מנכ"ל אל על לעובדים: "נחוש להגיע למציאת פתרון בהתאם למתווה שייבחר"

"ככל שהימים חולפים ענן אי הוודאות אינו מתפזר, ישראל נמצאת בגל קורונה שני עם החמרה בהגבלות והעדר צפי של ממש לחידוש הטיסות", כותב גונן אוסישקין, מנכ"ל אל על, לעובדים • אוסישקין מדגיש כי "אל על לא תוכל לחזור לפעילות סדירה ללא קבלת סיוע הנדרש על מנת להניע את הפעילות שלנו"

גונן אוסישקין  / צילום: סיון פרג'
גונן אוסישקין / צילום: סיון פרג'

מנכ"ל אל על גונן אוסישקין במסר לעובדים: "אני נחוש להגיע למציאת פתרון בהתאם למתווה הסיוע שייבחר. נכונים לנו ימים קשים והחלטות כואבות".

בימים האחרונים הוציאה אל על 500 עובדים נוספים לחל"ת ובכללם 100 טייסים, כעת יותר מ-90% מעובדי החברה נמצאים בחל"ת. המנכ"ל מבהיר לעובדים לפיו ביטולי הטיסות וקרקוע מטוסי החברה שכולם עומדים על הקרקע מאז יום שישי, הוא פועל יוצא של אי איוש הטיסות על ידי הטייסים, כשמבחינת החברה יש אמת אחת לסיפור. את המסר הזה שולח המנכ"ל כמענה לטענת הטייסים שאל על תכננה ממילא להפסיק את טיסותיה משיקולים מסחריים.

"ככל שהימים חולפים ענן אי הוודאות אינו מתפזר, ישראל נמצאת בגל קורונה שני עם החמרה בהגבלות והעדר צפי של ממש לחידוש הטיסות", אוסישקין מפרט על פעילות המטען שהחברה הצליחה לייצר והגדיר אותה כ"מכובדת" כשהיא הייתה פועל יוצא של "יצירתיות ויעילות רבה של אנשי אל על". עוד פירט כי אמנם פעילות המטענים רשמה האטה אולם עדיין החברה התכוונה לבצע טיסות מטען חיוני ונוסעים בחודש יולי.

"החל מסוף יוני טייסי החברה סירבו לאייש את הטיסות, כל פניותינו לא נענו במשך ארבעה ימים רצופים ואחרי מאות פניות. "אפשר לדבר בתקשורת על ספינים ו"פייק ניוז" את האמת תמיד נמצאת בתוך החברה ואנשים יודעים אותה".

במקביל לעצירת הטיסות מפרט המנכ"ל כי ועד אצ"א, שנזכיר כי בראשותו עומד יו"ר חדש, קברניט ניר ראובני, "סרב לפניותיי להירתם לתכנית ההתייעלות הנדרשת על מנת לחלץ את החברה מהמשבר החמור אליו נקלענו שלא באשמתנו".

אוסישקין מדגיש כי "אל על לא תוכל לחזור לפעילות סדירה ומשמעותית ללא קבלת סיוע הנדרש על מנת להניע את הפעילות שלנו, להשיב את כספי הכרטיסים ללקוחותינו ולשלב חובות לספקים". החובות ללקוחות נציין, נאמדים ביותר מ-350 מיליון דולר, סכום עצם שגדל ככל שהטיסות מבוטלות לעומקו של הקיץ.

אוסישקין מפרט על שני מתווי הסיוע האפשריים: הלוואה בהיקף של 400 מיליון דולר והנפקת מניות לציבור בהיקף של 150 מיליון שקל (סכום שהאוצר דורש כהזרמת הון מהבעלים בתנאי לסיוע כזה, מ' ר' ח') או הלוואה של 250 מיליון דולר בערבות מדינה והנפקת מניות לציבור בהיקף של 150 מיליון דולר עם התחייבות של המדינה לרכוש את היתרה שהציבור לא ירכוש. יודגש כי במקרה כזה, מדובר למעשה בהלאמה, כך שהמדינה תהפוך לבעלת מניות ותנהל את החברה באמצעות נאמן שימונה מטעמה.

אוסישקין מדגיש את מה שוועדי העובדים יודעים היטב, תנאי יסודי לכל אחד מהמתווים הללו הוא להגיע להסכם התייעלות עם ההסתדרות והעובדים. הסכם כזה נחתם עם סקטור דיילי האוויר ולדבריו מתנהלים מגעים עם הסקטורים האחרים כש"הזמן דוחק", עוד הוא מזכיר את הדוחות הכספיים שעליהם דיווחה החברה לרבעון הראשון של השנה בהם הסתכם ההפסד הרבעוני ב-140 מיליון דולר.

"ללא קשר לתוצאות הרבעון אנו זקוקים לסיוע של המדינה כפי שנעשה במדינות רבות בעולם שנחלצו לטובת חברות התעופה שלהן זאת ללא קשר למידת היעילות של חברות התעופה ולאיתנות הפיננסית שלהן ערב משבר הקורונה", כותב המנכ"ל בהקשר של דרישות האוצר להתייעלות עמוקה כתנאי לקבלת סיוע.

התקווה שבה נאחז אוסישקין הוא מסר שהתקבל מהממשלה לפיו "ההכרה בחשיבות של אל על לביטחון הלאומי והאינטרס של המדינה בשימור נתיבי האוויר פתוחים".

מוועד הטייסים של אל על נמסר בתגובה: "בניגוד לטענת ההנהלה, הטייסים לא סירבו לאייש טיסות, אלא ביקשו מההנהלה לכבד את ההסדרים שעליהם הוסכם בזמן משבר הקורונה . כבר ביום שלישי הודיעה הנהלת החברה על כוונתה להפסיק את הפעילות בשל הירידה ברווחיות של הטסת מטענים ובשל התכווצות הפעילות מתחת למסה הקריטית הנחוצה להפעלת החברה.

"האשמת העובדים הינה עדות נוספת לחוסר יכולת ההנהלה והבעלים להנהיג את החברה בתקופה קשה זו.

"בנוסף, הטייסים כן נענו להזמנת ההנהלה לקיים משא ומתן ענייני להבראת החברה. לשם כך הגיע ועד הטייסים לפגישה עם ההנהלה ביחד עם צוות המומ שלו. שני הצדדים הציגו את עמדות הפתיחה שלהם למומ והטייסים הביעו נכונות להמשיך במו"מ. דווקא אז סגר המנכל את הדיון באמירה שאם זאת עמדת הפתיחה של הוועד הוא מתכוון להפסיק את פעילות החברה לאלתר. זאת כאשר הטיסה הבאה שלא היתה מאויישת עדיין היתה רק למחרת היום כ-24 שעות קדימה".

טייסי אל על חוזרים ומדגישים, כי ההנהלה היא זו שהחליטה להשבית את כל טיסות החברה. "בניגוד להאשמות מנכ"ל החברה, טייסי אל על מוכנים בכל רגע להטיס את מטוסי החברה ולסייע לחברה בשעה קשה זו. טייסי אל על מבקשים בתמורה דבר אחד ויחיד: לקיים את הסכמי הקורונה שעליהם הסכימה ההנהלה פעמיים בחודשיים האחרונים ומסרבת לקיימם".