המסעדות והבארים בבריטניה ייסגרו בעשר; ביקורת על תפקוד ג'ונסון

בשל העלייה החדה במספר מקרי הקורונה בממלכה המאוחדת בימים האחרונים יוטל איסור על פעילות בארים ומסעדות אחרי השעה 22:00 • האופוזיציה בבריטניה, וגם קולות מתוך המפלגה השמרנית, מבקרים בחריפות בימים האחרונים את ג'ונסון ואת הממשלה על "חוסר התכוננות" לגל שני

מסעדה עם מגבלות קורונה ברובע סוהו בלונדון / צילום: Matt Dunham, Associated Press
מסעדה עם מגבלות קורונה ברובע סוהו בלונדון / צילום: Matt Dunham, Associated Press

ממשלת בריטניה צפויה להודיע היום (ג') כי בשל העלייה החדה במספר מקרי הקורונה בממלכה המאוחדת בימים האחרונים יוטל איסור על פעילות בארים ומסעדות אחרי השעה 22:00. ראש הממשלה, בוריס ג'ונסון, צפוי להציג את הצעד, וכן הגבלות נוספות שנועדו לבלום את ההתפשטות-מחדש של מגיפת הקורונה, בנאום שיישא בבית הנבחרים הבריטי היום (ג') אחרי ישיבת קבינט בעניין.

אחד מהשרים הבכירים בממשלה, מייקל גוב, אמר בראיון כי הממשלה גם צפויה לקרוא לתושבים "לעבוד מהבית" אם העסק או המשרד בו הם עובדים לא התאימו את עצמם לתנאים הנדרשים לעבודה במצב הנוכחי. "קצב ההדבקה גובר, מספר המאושפזים הולך וגובר - ואנחנו חייבים לפעול", אמר גוב. השר אמר ל-BBC כי בריטניה "אינה נמצאת במקום שבו היינו בתחילת המגיפה", אך כי יש ולנסות לצמצם את ההתקהלויות כדרך להפחית את מספר הנדבקים בנגיף. הוא עידכן כי תוכניות לאפשר קהל באצטדיונים הושעו בשלב הנוכחי בשל נתוני התחלואה, כמו גם התוכניות להשיב כ-80% מעובדי המגזר הציבורי למשרדיהם עד סוף אוקטובר.

בדומה לדיון בישראל, גם בקבינט הקורונה הבריטי מתנהל דיון בימים האחרונים סביב הצורך בצעדים מניעתיים נגד הקורונה ובמחיר הכלכלי שלהם. נכון לעכשיו, הממשלה הודיעה כי היא נחושה שלא להכריז על סגר כללי. כלי התקשורת העריכו כי אם יוכרז סגר, יהיה מדובר ב"סגר לייט" שבו העבודות יימשכו כסדרן. בבריטניה נרשמו ביממה האחרונה כ-4,000 חולים חדשים בקורונה, מספר דומה לזה של ישראל, אולם אוכולוסיית הממלכה המאוחדת גדולה פי שבעה. גם התמותה בשבוע האחרון נמוכה מזו של ישראל (2.3 מתים למיליון תושבים בישראל, לעומת 0.3 מתים למיליון תושבים בבריטניה).

האופוזיציה בבריטניה, וגם קולות מתוך המפלגה השמרנית, מבקרים בחריפות בימים האחרונים את ג'ונסון ואת הממשלה על "חוסר התכוננות" למצב של גל שני, ולסיכון שהכלכלה הבריטית תיאלץ להתמודד עם סגר שני. "זו תהיה אשמתו של ג'ונסון", אמר היום ראש האופוזיציה, מנהיג מפלגת ה"לייבור", קיר סטראמר.

הצעד החדש מתווסף לאיסור התקהלות של יותר משישה בני אדם (למעט במקומות עבודה ועם חריגים נוספים) ולקנסות של 1,000 ליש"ט למי שלא ייכנסו לבידוד אחרי אבחון בקורונה. בנוסף להגבלת השעות יותר שירות ללקוחות יושבים בלבד, כשיש לשמור מרחק של שני מטר בין השולחנות. עד כה, לפי נתונים רשמיים, מתו יותר מ-50 אלף בני מקורונה בממלכה המאוחדת, המספר הגבוה ביותר באירופה.