המסעדות במרד נגד ההחלטה לאסור טייק אוואי: יספקו משלוחים למרחק 7 מטר

רשתות קמעונאות והסעדות בקמפיין נגד החלטת משרד הבריאות לאסור למכור בטייק אוואי • תחת מה שהן מכנות פרויקט שמ"ק (שליח למרחק קצר) הרשתות קוראות לציבור להגיע לעסקי ההסעדה, ולבצע הזמנה במרחק של שבעה מטר מבית העסק

מסעדה ריקה / צילום: כדיה לוי, גלובס
מסעדה ריקה / צילום: כדיה לוי, גלובס

רשתות הקמעונאות והמסעדות יוצאות בקמפיין נגד ההחלטה לאסור מכירה בטייק אוואי. מטרת הקמפיין המוצהרת היא "להגחיך את החלטת הממשלה לאפשר משלוחים אך לא לאפשר טייק אווי".

תחת מה שהן מכנות פרויקט שמ"ק (שליח למרחק קצר) הרשתות קוראות לציבור להגיע לעסקי ההסעדה, אך לעמוד עד שבעה מטר מפתח העסק ולהתנהג בהתאם לתו הסגול, לשמור על ריחוק ולעטות מסכה.

הרעיון הוא שאיש צוות יעמוד בפתח החנות ומאחוריו פוסטר שיהיה כתוב עליו "עמדת קבלת הזמנות שמ"ק". במרחק 7-10 מטר מהחנות תודבק על רצפת הרחוב מדבקה גדולה עם כיתוב- "שמ"ק - המתנת לקוחות. אין לעבור נקודה זו".

הרשתות מכוונות לכך שהלקוחות יגיעו לנקודה הזו, ויתבקשו להעביר בקול למוכרן את הזמנתם, כשמוכרנים של בית העסק יעמדו בפתח החנות ויקבלו את ההזמנה. ואז מה שהן מגדירות כ"שליח מרחק קצר", או בקיצור שמ"ק, ייצא אל הלקוח, ימסור לו את ההזמנה, יקח אמצעי תשלום - (מזומן או אשראי), יחזור לבית העסק לבצע את התשלום ויחזיר ללקוח את האשראי והקבלה.

הרשתות שלוקחות חלק בקמפיין הן בין היתר פלאפל בריבוע, עד העצם אקספרס, בורגר ראנץ, קבוצת קפה קפה עם הרשתות לחם ארז, פרש קיטשן, חומוס כספי, לחם בשר, פיאנו פיאנו, נגיסה, Wok A way, רובן, ללא, ובנוסף גם הרשתות צ׳וקה, הסושיה, BBB, אגאדיר, ריבר, יומנגוס ופאזל בורגר.

דדי ריזל יו"ר התאגדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה מסר הערב כי "הקמפיין נועד לייצר ׳מראה׳ לחוסר ההיגיון של החלטות משרד הבריאות". לדבריו, התאגדות רשתות המסחר קוראת לשמור על החוק, "אבל אם החוק נכתב באטימות וללא היגיון, אנחנו נמשיך לפעול במסגרת החוק ונעניק לציבור את שירות השמ״ק במסגרת החוק". הוא הצהיר כי "אנחנו בטוחים ששר האוצר ישראל כ"ץ ויו"ר ועדת חוקה ח"כ יעקב אשר יבינו את האבסורד ויאפשרו רכישת מזון גם בטייק אווי".

לפי הערכת איגוד המסעדות, הכנסות המסעדות והברים בחודשים יולי ואוגוסט 2020 ירדו בשיעור של כ-40% לעומת החודשים המקבילים אשתקד, כשלטענתם "לא שינוי תקנות התו הסגול מעל 2,000 עסקים צפויים להיסגר עד סוף השנה".