המלונאים נושמים לרווחה: למעט שכונה אחת, אילת לא נכללת בסגר

מלונאים בעיר פנו לראש הממשלה ולפרויקטור הקורונה רוני גמזו בבקשה להוציא את אילת מרשימת הערים האדומות בהן יוטל סגר לילי, ואכן בסוף רק שכונה אחת בעיר נכללה ברשימה • נשיא התאחדות המלונות: "מאז פורסמה רשימת היישובים 'האדומים', נרשמו ביטולים של 30% מההזמנות לחג"

חוף הים באילת / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
חוף הים באילת / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המלונאים יכולים לנשום לרווחה: למעט שכונה אחת, אילת לא נכללת בסגר הלילי שייכנס הערב לתוקף במשך השבוע הקרוב. רק שכונת שחמון באילת תהיה בסגר לילי החל מ-19:00 ועד 5:00 בבוקר. 

עם זאת, המלונאים דיווחו על מבול של ביטולים בשל חוסר הוודאות סביב השאלה אם יוטל בעיר סגר. "מאז פורסמה רשימת היישובים 'האדומים' הצפויים לסגר לילי ואילת ביניהם, נרשמו ביטולים של 30% מההזמנות לחג במלונות העיר", אמר נשיא התאחדות המלונות אמיר חייק, שקרא להחריג את העיר אילת מרשימת הערים שעליהן יוטל סגר לילי אחרת "לא יישאר בה ולו נופש אחד לרפואה. הישראלים המגיעים לעיר הדרומית מחפשים חופשה ולא כליאה".

גם ליאור רביב, מנכ"ל רשת ישרוטל שלה פעילות ענפה באילת, קרא לשנות את ההחלטה שטומנת בחובה "נזק שאי אפשר לאמוד אותו. לסגור את אילת לנוכח המספרים שלה זה נגד כל הגיון".

לפי חייק, "מתחילת יולי ועד סוף אוגוסט התארחו בעיר כחצי מיליון נופשים עם כשתי מיליון לינות. מדובר במספר חסר תקדים בקנה מידה ישראלי וחרף הנתון המרשים, הצליחה העיר לשמור על מעמדה כעיר ירוקה".

בעניין זה נציין כי אילת אכן שמרה על מעמדה כירוקה אולם לקראת סוף השבוע שעבר היא הפכה ל"צהובה". ההגדרות של הערים לפי מודל הרמזור עשויות להכליל עיר כ"אדומה" בין לילה. גם בסביבתו של פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו מודעים לכך, ולכן נערכה עבודת התייעצות הנוגעת גם לעיר אילת. 

נערכו לקלוט 160 אלף איש בחגים

"הפעילות הכלכלית האינטנסיבית ביולי אוגוסט סייעה לשקם את תעשיית התיירות שהתרסקה עם פרוץ הקורונה ולצמצם משמעותית את מעגל האבטלה", מוסיף חייק. "מלונות אילת, נערכו בשבועות האחרונים לאירוח בתקופת החגים של כ-160 אלף איש בהתאם להנחיות התו הסגול המחמיר ומגבלות הרמזור".

חייק פנה לרה"מ בנימין נתניהו ולשרים הרלוונטיים. "לא ברור לנו, מה הן הנסיבות שהביאו להכללתה של אילת ברשימת הערים האדומות בין לילה, אבל דבר אחד כבר ברור. החלטה כזו, תביא לנזק בלתי הפיך ולאובדן הכנסה מיד של כ-250 מיליון שקל במלונות לבדם והוצאתם לחל"ת של כ-7,500 מתוך 8,000 עובדי המלונות", אמר.

בישרוטל לבדה, אומר רביב מצב כזה יוביל להוצאה של כ-3,000 עובדים לחל"ת. לדבריו, "הגענו למצב שבו באילת הביטוח הלאומי הוא המעסיק הכי גדול בעיר. המדינה תשלם 150 מיליון שקל בשבוע לעובדים שנוציא לחל"ת לצד הנזק בלתי הפיך למלונות ולתעשייה בעיר. לאבד את החגים זה אובדן תוצר של מיליארד שקל".

מנכ"ל ישרוטל-ליאור רביב/ צילום: אריאל בסור
 מנכ"ל ישרוטל-ליאור רביב/ צילום: אריאל בסור

לדברי רביב, "יולי היה חודש טוב ואוגוסט היה חודש מעולה. זה לא מחפה על החודשים שהיינו סגורים אבל זו התחלה של תיקון. לקראת החגים קצב ההזמנות היה טוב והערכנו שאילת תהיה מלאה עד לסוף אוקטובר וגם בנובמבר ובדצמבר. בטווח של שעות פנו אלינו מאות מזמינים לביטול ההזמנות אחרי ששמעו שאילת נכללת כעיר אדומה.

"איך אפשר להיערך לחגים תחת אי ודאות? האם להזמין אוכל וסחורה אחרת או לא, איך עסק כמונו שחי שבועיים-חודש קדימה יכול להתמודד עם השליפות האלה. אני מוטרד מהנסיבות שהביאו את אילת לרשימת הערים האדומות לנוכח המספרים ומוטרד מהחלטה שאין בה הגיון"

"הסגר יוביל לקריסה כלכלית"

מוקדם יותר פנה ראש העיר אילת מאיר יצחק הלוי לפרופ' גמזו בבקשה לשנות את ההחלטה לאור "מאפייניה הייחודיים של העיר אילת. אל לכם להתייחס לאילת כאל עיר רגילה, אילת היא לא בני ברק או אלעד או נתיבות או אום אל פחם, אילת קולטת בכל נקודת זמן מספר נופשים הכפול ממספר תושביה, נדרשת חשיבה יצירתית ובשום אופן לא חשיבה הרסנית שתחסל את אילת", ציין ראש העירייה בפניה לפרופ' גמזו.

הלוי הוסיף כי "סגר לילי על אילת יוביל לחיסול תעשיית התיירות ובהכרח לחיסול העיר ולפגיעה בלתי הפיכה בכלכלתה ובמרקם החברתי הנפיץ שבה. אנחנו עדיין מלקקים את הפצעים מהסגר האחרון ועדיין עומדים על כ-35% אבטלה. סגר לילי יחזיר את העיר לאבטלה שתגיע ל-80% ומפה הדרך לקריסה כלכלית, חברתית ונפשית קצרה מאוד".

מאיר יצחק הלוי ראש העיר אילת / צילום: שלומי יוסף
 מאיר יצחק הלוי ראש העיר אילת / צילום: שלומי יוסף

עוד בפניה לפרופ' גמזו ציין ראש העירייה, כי באילת המונה כ-65 אלף תושבים מספר החולים עומד על 100 ועל כ-500 במצטבר. לפי יצחק הלוי, "כל החולים המאומתים נמצאים בבתים ולא מאושפזים. עוד הוא מפרט על אכיפת הנחיות הקורונה כאשר בחודשי הקיץ ניתנו כ-4,000 דוחות בגין אי עטיית מסכה (70% מהם לנופשים בעיר) וכ-250 דוחות לעסקים בגין אי שמירה על הנחיות התו הסגול.