ועדת הקורונה בכנסת: הקריטריונים לקביעת מדינות ירוקות אינם ברורים

ח"כ שאשא-ביטון ציינה בדיון ועדת הקורונה כי לא ברורים לה מה הקריטריונים לפיהם נקבעו המדינות הירוקות ומדוע יש בעיה שישראל תקבל תיירים ממדינות שהן ירוקות, ככל שישראל ממשיכה להיות מדינה אדומה

ח"כ יפעת שאשא-ביטון בוועדת הקורונה / צילום: יגאל אמיתי , דוברות הכנסת
ח"כ יפעת שאשא-ביטון בוועדת הקורונה / צילום: יגאל אמיתי , דוברות הכנסת

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, אמר הבוקר (ב') כי עד סוף החודש יגובש מתווה לכניסת תיירים ממדינות המוגדרות ירוקות. גרוטו דיבר בדיון בוועדה לביקורת המדינה בעקבות פרסום מתווה פתיחת השמיים וחזרת הטיסות. בשלב זה, תיירים ממדינות ירוקות מגיעים לישראל נדרשים לשבועיים בידוד, בעוד אזרחי ישראל החוזרים מאותן המדינות פטורים מחובת הבידוד, לפי המתווה.

ועדת הקורונה בכנסת, בראשות ח"כ יפעת שאשא-ביטון (הליכוד) דנה גם היא במתווה לקידום טיסות בינלאומיות לישראל וממנה.

יואל פלדשו, ראש רשות התעופה האזרחית, הציג בפני חברי הכנסת את הבעייתיות בכך שישראל נמצאת ברף העליון של התחלואה ביחס למדינות העולם וזאת בשל איתור כ-1,400 חולים מדי יום.

באשר לטיסות למדינות ירוקות, ציין פלדשו שבולגריה, קרואטיה ויוון במגבלות הסכימו לקבל את הישראלים וחזרת הישראלים לארץ, אחרי השהייה שם הינה ללא חובת בידוד.

ח"כ שאשא-ביטון ציינה כי לא ברורים לה מה הקריטריונים לפיהם נקבעו המדינות הירוקות ומדוע יש בעיה שישראל תקבל תיירים ממדינות שהן ירוקות, ככל שישראל ממשיכה להיות מדינה אדומה.

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) אמר במהלך הדיון כי ישראל צריכה אולי לאמץ את התקן האירופאי-בולגרי של 59.9 חולים לכל מאה אלף איש. "יש תקן אירופאי ואנחנו לא יותר חכמים מהם, נהפוך הוא", אמר לוי. הוא ציין כי אזרחים רבים שמבקשים לקנות כרטיס טיסה מדווחים כי חברת התעופה דורשת אישור מקופות החולים לביצוע בדיקה וכי קופות החולים שאליהן ניגשים אזרחים לבצע בדיקה, דורשות הוכחת רכש כרטיס, וכך האזרחים לא יודעים כיצד לצאת מן הפלונטר.

לדבריו, יש להקים עמדת ביצוע בדיקה בשדה התעופה, כדי לפתור את הסבך.

ח"כ איילת שקד, הציעה בוועדה שבנוגע לטיסות אל ארה"ב ובחזרה מארה"ב, שהנוסעים והחוזרים משם יבצעו בדיקות תוך 3 ימים לפני הטיסה ואחרי החזרה וזאת כיוון שארה"ב היא מדינה אדומה. "אפשר יהיה לעלות לטיסה עד 3 ימים לפני הטיסה, ולקבל תשובה שלילית". גם שקד הציעה את הקמת מתחם הבדיקות בשדה התעופה.

ומה לגבי סיני?

בדיון בוועדת ביקורת המדינה נשאלו נציגי משרד הבריאות גם בנוגע אפשרויות הנסיעה לסיני.

יו"ר הוועדה, ח"כ עפר שלח, אמר לפרופ' גרוטו כי "הטענה של מי שרוצה לנסוע לסיני, בלי קשר לאמירות אחרות בנוגע לנסיעה לסיני, לצורך העניין זה לא משנה אם אתה חוצה את הגבול לטאבה או נוסע לעפולה - אם אנחנו יודעים נתוני תחלואה במקום מסויים והמקום הזה הוא לא בעיה מבחינת תחלואה".

ד"ר אשי שלמון, מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, השיב: "מצרים היא מדינה לא פשוטה. יש בה עדיין תחלואה גבוהה ויש בה יכולת מוגבלת של בדיקות. אנחנו ראינו למשל איך הרשויות בעזה נהגו בחומרה כלפי פלסטינים שחזרו ממצרים לתוך עזה - כולל בידוד של 3 שבועות, אני לא בטוח שנרצה לאמץ את הגישה. אבל החמאס באופן אפקטיבי הצליח למנוע תחלואה ברצועה דרך אותו בידוד קפדני על הנכנסים ממצרים".