ההגבלות על הפתיחה בשבת לא הוסרו ורשת אייס מאיימת לעתור לבג"ץ

ברשת הקמעונאות מאיימים כי העתירה לבג"ץ תוגש ביום רביעי בבוקר ככל שלא יחול שינוי בהחלטת הממשלה לאסור הפעלת חנויות ועסקים במהלך השבת • אייס: "החלטה בלתי סבירה בעליל, בלתי מידתית, שהתקבלה ללא כל תשתית עובדתית שהיא וחמור מכל – נגועה באפליה פסולה ובמניעים זרים"

איציק אוזנה/ צילום: יוסי כהן
איציק אוזנה/ צילום: יוסי כהן

המאבק של רשתות הקמעונאות והקניונים נגד הגבלת פתיחת החנויות בשבת עולה שלב. רשת אייס, שבניהול איציק אוזנה, מאיימת כי תעתור לבג"ץ ביום רביעי הקרוב אם לא תשתנה החלטת הממשלה לאסור את פתיחת העסקים בסוף השבוע. לפי המגבלה הנוכחית פתיחת חנויות ומרכזי קניות אסורה החל מיום שישי ב-17:00 ועד ראשון לפנות בוקר.

כפי שעולה מתמצית העתירה שהגיעה לידי "גלובס", קמעונאית מוצרי תחזוקת הבית המפעילה כ-40 סניפים, פנתה בשבוע שעבר לראש הממשלה בנימין נתניהו בהתראה לפני הגשת עתירה לבג"ץ. זאת בבקשה לאשר לה להפעיל כמחצית מסניפיה בימי שבת, כפי שהותר הדבר לעסקים אחרים כגון מסעדות, אטרקציות, חדרי כושר, בריכות שחייה, מוזאונים, גני חיות, רכבל ועוד.

בפנייתה, ציינו באי כוחה של אייס, כי ההחלטה לאסור על פתיחת סניפי הרשת בסופי שבוע מהווה "החלטה בלתי סבירה בעליל, בלתי מידתית, שהתקבלה ללא כל תשתית עובדתית שהיא (שלא לומר - בסיס מקצועי או רפואי) וחמור מכל - נגועה באפליה פסולה ובמניעים זרים". זאת, לטענת החברה, מכיוון שמלכתחילה הצו אשר אסר על פתיחת עסקים במהלך סופי השבוע, היה אמור למנוע כליל התקהלויות של הציבור. משכך, ומשהוחרגו עסקים רבים מתחולת הצו, לטענתה "הדבר רוקן מתוכן את תכליתו, מאחר שאותה תכלית של מניעת התפשטות המחלה באמצעות סוג של 'סגר' רוחבי אינה מקודמת", זאת בזמן שמוחלט כי הציבור רשאי "להתקהל", אך זאת רק במקומות כגון מסעדות, בריכות, חדרי כושר, מוזיאונים וכדומה.

כן צוין בפנייה, כי הפעלת עסקים שונים כגון מסעדות, בתי מלון, בריכות, מכוני כושר ורבים אחרים, שפוטנציאל ההדבקה בהם גדול עשרות מונים מאשר בחנות הממוקמת במתחם חיצוני ושטחה אלפי מ"ר, הותרה בסופי שבוע, וזאת, "בשל שיקול אחד ויחיד שהינו בלתי רלוונטי בעליל - העובדה שעסקים אלו הפעילו לובי ולחצים אדירים על מקבלי ההחלטות".

אייס שנוסדה ב-1993 מפעילה את המותגים אוטו דיפו ואייס (ACE) ונמצאת בבעלות קרן קדמה. בקבוצה מועסקים כ-900 עובדים. ב-2017 מחזור המכירות של החברה עמד על 580 מיליון שקל.

"אבסורד של ממש"

אייס תמהה בפנייתה מדוע שפעילות שאינה חיונית ושמטרתה הנאה ובילוי, שעה שהמבלים באים במגע בלתי אמצעי ביניהם ובמרחקים קרובים ביותר, ללא עטיית מסכה על פניהם, ואילו פעילות חנות גדולה הממוקמת במתחם מסחרי פתוח, אשר שומרת על כללי התו הסגול באדיקות, המוכרת כמפעל חיוני במסגרת היערכות המשק הישראלי לשעת חירום, כמי שמספקת מוצרים חיוניים הדרושים לציבור, לא תותר בימי שבת.

לטענת אייס, לא נמצאה תשובה לשאלה זו בספרי המדע ולא בספרי הרפואה, אלא "אך ורק בעובדה הבלתי רלוונטית בעליל לצורך קבלת ההחלטה ולפיה בעלי עסקים שונים הפעילו לחץ על מקבלי ההחלטות ואילו עסקים אחרים לא".

עוד טוענת אייס כי מהמסמכים שהועברו לעיונה, עולה כי בעמדה דומה מחזיק גם משרד הבריאות, ולפיה פוטנציאל ההדבקה ברבים מבתי העסק שהפעלתם בשבתות הותרה בגדרי הצו, הינו גדול עשרות מונים מפוטנציאל ההדבקה בבתי עסק, דוגמת זה של אייס.

כן ציינה אייס כי ההחלטה שלא להתיר לה להפעיל את סניפיה בשבת מהווה "אבסורד של ממש", שעה שציבור צרכניה מגיע אלה מתוך צורך חיוני, ולכן ברי, כי סגירת חנויותיה בשבתות יגרום לכך שאותם צרכנים שנדרשים לרכוש את המוצרים החיוניים ייאלצו לפקוד את החנות באחד מימי אמצע השבוע ובכך יגרמו דווקא לצפיפות רבה יותר ו"להחטאת המטרה". כלומר, לא זו בלבד שסגירת חנויות אייס בשבת אינה מסייעת למניעת הפצת נגיף הקורונה, אלא להפך: היא צפויה להגדיל את העומס בעסקים שהפעלתם כן מותרת בשבתות, להגדיל את העומס בחנויות אייס ביתר ימי השבוע, והיא צפויה להקטין את זמינותם של מוצרי היגיינה וניקיון הנמכרים בחנויות אייס, ושמסייעים למניעת הפצת הנגיף.

בפנייה ציינה אייס כי ספגה פגיעה קשה ביותר נוכח משבר נגיף הקורונה. חרף זאת, עשתה אייס מאמצים אדירים על מנת לאפשר את המשך העסקתם של מאות עובדים, והמשך פעילותה העסקית המפרנסת אלפי משפחות במדינת ישראל. אייס פעלה להתאמת פעילותה לתנאי "התו הסגול", ואלה מוקפדים על-ידה הקפדה יתרה.

על בסיס זאת, התבקשו ראש הממשלה, פרופ' גמזו ושר הבריאות לאשר את הפעלת סניפי הרשת בימי שבת. במידה שהיתר כאמור לא יינתן לאייס, ציינו באי כוחה כי הם עתידים להגיש בעניין עתירה לבית המשפט הגבוה לצדק.