מה ההכשרה המקצועית שלך? מעסיקים לא מחפשים את העובדים הכי טובים

לבוגרי אקדמיה מאוד קשה להיכנס לשוק העבודה בתקופה הנוכחית, אבל האלטרנטיבה גרועה בהרבה

ראיון עבודה / צילום: שאטרסטוק
ראיון עבודה / צילום: שאטרסטוק

השבוע שוב התלהט ברשתות החברתיות הוויכוח הישן והמתיש - האם ללימודים אקדמאים יש ערך. ההתפלמסות בסוגיה מתודלקת על ידי כתבות, המספרות על מצבם העגום של בוגרי אקדמיה שלא מצליחים למצוא עבודה - ממש פלא שבעיצומו של המשבר הכלכלי הכי גדול שהיה פה, חברות לא מגייסות צעירים חסרי ניסיון שתרומתם לארגון אפסית, ועוד בעבודה מרחוק.

יש גם  מסעות פרסום של גופים עסקיים, המתפרנסים מלשכנע שתואר זה נחמד ("Nice to have") אבל ממש לא הכרחי. אלו מבטיחים גם לחסרי השכלה אקדמית שמספיק קורס מזורז של חודש (בזום לדוגמה) כדי להיכנס ללב תעשיית ההייטק, גם עיצומו של המשבר. מיותר לציין שהעומדים בראש הגופים הללו הם כולם בעלי תואר אקדמי אחד לפחות).

הדיונים בנושא הם אין סופיים, כשהמצדדים בהשכלה אקדמית הם אלה האוחזים בה, ואילו המתנגדים לה הם רובם ככולם חסרי השכלה אקדמית שמסבירים בהרחבה כמה היא מיותרת, מבססים את תיאוריה על הקריירות הספציפיות שלהם, פלוס קומץ דוגמאות מסביבתם הקרובה, שהן בלתי מייצגות בעליל, ובספק אם אותנטיות.

רבים מהם מאשימים את המוסדות להשכלה גבוהה בהקניית ידע מיושן שכבר לא מתאים לעולם העבודה "החדש", ומן העבר השני אלה המאשימים גם את המעסיקים בשמרנות ומקובעות שבעטין הם ממשיכים להתעקש על בעלי השכלה אקדמית, אף שהיא "פאסה כבר מזמן".

מי צודק? נדמה לי שזה לא כל כך משנה. מה שחשוב הוא מה שקורה בשוק העבודה, והמציאות מוכיחה מעבר לכל ספק כי לבעלי השכלה אקדמית יש יתרון מוחלט בקבלה לעבודה על פני חסרי השכלה, כאשר לבוגרי אוניברסיטאות יתרון משמעותי על בוגרי מכללות. הדבר בא לידי ביטוי גם בשכר, כפי שעולה כבר שנים בסקרי תעסוקה שמוכיחים כי בוגרי אוניברסיטאות מרוויחים יותר מבוגרי מכללות, שבתורם מרוויחים יותר מחסרי השכלה אקדמית.

מספיק מועמדים מספיק טובים

האם המעסיקים הם אכן שמרנים ומקובעים? כנראה שלא. אף שחלק ניכר מתוכנית הלימודים במרבית התארים לא מכשירה את הסטודנטים לשוק העבודה (תתפלאו אבל זה איננו תפקידה של האקדמיה), מעסיקים יודעים בדיוק מה הם עושים.

אם יש לכם ספק תדמיינו ניסוי שבו דוגמים באקראי, באמצע רחוב סואן, 10 אנשים בעלי השכלה אקדמית ו-10 אנשים חסרי השכלה. רוב הסיכויים שבקרב בעלי ההשכלה האקדמית ימצאו האנשים שכישוריהם מתאימים יותר לצרכים של המגייס. מעסיקים מכירים את הסטטיסטיקה הזו מצוין, לכן אין להם שום סיבה שלא להעדיף אקדמאים, בדגש על בוגרי אוניברסיטאות.

יתרה מכך, למעסיקים אין שום אינטרס לגייס את האדם הכי מוכשר, אין להם מספיק זמן וכסף לתהליך ארוך ויקר שכזה. לכן הם מתמקדים בפלח המועמדים שבו ההסתברות הגבוהה ביותר למצוא מספיק מועמדים מספיק טובים, שמתוכם יגייסו את האדם היותר מתאים.

לא מעניין אותם אם הם החמיצו אנשים מאוד טובים ללא השכלה, ובצדק, אין שום סיבה לסנן, לראיין, לבחון ולמיין חצי מדינה, בתקווה שאולי הם יפלו על איזה מחונן נסתר. הם בסך הכול מחפשים מישהו טוב דיו שיבצע את העבודה, ולשם כך נעזרים במסננות קודמות שתייעלנה את התהליך, ובראשן המוסדות להשכלה גבוהה.

תעודה בלי אופק

המסקנה המתבקשת היא כי למרות הקושי של בוגרי תארים להיכנס לשוק העבודה, בכלל ובימי קורונה בפרט, האלטרנטיבה גרועה בהרבה. העתיד המקצועי והכלכלי של חסרי תואר אקדמי הוא בעייתי הרבה יותר, בוודאי כשכירים, והם אף עלולים להתפרנס בקושי.

ומה לגבי מי שיעדיפו הכשרה מקצועית במקום תואר, למשל לימודי תעודה? חלקם יצליחו להתפרנס בכבוד, אך טווח האפשרויות המקצועיות שלהם יהיה מצומצם להכשרה שרכשו בלבד, עם פוטנציאל התפתחות קריירה דל, אם בכלל, ורמת הסיכון התעסוקתי שלהם תהיה גבוהה - אם משהו רע קורה בשוק שלהם, הם בצרות צרורות.

זאת להבדיל מבעלי תארים אקדמאים שיכולים להשתלב בשורה ארוכה של מקצועות, לרבות בעלי תארים המוגדרים "לא שימושיים". לדוגמה, בוגרי תואר במדעי הרוח יכולים להשתלב בעולמות השיווק, פרסום, מדיה, שירות, מכירות, תפעול מכירות ועוד, ואף להתקדם לפוזיציות מאוד בכירות ומתגמלות, שלא לדבר על בוגרי תארים "שימושיים" ובעלי מקצועות רישיון, שטווח האפשרויות המקצועיות שלהם רחב אף יותר.

תבדקו בלינקדאין

אז למי שבונה על כך שהשוק משתנה והשכלה כבר לא כל כך חשובה, שייקח בחשבון שאין שום שינוי בכיוון הזה - להיפך. גם החברות, בדרך כלל הגלובליות, המכריזות כי הן מגייסות חסרי תואר אקדמי - מדובר במהלך יחסי ציבור ותו לא, שבדיקה קצרה בלינקדאין מוכיחה את מופרכותו - אף לא אחד ממנהלי הגיוס בחברות הללו הסכים לענות לי לשאלה באיזה שיעור מהעובדים מדובר, ולא במקרה.

וטיפ קטן לסיום: בפעם הבאה שמישהו מנסה למכור לכם שלא צריך תואר כדי להצליח, ומבטיח לכם קורס שבעקבותיו תבנו קריירה מדהימה גם ללא השכלה, דבר ראשון לפני שאתם נרשמים - בדקו מה ההשכלה שלו. בהצלחה.

הכותבת היא מומחית שוק העבודה