שוק הבדיקות הפרטיות לקורונה צומח: כמה עולה בדיקה פרטית?

מספר מדינות הכריזו שאזרחים יוכלו להיכנס לגבולותיה בתנאי שיציגו בדיקת קורונה שנעשתה בטווח של 72 שעות לפני הטיסה • במשרד הבריאות מציינים לעניין זה כי "בין היתר, נדון גם המענה לנוסעים לחו"ל המתבקשים לעשות בדיקות"

בדיקת קורונה בירושלים/ צילום: Ammar Awad, רויטרס
בדיקת קורונה בירושלים/ צילום: Ammar Awad, רויטרס

גם בולגריה פתחה שעריה לישראלים, אבל בתנאי. המדינה הכריזה על מספר מדינות שאזרחיהן יוכלו להיכנס לגבולותיה בתנאי שיציגו בדיקת קורונה שנעשתה בטווח של 72 שעות לפני הטיסה, בהן גם ישראל. תנאי דומה מציבות מדינות אחרות בהן גם מונטנגרו שהציגה את התנאי הזה לאחרונה. וכך, מי שמוכן להיכנס לבידוד של 14 ימים עם חזרתו לישראל לפי ההנחיות שתקפות כיום, כמחיר מסוים לחופשה או לנסיעה מסיבות אחרות - ייאלץ למצוא את הדרך לבצע בדיקות קורונה באופן פרטי היות שהמדינה לא מאפשרת לבצע בדיקות מהמאגר הלאומי לצורכי תיירות.

במשרד הבריאות מציינים לעניין זה כי "בין היתר, נדון גם המענה לנוסעים לחו"ל המתבקשים לעשות בדיקות". ובינתיים תעשיית הבדיקות הפרטיות צומחת. בהדסה מדיקל למשל מציעים בדיקות קורונה לצורכי תיירות שמחירן הוא נגזרת של הלחץ לקבל התשובה: בדיקה שהתשובה עליה תינתן תוך 78 שעות תעלה 603 שקל, לתוצאה של עד 54 שעות המחיר לבדיקה עולה ל-720 שקל ולבדיקה שתוצאותיה יתקבלו תוך 30 שעות המחיר עולה ל-954 שקל. המחיר הוא לכל נוסע ובהדסה מדיקל מציינים כי הנבדק מצטייד בממצאי בדיקות באנגלית בכדי להציגן במדינה אליה הוא טס כאשר מדגישים כי הבדיקות מאושרות על ידי משרד הבריאות.

בתי חולים אחרים שביצעו בדיקות פרטיות כבר לא מציעים את השירות, כך למשל איכילוב שהציע בדיקה פרטית במחיר של כ-500 שקל. כיום, מוסרים מאיכילוב כי בדיקות כאלה לא מבוצעות, ובמקומן מציעים לנבדקים לבצע סקר "מרגישים בטוח" הכולל בדיקות כלליות ובמידה והרופא מחליט לבצע בדיקות קורונה (PCR) הן מבוצעות ללא עלות נוספת. בדיקת "מרגישים בטוח" עולה 730 שקל.

ממרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) מוסרים כי "במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא) נערכנו לביצוע בדיקות פרטיות לקורונה לאחר שהוסרה ההנחיה שאוסרת זאת על ידי משרד הבריאות, אך לאחר כמה ימים ההנחיה שאוסרת בדיקות פרטיות לאיתור הנגיף שבה לתוקף ונעצר ההליך. יתכן כי בתפר הזמנים בוצעו בדיקות בודדות. במרכז מדגישים כי לא נעשות בדיקות פרטיות לצורכי תיירות או עבור חברות תעופה".

מהדסה נמסר כי "בהדסה קיימת בנוסף למעבדה הציבורית שלדאבוננו עומדת להסגר מחוסר תקציב, מעבדה פרטית הפועלת באותם הסטנדרטים. ע"פ הוראות משרד הבריאות, אין מניעה לביצוע בדיקות קורונה על ידי מעבדות פרטיות. המעבדה נותנת שירותים בעיקר למי שאינו זכאי לבדיקות חינם בקופות החולים". על גובה הביקוש לבדיקה פרטית ניתן ללמוד מהנתון שמספקים בהדסה ולפיו היקף הנבדקים הוא כ-500 ליום.