פסגות על הסגר: "אי הוודאות היא הגורם הבעייתי ביותר לטווח הבינוני"

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות: "אי הודאות שמלווה שוב ושוב להתנהלות הממשלה גורמת לכך שבעלי עסקים רבים אינם יכולים בשום אופן לתכנן את צעדיהם לטווח הקצר, שלא לדבר לטווח הבינוני והארוך"

בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

בעקבות החלטת הממשלה אתמול על הטלת סגר נוסף על ישראל למשך 3 שבועות, החל מיום שישי הקרוב, מציין אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, כי "כפי שאנו יודעים בדיעבד מהסגר הראשון, ההשפעה הכלכלית של הסגר השני צפויה להיות קשה במהלך שלושת השבועות הקרובים (בהנחה שהסגר לא יוארך), אך להתרכך מעט במהלך השבועות שלאחר מכן".

"את ההשפעות של הסגר ניתן לחלק לשלושה חלקים מרכזיים: ראשית, הפגיעה בצריכה הפרטית שכן חלק גדול מהפעילות בענפי המסחר, פנאי ותיירות תשותק. עם זאת, כפי שראינו בשבועות שלאחר הסגר הראשון, חלק מאותם כספים שלא נוצלו לצריכה פרטית במהלך הסגר הפך לחיסכון שנוצל לאחר מכן לצריכה מוגברת".

לכן, "ההשפעה של הסגר היא בעיקר על החלוקה בעוגת ההוצאות של משקי הבית ולא על גודל העוגה. שנית, כניסה לסגר נוסף תביא כנראה לעליה מחודשת בשיעור האבטלה שכן מעסיקים רבים יאלצו לצמצם את כח האדם, אם באופן זמני ואם באופן קבוע. לעלייה באבטלה ישנן השפעות ארוכות טווח שכן ללא תוכנית להגדלת דמי האבטלה, ההכנסה של אותם מובטלים יורדת באופן משמעותי, מה שיבוא לידי ביטוי בירידה בצריכה הפרטית לאורך זמן".

שלישית ואולי הכי חשוב, אומר גרינפלד, "אי הודאות שמלווה שוב ושוב להתנהלות הממשלה גורמת לכך שבעלי עסקים רבים אינם יכולים בשום אופן לתכנן את צעדיהם לטווח הקצר, שלא לדבר על הטווח הבינוני והארוך".

"העובדה שהתוכנית הכלכלית החדשה לא הוצגה יחד עם הוראות הסגר גורמת לכך שבמשך שלושת הימים הבאים אף מעסיק לא יוכל באמת לקבל החלטות חשובות לגבי מספר העובדים שהוא מתכוון להשאיר או לפטר, התנהלותו מול ספקים שונים וכו'. אי ודאות זו היא כנראה הגורם הבעייתי ביותר לטווח הבינוני, שכן היא מותירה את המגזר העיסקי במצב של לימבו שפוגע פגיעה אנושה ביעילות הפירמות ויכולת ההתאוששות שלהם בעתיד", הוא כותב.