אלכס ספיר דורש מגיסו לשעבר רותם רוזן פיצוי של יותר מ-100 מיליון דולר בטענה כי "מעל בכספי החברה המשפחתית"

על פי פרסום ב"בלומברג", בתביעה שהוגשה לביהמ"ש העליון בניו-יורק טוען ספיר כי רוזן מעל באמונם של בני המשפחה כשלקח עשרות מיליוני דולרים מפעילות הנדל"ן שלה • עורכי דינו של רוזן: "הטענות של ספיר חסרות ערך ושקריות"

אחרי שנים ארוכות של שיתוף פעולה עסקי, תביעה שהגיש איל הנדל"ן אלכס ספיר נגד רותם רוזן, חושפת סכסוך קשה בין הגיסים לשעבר וטענות חמורות שמעלה ספיר נגד רוזן.

לפי פרסום ב"בלומברג", במסגרת תביעה לפיצוי של לפחות 100 מיליון דולר שהוגשה לביהמ"ש העליון בניו-יורק, טוען ספיר בין היתר כי רוזן מעל באמונם של בני המשפחה ומעל בכספי החברה המשפחתית, כשלקח עשרות מיליוני דולרים מפעילות הנדל"ן שלה, וזאת אחרי שגייס גם חלק מבני משפחתו לפעילות העסקית.

כפי שעולה מהטענות בתביעה, רוזן "ניצל את האמון והנדיבות של משפחת ספיר לשאוב עשרות מיליוני דולרים", וכן "הפר את התנאים שנקבעו להדחתו ממשפחת ספיר ועסקיה".

כן טוענים עורכי הדין של משפחת ספיר, על פי ה פרסום בבלומברג, כי רותם ואחיו עומר רוזן, שעבד כיועץ בקבוצת ספיר ושלכאורה קשר עמו קשר, גמלו על האמון של משפחת ספיר בבגידה והניחו שהנדיבות שלה היא חולשה".

בתגובה מסרו עורכי הדין של רותם רוזן לבלומברג, כי הטענות אותן מעלה ספיר הן חסרות ערך ושקריות.

ידידות עם הנשיא טראמפ

קבוצת ספיר (SAPIR Organization) שנוסדה בשנת 1998 עוסקת בנדל"ן ומתרכזת בפעילות בארה"ב. אחד ממוקדי פעילותה המרכזיים הוא מנהטן שבניו יורק.

רוזן, בעבר בכיר בעסקי הנדל"ן של אפריקה ישראל ופולאר השקעות בארה"ב, הצטרף בשלהי העשור הקודם לעסקיה של משפחת ספיר, אחרי שהתחתן עם זינה ספיר, בתו של המיליארדר תמיר ספיר, מייסד עסקי הנדל"ן של המשפחה, שנפטר לפני כמה שנים. רוזן  שימש  כמנכ"ל החברה המשפחתית לצידו של אלכס ספיר, בנו של תמיר, ששימש בתפקיד הנשיא.

ככל הידוע, התביעה המדוברת מהווה נדבך נוסף בסכסוך הנמשך בין הצדדים, לאחר שלפני כשנה פורסם כי רוזן תובע 103 מיליון דולר עבור עבודתו בעסקי הנדל"ן של משפחת ספיר, חמש שנים לאחר מותו של תמיר ספיר, ב-2015.

חתונת ם של  זינה ספיר ורותם רוזן ב-2007, אליה הגיעו לא מעט אנשי עסקים בכירים מישראל, התקיימה במאר א-לאגו, אחד המועדונים הפרטיים היוקרתיים ביותר בפלורידה, הממוקם על אי קטן מול פאלם ביץ' ונמצא בבעלותו של דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב כיום. זאת ועוד: לפני יותר מעשור יזמה קבוצת ספיר את פרויקט היוקרה טראמפ סוהו שבמנהטן יחד עם  טראמפ, הנחשב לידיד טוב של המשפחה. ככל הידוע, בעברם גרו בני הזוג רוזן בפנטהאוז במנהטן שבו צולמו חלקים מהסרט "הזאב מוול סטריט". 

על פי פרסומים, ב-2017 החלו בני הזוג בהליכי פרידה, ובאותה שנה מכר רוזן לספיר את חלקו בחברת הנדל"ן אי.אס.אר.אר (ASRR) שנסחרה בבורסה בת"א, תמורת כ-70 מיליון דולר. בהמשך שונה שמה לספיר קורפ.

החברות של ספיר ושל רוזן נפגעות קשה מהקורונה

פעילותה של ספיר קורפ מתרכזת בתחום הנדל"ן להשקעה, ייזום ומלונאות בארה"ב, והיא נסחרת באמצעות אג"ח בהיקף של כ-150 מיליון שקל הנושאות כיום תשואה של כ-13%. זאת לאחר שבחודש יוני מניותיה נמחקו מהמסחר בעקבות הצעת רכש שהגיש ספיר עבורן.

רוזן עצמו מחזיק כיום יחד עם שותף בחברה הזרה אמ.אר.אר (MRR), העוסקת בנדל"ן למלונאות בארה"ב, ואשר נסחרת בבורסה באמצעות אג"ח שהנפיקה בהיקף של 265 מיליון שקל, הנסחרות אף הן בתשואה דו ספרתית של כ-11%.

שתי החברות סובלות בצורה ניכרת ממשבר הקורונה בשל אופי פעילותן, ומיקום עיקר נכסיהן - בארה"ב, אחת המדינות שנפגעו בצורה הקשה ביותר מהתפשטות הווירוס.

ספיר קורפ התמודדה עם אתגרים פיננסיים עוד לפני פרוץ המשבר, סבלה מהפסדים מצטברים של עשרות מיליוני דולרים, ונפגעה בין היתר מתלות גבוהה שלה בפרויקט מגורי היוקרה "סרפסייד" שבמיאמי, פלורידה, שדחיית מועד השלמתו אילצה את החברה בשנה שעברה להחליף חלק מחוב האג"ח שלה בהלוואה מההון המשפחתי של ספיר.

לגבי פרויקט סרפסייד, בדוחותיה הכספיים האחרונים ציינה ספיר כי היא נפגעה מירידה במספר המבקרים בו "לצורכי התעניינות ברכישה" וכי היא פועלת, בהסכמת הבנק המלווה של הפרויקט, להשכרת כמה דירות הקיימות בו לתקופה של עד שנה "במקביל למאמצי המכירה", במטרה להגדיל את הגמישות הפיננסית בפרויקט.

לגבי תחום המלונאות, במסגרתו מחזיקה ספיר קורפ במחצית ממלון במנהטן, ציינה החברה בדוחותיה כי המשבר "הביא לפגיעה משמעותית בהכנסות החברה בפעילות המלונאית", שם היא חוותה "קיטון משמעותי בתפוסות ומיעוט הזמנות עתידיות". בסיכום הרבעון הראשון הפסדיה של ספיר קורפ כמעט והוכפלו, ליותר מ-13 מיליון דולר.

אסטרטגיית הפעילות של אמ.אר.אר של רוזן, יחד עם שותפו ההודי אנאנד מהינדרה, מכוונת להתמקד במבנים למשרדים, מגורים ומלונאות. כיום בידיה בית המלון אינדיגו במנהטן - הרכישה הראשונה שביצעה תמורת יותר מ-160 מיליון דולר חודשים ספורים לאחר הקמתה בחודש יוני 2018, וגיוס האג"ח שהשלימה בבורסה המקומית. רוזן מכהן כיו"ר ומנכ"ל החברה.

בסיכום הרבעון הראשון של השנה הפסדיה של אמ.אר.אר קפצו ב-85% והגיעו ל-6.5 מיליון דולר, אחרי צניחה של 25% בהכנסותיה, שהסתכמו ב-4.5 מיליון דולר. בחודש מרץ האחרון, בעקבות התפשטות הקורונה, הפעילות בבית המלון בו מחזיקה אמ.אר.אר צומצמה בצורה ניכרת, ומרבית עובדיו יצאו לחופשה ללא תשלום.