כישלון לסאנופי וריג'נרון בניסוי בבני אדם בתרופה לקורונה

בניסוי לא שופר מצבם של החולים וכמה מהם סבלו מתופעות לוואי מטרידות • ניסוי נוסף במינונים אחרים של תרופה נמשך כמתוכנן

סאנופי  / צילום:צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
סאנופי / צילום:צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

חברות התרופות סאנופי וריג'נרון אשר ערכו ניסוי בבני אדם לטיפול בקורונה (Covid -19) בתרופה שנועדה במקור לדלקת מפרקים, הודיעו על כישלון הניסוי. התרופה Kevzara לא הביאה לשיפור מובהק במצבם של החולים לעומת קבוצת חולים שקיבלה את הטיפול המקובל במחלה אך לא את התרופה. בנוסף, נרשמו תופעות לוודאי, כולל תופעות מטרידות במספר חולים, ביניהן קריסת מערכות (תופעה צפויה בשלב זה של המחלה אך אצל המטופלים בתקופה היא קרתה בשיעורים גבוהים מעט יותר מבקבוצת הביקורת), וכן לחץ דם נמוך.

בניסוי השתתפו 194 חולים קשים בקורונה שהיו זקוקים להנשמה. כולם קיבלו מנה של 400 מ"ג מן התרופה. המחשבה מאחורי הניסוי הייתה כי התרופה מפחיתה את פעילות מערכת החיסון, אשר משתוללת בשלב האחרון של מחלת הקורונה ובשלבים האחרונים של המחלה גורמת לעיקר הנזק, מעבר לנזק הישיר מן הווירוס עצמו. זהו מנגנון הפעולה של כמה וכמה תרופות נוספות שנמצאות בניסויים קליניים והתקווה היא שתדענה להפחית את פעילות היתר של מערכת החיסון בקורונה, כפי שהן עושות במחלות אחרות, אולם נראה שיש הבדלים בפעילות מערכת החיסון במחלות בשונות ובסוג ההתערבות הנדרש כדי להפחית אותה).

הניסוי היה אמור לכלול משתתפים נוספים, כולל כאלה שיקבלו גם מינונים גבוהים יותר, אך הוא הופסק על בסיס התוצאות הראשונות. בניסוי קליני קטן שנערך בסין ועל בסיסו תוכנן הניסוי הנוכחי, התקבלו תוצאות טובות יותר. החום הממוצע של החולים ירד ורמות החמצן בדם עלו.

סאנופי עורכת ניסוי נוסף בתרופה מחוץ לארה"ב בפרוטוקול אחר. ועדת הבטיחות אישרה להמשיך בניסוי השני למרות כישלון הניסוי הראשון. התוצאות צפויות במהלך שלושה החודשים הקרובים.