הסכם בארקיע: תחזור לפעילות באופן הדרגתי; 130 עובדים יפוטרו

ועד העובדים וההסתדרות חתמו על הסכם חדש עם ההנהלה • לפי ההסכם, השכר של כל עובדי החברה יקוצץ, למעט אלו המשתכרים 8,000 שקל בחודש

חתימת ההסכם בארקיע / צילום: דוברות ההסתדרות
חתימת ההסכם בארקיע / צילום: דוברות ההסתדרות

בתום חודשים ארוכים של משא ומתן בין הנהלת ארקיע לוועד העובדים וההסתדרות נחתם הסכם בין הצדדים. בהודעה משותפת של יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות אבי אדרי, יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד ויו"ר הוועד, עליזה בלאיש בישרו השלושה כי "חברת התעופה ארקיע - ניצלה".

ארקיע שעצרה כל פעילותה מאז חודש מרץ 2020 בשל התפשטות מגפת הקורונה, צפויה כעת לחזור לפעילות באופן הדרגתי. כיום ארקיע לא מפעילה טיסות בינלאומיות ולא טיסות לאילת, קו שבו בשעתו היא החזיקה ב-70% ממנו וכעת הוא נותר בידי ישראייר בלבד.

ייתכן שארקיע, אחרי שתרענן את מטוסיה ואת הטייסים שנמצאים בחל"ת חודשים ארוכים - תחדש את הפעילות בקו לאילת ראשית ולאחר מכן בזירה הבינלאומית. אדרי מעריך כי כבר בשבועות הקרובים מטוסי ארקיע יהיו באוויר.

אדרי הביע בפני "גלובס" לא אחת חשש אמיתי שארקיע לא תחזור לפעילות כאשר גם בעלי החברה הצהירו כי יעד החזרה האופציונלי הוא לקראת פסח 2021. "החברה חייבת לצאת מהנפטלין ולהוכיח שהיא רלוונטית ולהתחיל להתחרות על 'סלוטים' כבר עכשיו. חברה שלא תהיה רלוונטית עכשיו לא תהיה רלוונטית מאוחר יותר", אמר אדרי.

לפי ההסכם, העובדים, בכל הסקטורים בחברה, יפחיתו משכרם למעט עובדים המשתכרים ברמת שכר של 8,000 שקל בחודש. קיצוץ השכר יבוצע באופן הדרגתי בשלוש פעימות בהתאם להתפתחויות בענף התעופה - כך שהשכר יגדל ביחס לפעילות בכל הסקטורים, כולל זה של הטייסים עימם האתגר היה גדול יותר.

הטייסים יאפשרו לחברה לווסת את השכר שלהם לפי התקציב ולפי הפעילות. עוד כולל ההסכם פיטורים של 130 עובדים. כיום מעסיקה ארקיע 530 עובדים, שרובם הגדול בחל"ת. מבין העובדים שיעזבו גם כאלה שביקשו לפרוש או שהגיעו לגיל פרישה. ארקיע צפויה ליטול הלוואה מבנק מממן בערבות מדינה של 75%.

"אין בשורה טובה יותר לראש השנה, מפתיחת מקום עבודה שהיה בהדממה מזה שישה חודשים", אמר אדרי שניהל במשך חודשים ארוכים את המו"מ בין הצדדים. "ביצענו החייאה לחברת ארקיע והחזרנו אותה לעולם התעופה. אני גאה בוועדים של ארקיע שידעו לקבל החלטות לא פשוטות ובעובדי ארקיע שניהלו מחאה נקייה ומעוררת השראה. כל שנותר הוא שכולנו נטוס כחול-לבן ובכך נחזק את חברות התעופה הישראליות".

יו"ר ועד עובדי ארקיע, עליזה בלאיש, מסרה: "עשינו ויתורים מפליגים על מנת לשמור על העובדים. לא כל דרישותינו התקבלו, ולא כל הבקשות שלנו נענו על ידי ההנהלה, אך שמרנו על המשך קיום החברה ועל חזרת העובדים מהחל"ת, בצורה מדורגת, תוך שמירה מרבית, עד כמה שניתן, על תנאיהם. אני מאמינה כי מכאן אנחנו יוצאים לדרך חדשה, אשר תוביל את ארקיע לגבהים חדשים".

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, מסר: "ערב השנה החדשה, ההסתדרות הצליחה להוביל בשורה משמעותית לעובדי ארקיע, לענף התעופה בישראל ולתעשיית התיירות. עובדי ארקיע המסורים ניהלו מאבק ארוך ועיקש על עתידם, על פרנסתם ועל מקום עבודה שאותו הם רואים כבית. הם גילו אחריות וערבות הדדית, ואני מודה להם על כך ומבטיח שההסתדרות תמשיך לעמוד לצדם בתהליך להבראת החברה".