ספורטיבית מלוטשת: הדיימלר החדשה רחוקה מצניעות חברתית

מאחורי העיצוב האגרסיבי שמשדר את המסר "שמרו מרחק", מסתירה גרסת הקופה המחודשת של ה-GLE תא נוסעים יוקרתי, נוחות נסיעה מרשימה ויחידת הנעה רצינית • החיסרון: היא יקרה מהגרסה המשפחתית, שמציעה הרבה יותר מרחב לנוסעים ומטען מאחור

קבוצת דיימלר, יצרנית רכבי הפרמיום הגדולה בעולם, סיימה את הרבעון השני של השנה בשן ועין. משבר הקורונה הקפיא את הפעילות בכל שווקי המפתח של החברה, דחף אותה להפסד רבעוני של למעלה ממיליארד אירו, ואילץ אותה להכריז על תוכנית קיצוצים כואבת, שתכלול ככל הנראה פיטורים של 20 אלף עובדים ברחבי העולם.

אבל בהנהלת דיימלר יודעים היטב שהלקוחות הקלאסיים של מותגי רכבי היוקרה הם האחרונים להיפגע ממיתון עולמי, שמלווה בפאניקה. נהפוך הוא: תקופה כזו מייצרת הזדמנויות עסקיות נדירות ופוטנציאל לרווחים של פעם במאה עבור מי שנכנס אליה עם נזילות - ראו הזינוק האחרון בשווקי ההון, וההסתערות על חברות ועל נכסי נדל"ן שמוצעים במחירי מצוקה.

ולכן, גם אם דיימלר משלמת כיום את מס השפתיים ה"סביבתי", שמיועד לאוזניהם של משקיעי טסלה ושל הרגולטורים, בו בזמן היא ממשיכה לטפח דגמים רווחיים, שרחוקים מצניעות חברתית ומאיכות הסביבה כמו שאילון מאסק רחוק מבאר נפט.

אחת הדוגמאות הבולטות ביותר, תרתי משמע, היא הדור החדש של ה-GLE קופה: קרוס-אובר ספורטיבי של 2.25 טון, שנמתח לאורך 5 מטר ולרוחב של מסלול וחצי, ניצב על חישוקי 21 אינץ' עם צמיגים ברוחב זחל של טנק ומצויד במנוע טורבו-דיזל מאסיבי.

מודל 2020 עבר עידון לעומת קודמו, וקיבל זנב יותר אלגנטי ונאה בנוסח דגמי הקופה העדכניים של מרצדס, כמו גם פנסי חזית חדשים ומתוחכמים ושבכת מצנן חדשה. אבל המסר העיקרי של העיצוב היה ונותר "זוזו הצידה אנשים קטנים" - והוא מאוד אפקטיבי. אפילו מתנחלי הנתיב השמאלי העיקשים ביותר מפנים את הדרך במהירות כשהחרטום הענק של הרכב, עם כונסי אוויר האפלים וסמל מרצדס בגודל של פיצה משפחתית, מתקרב אליהם מאחור. בפעם הראשונה זה זמן רב גם לא נאלצנו להיכנס לוויכוחים על שטח חנייה עם השכנים.

אגב, אם כל זה לא מספיק כדי להטיל מורא, תמורת כמה אלפי אירו מרצדס תשמח לספק לכם אופציה חביבה מבית החרושת המכונה E-ACTIVE-BODY , שמקפיצה את הרכב מעלה ומטה על מתלי האוויר שלו. במרצדס טוענים שהיא מיועדת לסייע בחילוץ הרכב מחול או מבוץ, אבל בפועל מדובר כנראה במחוות איום תיאטרלית, שמזכירה דילוגי קרב של שרירנים לפני תגרה.

רכב
 רכב

מה שקורה מאחור, נשאר מאחור

אחרי כל האגרסיביות של העיצוב, תא הנוסעים מרגיע את האווירה עם עידון אירופי והייטק עדכני. דילוג קל על המפתן הגבוה מציב את הנהג מול עמדת פיקוד, שנשלטת על ידי צמד מסכי LCD רוחביים ענקיים, עם מגוון אינסופי של אפשרויות להתאמת המידע המוצג. המסכים עטופים בעץ ועור בגימור מוקפד, מתגי התפעול עשויים ממתכת דחוסה וקרירה כמו שעוני יוקרה, ובידוד הרעשים מושלם. למי שלא רוצה לנבור במערך הצפוף של תפריטי מגע מציע מודל 2020 גם את הממשק הקולי המתוחכם MBUX (מפיתוח ישראלי), שמבצע את רוב הפונקציות החיוניות ללא מגע, בליווי קול נשי צייתני.

הסימן היחיד לתרבות המוחצנת הוא אפשרות להאיר את התא בצבעים פסיכדליים משתנים נוסח מועדון אסיד. כצפוי, האבזור התקני שופע וכולל, בין השאר, תצוגה עילית מתוחכמת וחבילת בטיחות סמי-אוטונומית מתקדמת היישר מה-S קלאס, שעוקבת אחר הנעשה סביב הרכב ב-360 מעלות ויכולה לקחת פיקוד בעת מצוקה.

המושבים הקדמיים הספורטיביים מפנקים את הגב עם מנגנון עיסוי, ומתאימים גם לגדולי קומה. המושבים האחוריים מציעים מרחב כתפיים ורגליים בשפע, אם כי מרחב הראש מאחור אינו נדיב וחלונות הצד הצרים והמושחרים מספקים תצפית די מוגבלת על הנעשה בחוץ - ולהפך. משהו בנוסח "מה שקורה מאחור, נשאר מאחור". הראות מבעד לחרך הצר והמשופע של דלת תא המטען היא די תיאורטית, אם כי מצלמות היקפיות פותרות את הבעיה.

עבור הירוקים ברוחם ובכיסם מציעה כיום מרצדס באירופה את הקופה עם מנועי בנזין וטורבו דיזל היברידיים, עם תגבור של מנוע חשמלי וסוללה בדרגה כזו או אחרת. אבל המנוע העיקרי שמגיע לישראל הוא טורבו דיזל קלאסי עם שישה צילינדרים בנפח 3 ליטר, שמייצר 272 כ"ס ומומנט מאסיבי של 61 קג"מ בסל"ד נמוך מאוד.

המנוע הגברתן מתאים לרכב הזה כמו אלת בייסבול לגובה חובות: הוא צובר אינרציה בקצב מרשים, בליווי צליל בריטון סמכותי, ויש לו מספיק מומנט כדי לטפס ו/או להזיז הצידה כל מכשול שעומד בדרכו. מודל 2020 משודך לתיבה אוטומטית חדשה ומתקדמת בת 9 מהירויות, שמסייעת להחליק את המומנט, מנטרלת את השהיית הטורבו האופיינית, ומאפשרת לשייט בשקט ובעידון למרחקים ארוכים במהירויות רציניות. עם 9-10 ק"מ לליטר, המנוע גם די חסכוני עבור כלי שמסוגל להאיץ מאפס ל-100 בפחות מ-6.5 שניות - אבל יש לנו הרגשה שצריכת הדלק היא לא נושא בוער עבור הרוכשים.

כמו באוריינט אקספרס

מי שיתגבר על מכשול הממדים, שעלולים להיות בעיה רצינית בחניונים צרים וברחובות עמוסים בעיר, יגלה רכב עם התנהגות דינמית מלוטשת, כראוי למרצדס. במצב הנוחות, מתלי האוויר הממוחשבים - חלק מחבילת AMG האופציונלית בה צויד רכב המבחן - מגהצים מהמורות בשקט ובעידון מבלי להפריע לשלוות הנוסעים.

במצב התכנות הספורטיבי ההגה מתקשח, והרכב מגיב בזריזות ובקלילות מפתיעה לפקודות לשנות כיוון ולהעביר משקל על כבישים מתפתלים. מערכת המתלים גם מאזנת את נטיית הגוף בפניות, ותורמת להרגשה של נסיעה על פסי רכבת. ורק להבהרה: אנחנו מדברים על אוריינט אקספרס, ולא על קו תל אביב-באר שבע.

ל-GLE קופה יש גם יכולות שטח לא מבוטלות, אבל ברכב כזה הן תיאורטיות לחלוטין. זה רכב שתכליתו העיקרית לשדר מסר לסביבתו. במחיר התחלתי של 680 אלף שקל הוא יקר בכ-40 אלף שקל מה- GLE המשפחתי המקביל, שמציע שבעה מקומות ישיבה, הרבה יותר מרחב לנוסעים ומטען מאחור. האם יש היגיון בלשלם יותר כדי לקבל פחות? אתם מוזמנים לשאול את לקוחות הרכב הזה באופן אישי. רק אל תגידו שאנחנו שלחנו אתכם. 

חלק מהמתחרות

אאודי Q8 50TDI

אאודי היא מצטרפת מאוחרת יחסית לפלח הקרוסובר-קופה, אבל היא משלימה את הפער עם ממדים חיצוניים מאסיביים ועיצוב אגרסיבי. בסיס גלגלים של 3 מטרים מספק שפע של מרחב פנים, והתא דיגיטלי, עדכני ומפואר כנדרש. ב-633 אלף שקל לגרסת הבסיס מקבלים טורבו-דיזל 3 ליטר עם 286 כ"ס.

ב.מ.וו X6 2020

ה- X6 הוא המייסד של כל הפלח. הדור החדש שלו, שנחת לאחרונה, מיישם את הניסיון. יש לו עיצוב עם נוכחות מאיימת, ממדים גדולים יותר ותא נוסעים שנלקח מסדרה 7, כולל כל המערך האלקטרוני-דיזיטלי המתקדם ביותר. ב-650 אלף שקל, לפני אופציות, מקבלים טורבו דיזל 3 ליטר עם 265 כ"ס ו-63 קג"מ.

ריינג'רובר VELAR

ה- VELAR היא גרסת הקופה של ריינג'רובר ספורט, אם כי עיצובה יותר מעודן ופחות אגרסיבי מאשר זה של המתחרות הגרמניות. גם הממדים מעט יותר קטנים, אך תא המטען הוא הגדול בפלח. עיצוב הפנים מפואר ועדכני. ב-570 אלף שקל מקבלים טורבו-דיזל בנפח 2 ליטר עם 240 כ"ס ו-51 קג"מ, אם כי המשקל העצמי נמוך משמעותית.