אי המבודדים גרסת הקורונה: ניסוי התיירות יוצא הדופן של תאילנד

התיירים שיגיעו למדינה יוכלו להיכנס רק לאי פוקט, לשהות שם שבועיים תחת מגבלות, ויעברו שתי בדיקות קורונה לפני שיוכלו לטייל בשאר המדינה • המטרה: להחזיר את התיירות מאירופה ומהמדינות השכנות

החוף בפוקט תאילנד / צילום:  צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
החוף בפוקט תאילנד / צילום: צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

תאילנד רוצה את התיירים בחזרה ומציע מתווה שזכה לכינוי "Safe and Sealed' ולפיו התיירים הנכנסים למדינה ישהו בבידוד ב'אי המבודדים', שיוקדש כולו לתיירים, כשבזמן שהותם באי הם יעברו שתי בדיקות קורונה לפחות. מדובר באי פוקט שייפתח לתיירים ממדינות מסוימות מ-1 באוקטובר. פוקט הוא האי הגדול בתאילנד ומתגוררים בו כ-400 אלף תושבים.

התוכנית תחייב את התיירים להישאר באי במשך שבועיים, במהלכם הם יוכלו להסתובב ברדיוס של קילומטר מבית המלון שבו ישהו - מבין רשימה של ריזורטים יעודים. עם הגיעם לתאילנד יעברו התיירים בדיקת קורונה ובדיקה נוספת הם יעברו אחרי 14 ימי השהייה באי.

תיירים שיקבלו תשובה שלילית ויבקשו להישאר בפוקט יוכלו לטייל באי בלי מגבלה. לאחר שבוע נוסף הם יעברו בדיקת קורונה נוספת - אם גם זו תהיה שלילית הם יוכלו לצאת ולנפוש ברחבי המדינה אחרי שלמעשה שהו בבידוד במשך 21 ימים.

מינימום שהייה של 30 יום

בתאילנד בונים על התיירים מאירופה ככאלה שישמחו לחופשת ים קלסית במזג אוויר קיצי ככל שבאירופה מתקרר. מינימום השהייה לתיירים תקף ל-30 ימים.

התוכנית החדשה נבחנה ונבחרה על פני מתווה של תיירות קפסולות. ברשות התיירות של תאילנד ציינו כי אם מודל פוקט יצליח ייתכן והוא יורחב לאיים נוספים. המתווה מתייחס גם לאנשי הצוות של הריזורטים אליהם יורשו התיירים להגיע כאשר העובדים יעברו בדיקות קורונה תדירות ולא יורשו לצאת מהאזור מבלי לשהות בבידוד בעצמם.

גם על תיירות ממדינות שכנות בונים בתאילנד כאשר חברת התעופה תאי מתוכננת להפעיל טיסות ישירות לאי פוקט גם מדרום קוריאה, מסין, מיפן ומהונג קונג לצד טיסות מיעדים באירופה - דנמרק גרמניה ואנגליה. טיסות אלה אמורות לפעול בחודש נובמבר. ישראל, למותר לציין, לא נמצאת ברשימה של המדינות מהן יורשו להיכנס כרגע תיירים לתאילנד.

מאז תחילת חודש אפריל נסגר שדה התעופה בפוקט לטיסות בינלאומיות וברשויות בתאילנד מקווים שטיסות מתוכננות משורה של יעדים באירופה יתמלאו בתיירים שיהיו מוכנים להישאר לפחות 30 ימים מתוכם את הרוב יעבירו בבידוד באי פוקט. בחודש יולי נפתחה תיירות הפנים בתאילנד, אלא שאיים כמו פוקט וקוסמוי לא התמלאו בתיירים משום שהם לא נמצאים במרחק נסיעה מבנגקוק.

40 מיליון תיירים ב-2019

כ-40 מיליון תיירים פקדו את תאילנד ב-2019, כרבע מהם מסין. המדינה האירופאית שייצאה הכי הרבה תיירים לתאילנד היא רוסיה ואחריה בריטניה וגרמניה. ענף התיירות אחראי על 15% מהתמ"ג בתאילנד ועל כן הפגיעה במדינה עם סגירת השמיים העולמית הייתה משמעותית. הפגיעה באיי התיירות דוגמת פוקט הייתה משמעותית אף יותר.

נציג לשכת התיירות של תאילנד בישראל, דב קלמן, ציין כי עדיין אין בהירות לגבי תיירות מישראל אך ציין כי מדובר בסימן חיובי. "אם יתברר ש'פרויקט פוקט' לא יגרום להגדלת ההדבקות, ניתן לצפות להסרת מגבלות נוספות לקראת סוף שנת 2020. לעת עתה, הפרויקט פחות רלוונטי עבור ישראלים המעוניינים לחזור לטייל בממלכה אך בכל זאת מדובר בחדשות טובות. על פי הערכתנו, ניתן להתחיל לתכנן את טיולי פסח לתאילנד."

לפי קלמן, ב-2019 ביקרו כ-200 אלף ישראלים בתאילנד.

ישראל: הכניסה לזרים עדין אסורה

בישראל הכניסה לזרים עדיין אסורה. בארגוני התיירות הנכנסת ממתינים לפרסום של מתווה שיאפשר כניסת תיירים לישראל בפורמט של קפסולות. מתווה כזה, לפי הבטחת סמנכ"ל משרד הבריאות פרופ' איתמר גרוטו, צפוי להתפרסם בימים הקרובים.

תיירות הקפסולות תאפשר כניסה של קבוצות מאורגנות שיישארו במסגרת הקבוצתית לאורך כל השהייה. המעגל הראשון של התיירים שירצו לבוא לישראל כולל תיירי דת. לפי גורמים - קבוצות של תיירים ממדינות שהיו מוכות קורונה דוגמת איטליה וברזיל כבר ביקשו להגיע לישראל ולהודות לאל ששרדו את התקופה.