תקציב הפרסום של תוכנית המנויים של מפעל הפיס עובר לאדלר חומסקי

במפעל הפיס החליטו לעשות שינויים בחלוקת המותגים בין משרדי הפרסום • גיתם יקבל את תקציב חיש גד שטופל עד כה באדלר חומסקי שמקבל את תוכנית המינויים במקום • תקציב הפרסום של תוכנית המינויים גבוהה פי שלושה מתקציב הפרסום של חיש גד

דוכן של מפעל הפיס / צילום: שלומי יוסף, גלובס
דוכן של מפעל הפיס / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מפעל הפיס עורך שינוי במערך הפרסום שלו ומחלק מחדש המותגים בין משרדי הפרסום המטפלים בתקציב: לגלובס נודע כי תקציב הפרסום של חיש גד יטופל במשרד הפרסום גיתם, ואילו תקציב הפרסום של תוכנית המנויים של הפיס תטופל במשרד הפרסום אדלר חומסקי.

היקף ההשקעה בפרסום תוכנית המנויים עומד על כ-30 מיליון שקל בשנה, לעומת כ-10 מיליון המושקעים בחיש גד, כך שהמהלך הותיר את אדלר חומסקי עם החלק הארי של התקציב בעוד חלקו של גיתם הצטמצם משמעותית.

תקציב הפרסום של מפעל הפיס לאורך השנים לא מעט הדים תקשורתיים: בעבר נוהל התקציב באופן עצמאי על ידי מפעל הפיס, כשהפרסומאי ראובן אדלר, מבעלי אדלר-חומסקי, שימש כיועץ חיצוני. בשלב מאוחר יותר הוכנס לעבודה גם משרד הפרסום באומן-בר-ריבנאי.

בשנת 2000 קיים מפעל הפיס מכרז מתוקשר על תקציב הפרסום שלו, שבעקבותיו התווסף למערך הפרסום מקאן אריקסון. באמצע 2003 החליט מפעל הפיס לצמצם את מערך הפרסום שלו לשני משרדים, וסיים את ההתקשרות עם מקאן-אריקסון - מהלך שהביא לחילופי האשמות הדדיים בתקשורת ואף לבדיקה של מבקר המדינה, שהמליץ על קיום מכרזי פרסום קבועים אף שמפעל הפיס אינו כפוף לחוק חובת המכרזים.

ב-2006 הוחלט במפעל הפיס על יציאה למכרז על תקציבי הפרסום. במכרז התמודדו שישה משרדים וגיתם ואדלר זכו בתקציב. ב-20017 לאחר שההתקשרות עם המשרדים הוארכה שוב, יצא משרד הפיס למכרז. עם היציאה למכרז העריכו בענף כי הסיכוי לנצח את אדלר חומסקי וגיתם איננו גבוה - המשרדים נחשבו נטועים היטב בצמרת ההנהלה, אך בכל זאת נגשו להתמודדות פרט להם גם באומן בר ריבנאי וראובני פרידן. במסמכי המכרז הוגדר התקציב הכולל של מפעל הפיס על 75 מיליון שקל, כך שהפיתוי בהתמודדות היה גדול - גם אם הסיכוי לזכות בו נחשב קטן .

גם במשרד האוצר היו ערים באותה עת לבעייתיות של חיבור כה ארוך בין החברה למשרדי הפרסום שלה -בעיקר נוכח הפרסומים בגלובס לפיהם מאחורי העברת שידור ההגרלות מ-ynet לרשת עמד בין היתר משרד הפרסום אדלר חומסקי. לכן לפני צאת המכרז לדרך פרסם מנכ"ל משרד האוצר דאז שי באב"ד מכתב שבו ביקש ממנכ"ל הפיס דאז עומרי לוטן הבהרות בנוגע למשרדי הפרסום עימם עובדת החברה וקרא ל"רענון נהלי הפרסום לאור השינויים וההתקשרויות ארוכות הטווח".

אולם המכתב של באב"ד לא שינה באופן מהותי דבר, פרט לכך שלפני פרסום המכרז הוחלט בפיס על שינוי בחלוקת המותגים בין הזוכים בו במטרה לייצר איזון בחלוקת התקציב. המשרדים שזכו לא היוו הפתעה משמעותית: אדלר חומסקי וגיתם זכו מחדש אך בהתאם להחלטה חולקו ביניהם המותגים מחדש: אדלר חומסקי קיבל את המותגים לוטו וחישגד וגיתם קיבל את תקציבי התדמית והתרבות, מנוי פיס, צ'אנס ו"משחקים באחריות".

למרות החלוקה המחודשת בתקציבים, נבהיר כי כמקובל במכרזים כאלה, חוזה ההתקשרות עם המשרדים מאפשר למפעל הפיס תמרון רב ביניהם ואין הגבלה על אופן חלוקת התקציבים בין המשרדים. עם זאת השינוי  האחרון יוצר משקל חדש בין שני המשרדים המטפלים בתקציב, שינוי המעיד ככל הנראה על היחלשותו של גיתם מול מקבלי ההחלטות במפעל הפיס.

בסוף 2019 פרש מתפקידו מנכ"ל מפעל הפיס עומרי לוטן שבתקופתו נערך המכרז הקודם. לוטן עבר לתפקיד מנכ"ל נירלט, וכפי שנחשף לראשונה בגלובס שני משרדי הפרסום של מפעל הפיס התמודדו לאחרונה על תקציב הפרסום של נירלט. אדלר חומסקי זכה בו ויחליף את משרד הפרסום גליקמן שמיר סמסונוב שטיפל בו עד כה.

ממפעל הפיס נמסר בתגובה כי "במסגרת רענון מותגי הפיס, הוחלט לערוך שינויים בין הספקים בתחום הפרסום וזאת המסגרת תנאי המכרז המאפשרים לנו לעשות זאת מידי פעם".