על השולחן: חנויות הכלבו שנסגרו יהפכו למרכזי הפצה של אמזון

חברת הקניונים הגדולה ביותר בארה"ב, סיימון פרופרטי גרופ, מנהלת שיחות עם אמזון על שכירת שטחי קניות שפונו על ידי חנויות כלבו בקשיים • השיחות מתמקדות בהסבת חנויות שהוחזקו או מוחזקות על ידי הרשתות JCPenney ו-SEARS

ג'ף בזוס / צילום: Charles Krupa, AP
ג'ף בזוס / צילום: Charles Krupa, AP

חברת הקניונים הגדולה ביותר בארה"ב מנהלת שיחות עם אמזון, שחנויות רבות רואות בה את המתחרה הראשית של הקניונים, על שכירת שטחי קניות שפונו על ידי חנויות כלבו בקשיים. סיימון פרופרטי גרופ בוחנת עם אמזון את האפשרות להפוך חלק מחנויות העוגן לשעבר בקניונים למרכזי הפצה של אמזון, לפי מקורות יודעי דבר.

אמזון משתמשת בדרך כלל במחסני ההפצה שלה לאחסון כל דבר, מספרים וסוודרים עד ציוד מטבח ואלקטרוניקה, עד למסירתם ללקוחות מקומיים. השיחות מתמקדות בהסבת חנויות שהוחזקו או מוחזקות על ידי הרשתות JCPenney ו-SEARS, מסרו המקורות. שתי רשתות בתי הכלבו הללו הגישו בקשה להגנת סעיף 11 לחוק פשיטות הרגל, והן סוגרות עשרות חנויות שלהן ברחבי ארה"ב. לסיימון מולס יש 63 חנויות של Penney ו-11 חנויות של Sears, לפי הדיווח האחרון שלה במאי.

לא ברור כמה חנויות נשקלות להשכרה לאמזון, ואם יתכן ששני הצדדים לא יגיעו להסכמה, מסרו אנשים שקיבלו תדרוך בנושא זה.

השיחות משקפות את ההצטלבות של שתי מגמות שקדמו למגיפת הקורונה, אך הואצו על ידה: שקיעת הקניונים ופריחת המסחר האלקטרוני. הקניונים נלקעו לקשיים כבר לפני שנים, כאשר יותר לקוחות נשארו בבית וערכו קניות מקוונות. התפשטות נגיף הקורונה, שאילצה את הקניונים להיסגר זמנית והגבילה את הקהל שלהם גם אחרי הפתיחה מחדש, החמירה את המצב.

אמזון, לעומת זאת, הצליחה לנווט באתגרים הלוגיסטיים החדשים במהלך המגיפה, ודיווחה לאחרונה על הרבעון הטוב ביותר שלה אי פעם.

הקילומטר האחרון

מבחינת אמזון, עסקה עם סיימון תעלה בקנה אחד עם מאמציה להוסיף עוד מרכזי הפצה ליד אזורי מגורים, כדי להתמודד יותר טוב עם סוגיית "הקילומטר האחרון" של המסירה ללקוח. מבחינת סיימון, כל עסקה של העברת שטח מסחרי מובחר לאמזון תסמל שבירה של מודל עסקי ותיק בקניונים: התלות בבתי כלבו גדולים כדי למשוך תנועת מבקרים לחנויות האחרות בקניון.

המודל הזה כבר נשבר בשנים האחרונות, כאשר רשתות בתי כלבו רבות נאבקות היום על חייהן. רשת לורד אנד טיילור עתרה בתחילת החודש לפשיטת רגל, רשת ניימן מרקוס עשתה זאת במאי, ונורדסטרום סגרה 16 חנויות בחודשים האחרונים.

השטחים שלהן הם בדרך כלל של מעל 10,000 מ"ר, ולעיתים משתרעים על פני כמה קומות בקניונים. חנויות קטנות יותר נשענות על גלישת הקונים בבתי הכלבו אליהן, ולרבות מהן יש סעיפים שמאפשרים להן להוריד את דמי השכירות או לסיים את חוזי השכירות, אם בתי הכלבו לידן נשארים ריקים.

מרכזי מילוי הזמנות של אמזון בקניונים יפעילו חלק מהסעיפים הללו בחוזים, אך כמה חברות קניונים טוענות שתרחיש כזה יהיה עדיף על שטחים ריקים בקניון.

שכירות נמוכה

ובכל זאת, דיירים של סיימון לא יחגגו עסקה עם אמזון. רבים מהם מאשימים את ענקית קמעונאות האונליין בפגישה קשה בעסקים שלהם. נוכחות של אמזון כשכנה חדשה לא תרגיע אותם, בייחוד אם יכולות ההפצה החדשות של בקניונים במיקום טוב של סיימון יהפכו אותה למתחרה חזקה עוד יותר בזמני משלוחים.

מרכזי ההפצה של אמזון גם לא ימשכו תנועת מבקרים לקניונים, אם כי עובדים של אמזון יאכלו ויקנו בקניון. לכן, בעלי הקניונים מעדיפים עדיין להחליף את בתי הכלבו בקמעונאים אחרים, מועדוני כושר, קולנוע או מתקני בידור, אך עסקים אלו נפגעו מהמגיפה ואינם במצב רוח של התרחבות.

דמי השכירות שתשלם אמזון יהיו כנראה נמוכים מאד יחסית. שכירות של מחסנים נמוכה בדרך כלל מ-10 דולר לרגל רבועה (כעשירית מ"ר), בעוד שמסעדות משלמות פי כמה.