הלמ"ס: הישראלים קצת פחות פסימיים לגבי המדינה, אבל הדאגה ממצבם הכלכלי של משקי הבית מחריפה

מדד אמון הצרכנים לחודש אוגוסט עלה ל-27%-, לאחר שעמד על 32%- במחצית השנייה של יולי • עם זאת, ישנה מגמת הרעה במאזן המתייחס לשינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית בשנה האחרונה

צעיר יושב לבד במדרחוב בתל אביב / צילום: כדיה לוי, גלובס
צעיר יושב לבד במדרחוב בתל אביב / צילום: כדיה לוי, גלובס

בזמן שמשבר הקורונה מסרב לדעוך והעסקים נעים על ציר של אי ודאות - בין מגבלות משתנות לסגר, עד כמה פסימי אמון הצרכנים? לפי נתונים חדשים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, במחצית הראשונה של חודש אוגוסט עלה מדד אמון הצרכנים ל-27%-, לאחר שבמחצית השנייה של חודש יולי עמד על 32%- (28%- במחצית הראשונה של יולי). במרבית המדדים נרשם שינוי קל לטובה. כלומר, הישראלים פחות פסימיים, מלבד המאזן המתייחס לשינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית בשנה האחרונה, בו חל שינוי לרעה.

מדד אמון הצרכנים תחום בטווח שבין מינוס 100 לבין פלוס 100. ככל שערך המדד קרוב יותר לגבול העליון, כך הוא מעיד על אופטימיות גדולה יותר וככל שהוא מתקרב לגבול התחתון, כך הוא מעיד על פסימיות רבה יותר. מדד קרוב לאפס מצביע על היעדר ציפיות לשינוי במצב הקיים.

לכן, נרשמה מגמת שיפור באמון הצרכנים, כאשר במחצית הראשונה של חודש אוגוסט, המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה בשנה הקרובה עלה ל-29%-, לאחר שבמחצית השנייה של חודש יולי עמד על 45%- (40%- במחצית הראשונה של יולי).

המשק החל להתרגל לשגרת הקורונה

סקר מדד אמון הצרכנים מתבצע בקרב בני 21 ומעלה, ולו כמה מטרות: לאסוף מידע על ההערכות של הפרטים בנוגע לשינויים הצפויים במצב הכלכלי, הערכות שעליהן מתבסס מדד אמון הצרכנים; לאסוף מידע על הערכת השינויים הצפויים במדד המחירים לצרכן; לסייע בזיהוי תפניות במצב המשק לצורך מעקב אחר מחזור העסקים; לאסוף מידע על ההערכות בנוגע לרכישות גדולות ועל השינויים הצפויים ברמת החיסכון של האוכלוסייה. בזמן שמשבר הקורונה מכה במשקי הבית ובעסקים, הסקר מנסה לייצר תמונה רחבה על מגמות עתידיות צפויות.

כיצד משתקף השינוי הצפוי במשקי הבית לאור משבר הקורונה בראי אמון הצרכנים? לאחר ירידה תלולה במהלך החודשים האחרונים, ישנו שיפור. המאזן המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית בשנה הקרובה עומד על 9%-, לאחר שבמחצית השנייה של חודש יולי עמד על 12%- (14%- במחצית הראשונה של יולי). כלומר, מגמת שיפור הדרגתית, לאחר שהמשק החל להתרגל למצב החדש של 'שגרת הקורונה'.

עם זאת, המאזן המתייחס לשינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית בשנה האחרונה עומד על 30%-, לאחר שבמחצית השנייה של חודש יולי עמד על 26%- (21%- במחצית הראשונה של יולי). כלומר - מגמת הרעה, המסמנת את התמורות הכלכליות השליליות במצבם של משקי הבית לאורך השנה המטלטלת בה מצויה ישראל.

שינוי חל גם במאזן המתייחס לכוונות של הפרטים לרכישות גדולות בשנה הקרובה בהשוואה לשנה האחרונה; כעת הוא עומד על 39%-, לאחר שבמחצית השנייה של חודש יולי עמד על 46%- (38%- במחצית הראשונה של יולי).