטת בשוק הפרסום כולו, אם תממש את האיום הכנסות חברות המדיה ייפגעו משמעותית

סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל (מימין) / צילום: רויטרס / HANNIBAL HANSCHKE
סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל (מימין) / צילום: רויטרס / HANNIBAL HANSCHKE

חברות מדיה באירופה ניסו למנוע מגוגל לאסוף ולהחזיק במידע על הקוראים שלהם, אבל נראה שענקית הפרסום מצליחה לעצור את התכניות שלהן. כך לפי דיווח באתר רויטרס, המתבסס על שבעה מקורות המעורים בעניין.

לפי הדיווח, במהלך חודש אוגוסט אמורים להיכנס לתוקפם אמצעים להגנת פרטיות המידע באירופה, לפיהם חברות צריכות לקבל את רשותם המפורשת של משתמשים כדי לאסוף עליהם מידע. חברות מדיה מתכננות לעשות שימוש בחקיקה הזו כדי למנע מגוגל לאסוף מידע על המשתמשים שלהן. המשמעות עבור גוגל היא פגיעה ניכרת ביכולות הפרסום שלה. החברה מציגה פרסומות באתרי תוכן תוך איסוף מידע על הגולשים בהם, בו היא משתמשת כבסיס ליכולות הפרסום הממוקד שלה.

אתרי מדיה מתכננים לבקש את רשות המשתמשים באופן נפרד כדי להציג להם פרסומות מותאמות אישית, וכדי לאסוף עליהם מידע. חלק מחברות המדיה מעוניינות לאפשר רק את בקשת הרשות הראשונה, ובכך לחסום את גוגל לחלוטין מאיסוף מידע על הגולשים שלהן. עם זאת, לפי רויטרס, גוגל טוענת שבלי איסוף המידע היא לא תוכל להציג פרסומות מותאמות אישית. היא מתארת את שוק הפרסום כתחרותי, וטוענת שהיא פועלת בהתאם לרגולציה באירופה.

לפי הדיווח, גוגל וחברות מדיה באירופה ניהלו בחודש האחרון משא ומתן, והוא ממשיך להתקיים בימים אלה, אך לפי המקורות המובאים בכתבה, ידה של גוגל על העליונה. ענקית הפרסום מאיימת כי אם אתרי המדיה ינקטו בצעדים הללו, היא תפסיק להציג אצלם פרסומות. האיום הזה הוא בעל שיניים כיוון שגוגל שולטת בשוק הפרסום כולו - הן בכלי הפרסום והן בגישה למפרסמים - ולכן מהלך כזה יפגע משמעותית בהכנסות של חברות המדיה שתלויות בגוגל במידה רבה עבור הכנסותיהן.

תביעות שונות שהגישו מפרסמים בפלטפורמה נגד גוגל וכן חקירות ברחבי העולם לאורך השנים, העלו טענות לכך שגוגל חוסמת מודעות של שירותי פרסום אחרים באתרים איתם היא עובדת, דורשת בלעדיות ונוהגת כמונופול. לפי דיווח של CNN מחודש מרץ השנה, תאגיד החדשות האוסטרלי קרא לפירוק גוגל והגיש תלונה לרשויות במדינה בשל האופן בו גוגל אוספת מידע פרטי על גולשים באתרי תוכן, ובכך צוברת יתרון לא הוגן על חברות המדיה.

כיום, גוגל נמצאת תחת מספר חקירות הגבלים עסקיים בארה"ב ובאירופה בשל השליטה הזו שהיא מחזיקה בשוק הפרסום, לכאורה. החקירה הדומיננטית ביותר כיום מתבצעת על ידי 50 תובעים כלליים של מדינות ארה"ב, שבוחנים בחודשים האחרונים את הפרקטיקות העסקיות של גוגל בכל הקשור להפרת פרטיות ואנטי-תחרותיות בענף הפרסום. לפי דיווח באתר CNBC מהחודש שעבר, החקירה נמצאת לקראת סיום והתובעים נוטים לדרוש את פירוקם של עסקי הפרסום של גוגל.