סקר המגמות בעסקים של הלמ"ס: בתעשייה ובבינוי מתאוששים, במלונאות לא

בלמ"ס מציינים כי "נראה שבחודש יוני המנהלים כבר לא בטוחים לגבי המצב העתידי, עם ירידה בצפיות להיקף הייצור" • ניתן להניח שחוסר הוודאות והגידול במספר הנדבקים משפיע באופן ניכר על הציפיות • בלמ"ס גם מודיעים כי "בציפיות להיקף התעסוקה חל שיפור, אם כי המאזן עדיין שלילי"

בנייה בערד / צילום: גיא ליברמן, גלובס
בנייה בערד / צילום: גיא ליברמן, גלובס

בסקר מגמות בעסקים שעורכת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה נשאלים מנהלי החברות על החודש הקודם (מאי) על מצבם הכלכלי בהווה (יוני) ועל ציפיותיהם לחודש יולי. הענפים המדוברים הם: תעשייה, בינוי, קמעונאות, שירותים ומלונאות. מהסקר הנוכחי עולה שרובם משדרים אופטימיות.

בענף התעשייה, בשאלת מצבה הכלכלי של החברה ביוני, בהתאם לכך שהמשק היה בתהליכי חזרה לשגרה במהלך רובו של חודש יוני, מאזן הנטו ממשיך לעלות, ועומד על 7.6, עלייה משמעותית לעומת 3.6 במאי. בלמ"ס מציינים כי ישנו שוני משמעותי בין הטכנולוגיות השונות, אם כי בחודש זה רובם כבר נמצאות במאזן חיובי, למעט תעשייה מסורתית הנמצאת עדיין במאזן שלילי, אך גם הוא השתפר בהשוואה לחודשים הקודמים.

מה חושבים המנהלים בענף על העתיד ברקע העלייה בתחלואה? בלמ"ס מציינים כי "על אף שבמאי היו ציפיות להמשך הסרת מגבלות ולמצב טוב יותר, נראה שבחודש יוני המנהלים כבר לא בטוחים לגבי המצב העתידי, עם ירידה בצפיות להיקף הייצור". עם זאת, הם מוסיפים כי "בציפיות להיקף התעסוקה חל שיפור, אם כי המאזן עדיין שלילי".

גם בענף הבינוי מדווחים על שיפור לעומת חודש מאי. עם זאת, הציפיות של המנהלים בענף בחודש יולי שליליות ומראות על ירידה לעומת ציפיות המנהלים שנאספו בחודש מאי (בפעילות השוטפת). בלמ"ס מציינים כי ניתן להניח שחוסר הוודאות והגידול במספר הנדבקים משפיע באופן ניכר על הציפיות.

ענף שבינתיים מרוויח מהמשבר, לפי הסקר, הוא ענף הקמעונאות. "ענף המסחר הקמעוני מתבסס ברובו המוחלט על השוק המקומי ולכן לסגירת הגבולות יש השפעה חיובית על היקף הפעילות בו", נכתב בהודעת הלמ"ס. למרות זאת, הם מציינים כי המשבר הכלכלי וההגבלות השונות עשויות להשפיע באופן שלילי על הביקוש למוצריו. מרבית המנהלים צופים שבחודש יולי יהיה גידול במכירות לעומת חודש יוני. עם זאת, מציינים בלמ"ס, אפשר להבחין שמאזן הציפיות למכירות נמוך יותר ממאזן זה בחודש קודם.

בענף המלונאות התמונה הרבה פחות חיובית. "מאזן מצב החברה בהווה ממשיך להיות שלילי מאוד, עם זאת חל שיפור במאזן זה לעומת החודש הקודם", מציינים בלמ"ס. המנהלים בענף נשאלו על ציפיותיהם לחודש יולי לעומת התקופה המקבילה בשנת 2019. ציפיות אלו מראות על מאזן שלילי מאוד.