דוח פינטק | פודקאסט

כך בנק ישראלי יכול להפוך לשותף של בנק אמריקאי גדול

במהלך המאה ה-20 הפכו הבנקים לגופים מורכבים ומסורבלים • המגמה הייתה התרחבות וצמיחה, עד כדי ניפוח • אבל אז הגיעה מהפכת הפינטק, והדברים התחילו להשתנות, ונפתחה הזדמנויות גם לבנקים יחסית קטנים • האזינו

השלב הראשון של מהפכת הפינטק שינה מבנים עסקיים ברמה השטחית והעליונה. מחשובם של עשרות שירותים בנקאיים, יצירת אתרים מתפקדים ואפליקציות בנקאיות הולך ומייתר חלק גדול מהסניפים. סגירת סניפים מצמצמת את הממד הנדל"ני של העסק הבנקאי ומקטינה את מצבת כוח האדם העוסקת בשירות ללקוח. אך היא אינה משנה את מהות הבנק.

שינוי נוסף המצמצם את הפעילות הבנקאית הלא מהותית מתרחש עם המעבר לענן. התפיסה הבסיסית של העבודה בענן המכונה "תשתית כשירות" מאפשרת לצמצם את הבעלות על תשתיות המחשוב והתחזוקה שלהן לטובת עבודה בענן. מהלך של העברת פעולות המחשוב לענן משחרר את הבנקים מעוד תפקודים שאינם חיוניים לעבודת הליבה הבנקאית.

אבל עיקר השינוי מגיע בשלב השני של המהפכה הדיגיטלית. בשלב הזה נוצרים מבנים עסקיים חדשים, נולדות בריתות ונוצרים מערכי שיתופי פעולה חדשים. את אחת הדוגמאות המסקרנות ביותר מציגה חברת Capitolis. הטכנולוגיה של החברה מאפשרת לבנקים לעמוד בקלות רבה יותר בתנאי הלימות ההון שלהם, וזאת באמצעות תהליך של איפוס עסקאות כפולות. אבל החידוש הגדול של Capitolis הוא ביצירה של פלטפורמה להסטה של פוזיציות בנקאיות מבנקים שאינם מעוניינים בהן אל בנקים אחרים, שלהם אינטרס להחזיק בהן. למעשה, החברה יוצרת שוק משתף, בין-בנקאי, שבו זז ההון הבנקאי אל המקום המתאים ביותר והכדאי ביותר להחזקה. וכך, בנק בינלאומי גדול, שלו פוזיציה כספית גדולה שלא כדאית לו מבחינת עלותה, יכול להניע אותו אל בנקים אחרים שירוויחו ממנה.

אורח: גיל מנדלזיס, מייסד ומנכ"ל קפיטוליס.

מוזמנים להאזין ולעקוב אחרינו בספוטיפיי, באפל פודקאסטס, בגוגל פודקאסטס או באפליקציה האהובה עליכם.

■■

ד"ר אושי שהם-קראוס הוא דוקטור לפילוסופיה של הכלכלה, עוסק בלימודי עתידים בתחום הפיננסי. לימד במשך שנים בבתי הספר לכלכלה ולמינהל עסקים במכללה למינהל. מרצה ויועץ בתחומי ה-Fintech ,Wealthtech ,Insurtech. מרצה על התפתחויות טכנולוגיות קרובות והשפעתן על סקטורים שונים בתעשייה ומדריך בשימוש בסכמות חשיבה מתחום לימודי העתידים לטובת עבודה ארגונית. ניתן להשיג את אושי באתר הבית או במייל.